    Subject: Re: Open Source czyli kolonializm intelektualny
    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: Marcin <n...@n...com>
    Date: Thu, 15 Nov 2018 22:37:25 +0100

    Witam
    W dniu 2018-11-02 o 20:50, g...@g...com pisze:

    > Linux był oddolnym ruchem kontr-kulturowym, motywowanym tym, żeby
    > użytkownicy mogli mieć pełną kontrolę nad tym, co robią posiadane
    > przez nich komputery. W dzisiejszych czasach model Linuxa zasadniczo
    > zwyciężył, ale jeszcze 20 lat temu sytuacja wyglądała zupełnie inaczej.

    Efekt jest taki, ze Linuxa dzisiaj mam w pierdyliardzie urzadzen (z
    moich domowych: telefony, tablet, czytnik ebookow, tv, dekoder
    satelitarny, router) czy serwerow. A Widnowsa to moze na 2 kompach.
    Kazda firma, ktora uzyla Linuxa zaoszczedzila pewnie kilkadziesiat USD
    na systemie do swojego urzadzenia. A luzie tworzacy Linuxa od podstaw
    maja z tego "satysfakcje". Gdyby na poczatku historii Linuxa wymyslili
    licencje ktora dawalaby im pare USD za instalacje komercyjna to dzisiaj
    by byli bogatymi ludzmi i mogliby swoje pieniadze wykorzystac do czegos
    dobrego. A tak to rozne korpo oszczedzaja miliardy USD na sofcie a
    autorzy moga miec z tego satysfakcje (znaczenie dla swiata Bill Gates vs
    Linus Torvalds).
    Zreszta niedawna historia. Sony postanowilo zrobic na sentymencie
    "starszych" graczy i sprzedwac urzadzenie na ktorym bedzie mozna pograc
    w kilka gier z Play Station 1. Problem w tym, ze zrobienie teraz
    bebechow do PS1 jest bez sensu wiec wymyslili sobie, ze wezma tanie
    wspolczesne podzespoly i posadza na tym emulator PS1 rozwijany od dawna
    jako darmowy Open Source. W ten spsob jedna z wiekszych korporacji zrobi
    kase a autorzy emulatora moga miec stysfakcje.

    Pozdrawiam,
    Marcin