  • 1. Data: 2015-11-23 09:51:00
    Temat: Parametry samochody, które ważne?
    Od: Bolko <s...@g...com>

    U cioci na imienianach zawsze schodzi wcześniej czy później na samochody.

    Wniosek
    Czy jest to volvoS40 z 2 litrowym silnikiem czy skoda 1,4 to
    pali na posobnym poziomie wg komputera czyli 7+/100km.

    Ale pojawiło się pytanie
    Moment obrotowy, modne słowo?
    Fachowcy mówili jaki on jest ważny i trzeba na niego patrzeć.
    Fachowiec nie jestem wiec sprawdziłem
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y
    na samym dole
    I co ?
    Zależy od mocy i odwrotnie od obrotów.

    I tak jeszcze jedno pytanie.
    Bo jak producent mi pisze
    że BMW ma 1000
    a Audi ma 500 Nm
    to oni w tych samych jednostkach liczą :)

    Bo pomiędzy asfaltem a silnikiem są takie urządzenia jak
    sprzęgło,
    skrzynia biegów,
    mechanizm różnicowy
    i parę innych o których nie mam pojęcia.

    I moje kolejne pytanie brzmi
    jak Nm z hamowni (zakładam że moment jest mierzony na kołach)
    ma się do Nm w katalogu producenta.

    I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
    Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?

  • 2. Data: 2015-11-23 09:59:00
    Temat: Re: Parametry samochody, które ważne?
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-11-23 o 09:51, Bolko pisze:
> [...]
    > że BMW ma 1000
    > a Audi ma 500 Nm
    > to oni w tych samych jednostkach liczą :)

    no raczej, fizyka jest wszędzie taka sama. Chyba że to USA tam dostajesz
    WHP - Wheel Horse Power :)

> [...]
    > i parę innych o których nie mam pojęcia.
    >
    > I moje kolejne pytanie brzmi
    > jak Nm z hamowni (zakładam że moment jest mierzony na kołach)

    Hamownia po przeliczeniu przełożeń i obliczeniu strat układu napędowego
    podaje moc na silniku. To nie USA :)

    > I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
    > Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?

    Wjeżdżasz na rolki i widzisz co masz. W katalogu wartości laboratoryjne
    zazwyczaj odbiegają od rzeczywistych ;)

    A co do pojemności - Co to za silnik jak mój czajnik ma większa pojemność :)

    Lewis

  • 3. Data: 2015-11-23 13:44:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Ale pojawiło się pytanie
    >Moment obrotowy, modne słowo?
    >Fachowcy mówili jaki on jest ważny i trzeba na niego patrzeć.
> [...]

    Sa powiazane. Moc=moment * obroty.
    Oczywicie moc maksymalna bedzie przy innych obrotach niz moment
    maksymalny, wiec wzor troche zawodzi, tym niemniej w praktyce auto o
    wysokim momencie bedzie mialo i wysoka moc i dobrze przyspieszalo.
    Lekkie zamieszanie moze wprowadzic kwestia benzyna kontra diesel -
    obroty diesla nizsze, to i moment daje mniej mocy.

    W praktyce moc bardziej miarodajna i silnik 150KM przyspiesza auto
    lepiej niz 100KM (zakladajac porownywalna mase) ... ale popatrz na
    wykres momentu - w niektorych silnikach mocno spada ponizej pewnych
    obrotow, i nie jezdzi sie tym przyjemnie.

    >Bo jak producent mi pisze
    >że BMW ma 1000
    >a Audi ma 500 Nm
    >to oni w tych samych jednostkach liczą :)

    Zapewne tak. Mozesz miec jeszcze kGm, ale tu roznica 10x, albo
    funto-stopy.

    >Bo pomiędzy asfaltem a silnikiem są takie urządzenia jak
    >sprzęgło,
    >skrzynia biegów,
    >mechanizm różnicowy
    >i parę innych o których nie mam pojęcia.

    No wlasnie - skrzynia zmienia moment, dyfer w czesci dyfrowej nie -
    ale zazwyczaj ma przekladnie, ktora zmienia ..

    >I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
    >Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?

    Na wszystkim moga :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-11-23 14:36:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    U cioci na imieniach samochody pala nie więcej niż 4,28.

  • 5. Data: 2015-11-23 14:51:55
    Od: Robson <r...@...pl>

    Każdy ma swoje priorytety. Wg mojej żony:
    1. kolor nadwozia
    2. automat

  • 6. Data: 2015-11-23 15:12:18
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    > Każdy ma swoje priorytety. Wg mojej żony:
    > 1. kolor nadwozia
    > 2. automat

    hehe po roku szukania taniego auta ktore mniej wiecej jezdzi i wyglada rynek
    zredukowal oczekiwania:
    - serwo
    Cala reszta moze byc 'srednia'.
    i .... nadal bez auta....

  • 7. Data: 2015-11-23 15:18:32
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

> [...]
    > Czy jest to volvoS40 z 2 litrowym silnikiem czy skoda 1,4 to
    > pali na posobnym poziomie wg komputera czyli 7+/100km.

    Każdy samochód spali tyle ile wlejesz i ani litra więcej.
    Niezależnie od wielkości silnika. :-)

> [...]
    > że BMW ma 1000
    > a Audi ma 500 Nm
    > to oni w tych samych jednostkach liczą :)

    Tak, ale przy różnych obrotach.

> [...]
    > i parę innych o których nie mam pojęcia.
    >
    > I moje kolejne pytanie brzmi
    > jak Nm z hamowni (zakładam że moment jest mierzony na kołach)

    Będzie mniej.

    > I ostatnie pytanie (w kontekście VW)
    > Czy są jakieś paramtry w których producenci nie mogą oszukiwać?

    Nie ma.
    Jest natomiast sporo parametrów na których się nie opłaca oszukiwać.
    Wymiary, waga, kolor. :-)

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2015-11-23 17:19:50
    Od: Scobowski <s...@t...pl>

    W dniu 2015-11-23 o 13:44, J.F. pisze:

    > Sa powiazane. Moc=moment * obroty.

    A to nie było jakos tak, że moc wychodziła ~ jako pochodna momentu po
    obrotach?

  • 9. Data: 2015-11-23 18:45:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Scobowski,

    > A to nie było jakos tak, że moc wychodziła ~ jako pochodna momentu po
    > obrotach?

    Przecież to jest elementarna fizyka! moc=siła*przesunięcie/czas

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-11-23 19:48:27
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>

    W dniu 2015-11-23 o 15:12, abn140 pisze:

    > hehe po roku szukania taniego auta ktore mniej wiecej jezdzi i wyglada rynek
> [...]

    Skoro szukasz auta za flaszkę...

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl