    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Partycjonowanie dysku
    Date: Sun, 11 Jun 2017 18:24:17 +0200
    <og7kr5$a9m$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@p...stozek.waw.pl>
    <og92td$3du$1@node1.news.atman.pl>
    <2...@p...stozek.waw.pl>
    <oh6a88$300$3@node2.news.atman.pl>
    <1...@p...stozek.waw.pl>
    <oh9ifc$i77$1@node1.news.atman.pl> <ohb60a$big$1@usenet.news.interia.pl>
    <ohbv2b$dcl$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <ohclh6$3cb$1@node2.news.atman.pl> <ohdtnt$th8$1@usenet.news.interia.pl>
    <ohhrhm$usf$1@node2.news.atman.pl> <ohivag$3v5$1@usenet.news.interia.pl>

    "Adam" ohivag$3v5$...@u...news.interia.pl

    > Najczęściej jeden plik, w nim cała wirtualna maszyna ze swoimi "dyskami".
    > Chyba, że masz na myśli pliki konfiguracyjne, ale one są tam małe, że je można na
    dyskietce przenieść ;)

    Nie ma już dyskietek -- chyba, ze w JueSArmii. ;)

    > Wykonać klon wirtualki to kilkadziesiąt sekund.

    Chyba klonując DOSową maszynę.

    > Wykonać klon rzeczywistej maszyny, to kilkadziesiąt minut.

    Raczej nie?

    - Można klonować malutki VK w kilka sekund.

    (tuż po kupnie tego laptopa klonowałem VK dziesiątki
    razy -- teraz czas na kasowanie tych klonów; tuż po
    kupnie było dobrze, ;) bo było dużo miejsca (1TB) na
    pustym dysku)

    - Można klonować RK ;) (rzeczywisty komputer) dwa dni.

    (tak sklonowałem pod koniec 2016 roku 4 partycje systemowe W7S;
    z dwóch RK (na dwóch oddzielnych HDD) miałem zrobić jeden, wspólny)

    - Można (kiedyś to trwać mogło około jednej minuty, bo systemy
    były mniejsze niż teraz) RK w parę minut czy w jedną minutę.

    (klonowałem tak dziesiątki razy, może i pond sto razy... W9x/WMe/WXP)

    Zależy ów czas od wielu czynników, ale klonowanie RK nie trwa znacznie dłużej niż VK.

    Mam SPORE ;) doświadczenia w obu klonowaniach.

    > Klon witualki można zrobić w trakcie jej pracy.

    W trakcie pracy klonowanego VK?
    I tak, i niekoniecznie.

    > Klon rzeczywistej maszyny już trudniej.

    Niekoniecznie trudniej.

    > Ponadto są narzędzia, umożliwiające przezroczystą zmianę maszyny wirtualnej, user
    zostaje przepięty w locie i nawet o tym nie wie.

    Z RK też tak jest.

    > Szybkością.

    A i to chyba niekoniecznie przy wspomaganiu virtualizacji.
    Ja raczej ;) z tego wspomaganie nie korzystam. (VT-D raczej
    nie umiem wydobyć a VT-X to IMO żadne wsparcie)

    > Jako serwery maszyn wirtualnych można stosować nawet specjalizowane klasrtry
    serwerów.

    I tu chyba jest sens -- klaster sobie a softowy VK sobie.
    Gdy coś zmienimy w klastrze (czy nawet cały klaster) VK
    nie musi doznać szoku.

    Tak miałem (ale nie na klastrach -- rzecz jasna) i dobrze
    mi z tym było. Tak też jest z Androidem -- odpornym na hard.

    > W serwerowniach pojęcie "dysk" odnosi się do tego czegoś, co zaczęło świecić na
    czerwono i trzeba wymienić ;)

    > W serwerowniach stoją macierze,

    Co nie budzi wątpliwości -- skąd Google weźmie
    pojedynczy nośnik wielkości 100 GB? ;)

    > bywa, że są to osobne urządzenia.

    Osobne -- co?

    > Nie wiem, czy RSX-11 nie był czymś "dziwnym" w dobie Odry.

    Nie znam Odry czy Riada.

    > Ja startowałem już od IBM-XT.

    IMO tam nie było pamięci chronionej -- IMO pojawiła się
    w praktyce dopiero (nie wiem, jak było z fatalnym 80186)
    w AT, czyli w 80286, ale nawet wówczas nie była obsługiwana
    zbyt ochoczo. ;)

    > Natomiast pracowałem z kilegami i koleżanką, którzy
    > wcześniej pracowali na Odrach. Mowili, że w lecie ciągle byli przeziębieni ;)

    Nie mieli Polopiryny? ;)
    Mnie SM (też wymagał klimy) nie prowadził do przeziębień.
    Ale słuch (ciągłym hałasem) popsułem.

    > Spectrum istotnie miał "pokrzywiony" dostęp do RAM-u ;)

    Co tam było pokrzywionego?

    > Nigdy nie miałem problemu.

    Więc jak skonwertować dysk dawnych (sprzed ery Oracle) VB na dzisiejsze?

    > Ewentualnie inna możliwość: z reguły popularne wirtualki (może oprócz
    microsoftowego Virtual PC) obsługują różne obrazy dysków -
    > więc można przekonwertować na inny.

    Jakoś nie potrafię. ;) Inna sprawa, że nie
    zależy mi na tym, ale dla hecy bym sprawdził.

    > Są narzędzia konwertujące fizyczną maszynę na obraz wirtualki.

    Ciekawe -- po co. ;) Ja po prostu zrobiłem obrazek (na dodatek
    chodzącej właśnie) partycji systemowej WXP i odtworzyłem ten
    obrazek na VB... Nawet nie wpadłem na pomysł, ze jest tu
    jakiś problem. ;)

    > Osobna matryca/NAS czy co tam - a pracować można na taniej, bezdyskowej maszynie
    typu thin client.

    Nic nie pojmuję.

    > Spotykałem się, i to nawet na "cywilnych" pecetach (a nie maszynach z kilkoma
    Xeonami), że wirtualny WinXP chodzi szybciej, niż
    > rzeczywisty pracujący na wypasionym core2duo.

    Na Xenonach być może tak, ale nie na i57200.

    Dlaczego VBox nie wspiera obsługi NVidii?