    From: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Parametry samochody, które ważne?
    Date: Mon, 23 Nov 2015 09:59:00 +0100

    W dniu 2015-11-23 o 09:51, Bolko pisze:
> [...]
    > pali na posobnym poziomie wg komputera czyli 7+/100km.
    >
    > Ale pojawiło się pytanie
    > Moment obrotowy, modne słowo?
    > Fachowcy mówili jaki on jest ważny i trzeba na niego patrzeć.
    > Fachowiec nie jestem wiec sprawdziłem
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y
    > na samym dole
    > I co ?
    > Zależy od mocy i odwrotnie od obrotów.
    >
    > I tak jeszcze jedno pytanie.
    > Bo jak producent mi pisze
    > że BMW ma 1000
    > a Audi ma 500 Nm
    > to oni w tych samych jednostkach liczą :)

    no raczej, fizyka jest wszędzie taka sama. Chyba że to USA tam dostajesz
    WHP - Wheel Horse Power :)

    > Bo pomiędzy asfaltem a silnikiem są takie urządzenia jak
    > sprzęgło,
    > skrzynia biegów,
    > mechanizm różnicowy
    > i parę innych o których nie mam pojęcia.
    >
    > I moje kolejne pytanie brzmi
    > jak Nm z hamowni (zakładam że moment jest mierzony na kołach)
    > ma się do Nm w katalogu producenta.

    Hamownia po przeliczeniu przełożeń i obliczeniu strat układu napędowego
    podaje moc na silniku. To nie USA :)

    > I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
    > Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?

    Wjeżdżasz na rolki i widzisz co masz. W katalogu wartości laboratoryjne
    zazwyczaj odbiegają od rzeczywistych ;)

    A co do pojemności - Co to za silnik jak mój czajnik ma większa pojemność :)

    Lewis