  • 21. Data: 2014-01-27 02:29:06
    Temat: Re: PID z Noty Atmela
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Jan 2014 17:29:10 -0600, A.L. napisał(a):
    > Zadna. Prop[onuje pzremyslec moja analogie ktora napisalem pare
    > linijek wyzej: gacie TEZ mozna zalozyc pzrez glowe. Tylko trudniej.
    >
    > Zeby zastosowac ciagly PID doregulacji gzralki nalezy sobie zbudowac
    > urzadzenie ktore ozreksztalci sygnal cyfrowy na napiecie 0 - 220 V i
    > tyle amper ile grzalka potzrebuje. Potem jeszcze drobiazg.

    To sie zrobi.

    > No i po co skoro mozan zastosowac pzrekaznik ktory bedzie grzalek
    > wlaczal i wylaczal?

    Regulacja bedzie lepsza. Nie bedzie wahan z powodu wolnego
    przelaczania.

    J.

  • 22. Data: 2014-01-27 02:35:38
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 27 Jan 2014 02:29:06 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Regulacja bedzie lepsza. Nie bedzie wahan z powodu wolnego
    >przelaczania.

    Czego nie bedzie?

    A.L.

  • 23. Data: 2014-01-27 02:40:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-27 02:21, A.L. pisze:

    > Nieprawda

    Albo dasz duże wzmocnienie błędu i będzie w miarę szybka reakcja, ale z
    przeregulowaniem, albo zmniejszysz wzmocnienie i będzie stabilnie, ale
    reakcja będzie powolna i wartość rzeczywista będzie przesunięta w dół
    względem zadanej.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 24. Data: 2014-01-27 02:45:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Jan 2014 23:25:22 +0100, Lam3r napisał(a):

    > Czyli chwila...
    > Jeżeli mam int16_t -32k...+32k
    > Czy to co na minus to oznacza, że miałbym chłodzić?

    Jesli masz taka potrzebe ...

    > Chłodzenia nie mam więc
    > mogę jedynie dojść od góry do zera i ujemne ignorować.

    Tam jest czlon I, sam sobie scalkuje potrzebna poprawke.
    Moze byc nawet nawet tak ze -2000 oznacza wylaczenie, a -1000 i wyzej
    grzanie pelna moca.
    Bedzie potrzeba grzania na 50%, to regulator sa dojdzie do -1500.

    > Pozostaje 0 .. +32767 ale to dużo działek. Mam to przeskalować np podzielić
    > przez 128 czy coś w tym stylu ?

    Jedna z mozliwosci.

    > On się zachowuje dziwnie. Jak włączam program z Tzadaną = Tzmierzoną to zroi
    > na zero. Jak lekko udaję, że obiekt się chłodzi to wolno liczy w górę. Jak
    > się temperatury wyrównają to liczenie staje i zostaje na tylu ile naliczył.
    > Wcale do zera nie wraca. jak naliczył 5000 to tam się zatrzyma.

    I prawidlowo. Masz czlon I, jest za zimno, to dajemy mocy coraz
    wiecej. Jak temperatura wzrosnie do zadanej ... to trzymamy te moc, bo
    widac dobra byla. Do zera ma wrocic jak zadasz na tyle niska
    temperature, ze grzanie nie bedzie potrzebne.

    > Może to problem braku odpowiedzi układu.

    Oczywiscie. Chcesz zobaczyc jak reguluje, a nie masz obiektu ani
    sprzezenia zwrotnego ?
    Sam regulator dziala wedle prostego wzoru

    Wy=Kp*We+Ki*calka(We)+Kd*pochodna(We)
    Calka i pochodna po czasie. A We=Tzadana-Tzmierzona

    J.

  • 25. Data: 2014-01-27 02:47:37
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 27 Jan 2014 02:40:52 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:

> [...]
    >przeregulowaniem, albo zmniejszysz wzmocnienie i będzie stabilnie, ale
    >reakcja będzie powolna i wartość rzeczywista będzie przesunięta w dół

    STABILNY regulator P czy PD wcale sie nei bedzie w stanie ustalonym
    "kolebal". JEdyna roznica miedzy regulatorem z akcja I i bez akcji I
    jest taka, ze regulator z akcja I ma w stanie uctalonym uchyb zerowy,
    abez akji I nie ma. Natomiast zachowanei dynamiczne obu regulatorow
    jest w przyblizeniu takie samo.

    Poza tym STABILNOSC niz nei ma wspolnego z PZREREGULOWANIEM

    A.L.

  • 26. Data: 2014-01-27 03:03:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Jan 2014 23:14:21 +0100, Lam3r napisał(a):

    > Właśnie edukuję się z PID i chcę sobie coś zbudować na czym będę robił
    > eksperymenty.
    > Dalej nie rozumiem jak mam to przeliczyć na wypełnienie. Grzałeczkę chcę dla

    Jak chcesz. Zacznij np od tego ze -1000 to 0%, a +1000 to 100% -
    zobaczysz w praktyce jak to dziala w ciekawym przypadku

    > zabawy, bo szybko zestawiłem stanowisko. Mogę użyć lutownicy nawet.
    > A jak często mam wykonywać taki algorytm? Dla grzania to ile razy na sekundę
    > czy lepiej raz na sekundę czy jak ?

    W zaleznosci od obiektu. Do grzania lutownicy to pewnie raz na sekunde
    wystarczy, gora kilka razy.
    Zbyt czesto powoduje problemy z calkowaniem - tam pewnie dodawanie
    jest ? to jak bedziesz obliczal np co 1ms, to bedzie dodawal, dodawal,
    sumator sie przekreci, a temperatura ledwo drgnie.

    > Mogę zrobić nawet sterowanie fazowe
    > ssr-em ale potrzebyję "wypełnienie" od 0 do 100 okresów. A może od zera do
    > 50 okresów, a może do 1000 okresów ?

    Fazowe chyba nie, tylko grupowe. Okres tego grupowego sterowania PWM
    nie moze byc zbyt duzy, bo pewnie nie chcesz zeby np przez minute
    grzac a druga minute czekac.
    Przyjac za podstawe np 100 okresow sieci (2s) to calkiem rozsadnie,
    sterowac ile w tym czasie okreso bedzie przepuszczonych ... tylko nie
    ma sensu regulatora co sekunde przeliczac, skoro PWM wartosc wyjsciowa
    tylko co 2s czyta.

    J.

  • 27. Data: 2014-01-27 03:30:06
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-27 02:47, A.L. pisze:

    > STABILNY regulator P czy PD wcale sie nei bedzie w stanie ustalonym
    > "kolebal".

    Nie będzie kolebał ale będzie miał duży uchyb :) A dodatkowo w przypadku
    samego P będzie powoli reagował.

> [...]
    > jest taka, ze regulator z akcja I ma w stanie uctalonym uchyb zerowy,
    > abez akji I nie ma. Natomiast zachowanei dynamiczne obu regulatorow

    Była mowa o różnicy między P a PID a nie między PD a PID. A zachowanie
    dynamiczne oczywiście będzie takie samo. No chyba że po wyłączeniu bloku
    I uznasz, że uchyb jest za duży i zwiększysz wzmocnienie :)

    > Poza tym STABILNOSC niz nei ma wspolnego z PZREREGULOWANIEM

    Natomiast i niestabilność i przeregulowanie mogą wystąpić jeśli dasz
    duże wzmocnienie chcąc uzyskać w miarę szybką odpowiedz regulatora P.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 28. Data: 2014-01-27 03:38:17
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 27 Jan 2014 03:30:06 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Natomiast i niestabilność i przeregulowanie mogą wystąpić jeśli dasz
    >duże wzmocnienie chcąc uzyskać w miarę szybką odpowiedz regulatora P.

    W regulatorze P duze wzmocnienie daje sie po to zeby miec maly uchyb
    ustalony a nie szykkosc reakcji

    A.L.

  • 29. Data: 2014-01-27 17:16:49
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    > Jak chcesz. Zacznij np od tego ze -1000 to 0%, a +1000 to 100% -
    > zobaczysz w praktyce jak to dziala w ciekawym przypadku

    A czemu akurat arbitralnie przyjąłeś +/- 1000 ?
    Aktualnie piszę kawałek kodu, który zasymuluje obiekt. Zobaczymy co wyjdzie
    :-) Jak tutaj w PC zacznie chodzić to i w procku będzie łatwiej :-)
    Jeszcze nie wiem jak ale dumam nad tym :-)

    Miałem na myśli sterowanie grupowe nie fazowe, przejęzyczenie...

  • 30. Data: 2014-01-27 17:43:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lam3r" napisał w wiadomości

    >A czemu akurat arbitralnie przyjąłeś +/- 1000 ?

    Doswiadczenie przeze mnie przemawia :-)

    W tym algorytmie moga byc klopoty z arytmetyka i obliczeniami, zarowno
    z przepelnianiem jak i zaokraglaniem i przy malych liczbach i przy
    duzych.
    Te 1000 wydaje sie bezpieczne.

    J.