  • 51. Data: 2016-09-28 21:42:10
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 28 Sep 2016 07:05:25 -0700 (PDT), g...@g...com wrote:

    > Ale w ogólności brak wyjątków świadczy raczej na niekorzyść
    > Pascala, zaś to, że niektóre kompilatory dopuszczają takie
    > rozszerzenia nie jest dobrym argumentem na rzecz stosowania Pascala.

    Ale w ogólności stwierdzenie "niektóre kmpilatory dopuszczają" jest
    dziwaczne, zważywszy, że dwa liczące się mają to od średniowiecza.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 52. Data: 2016-09-28 23:09:57
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 20:23:39 +0200, wloochacz
    <w...@n...spam.gmail.com> wrote:
    > Znasz jakiś dialekt Pascala, który nie wspiera wyjątków?

    Turbo Pascal, Object Pascal, Cambridge Pascal i - naturalnie - po
    prostu Pascal.

    > Bo ja nie znam.

    I co z tego? Numerów lotka też nie znasz, a jednak jakieś tam będą.
    To nie świat dopasowuje się do twojego wydajemisię, ale ty musisz. Na
    początek zapoznaj się ze standardem Pascala i wskaż gdzie tam jest o
    wyjątkach.

  • 53. Data: 2016-09-28 23:21:30
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Sep 2016 21:42:10 +0200, Roman Tyczka <n...@b...no>
    wrote:
    > Ale w ogólności stwierdzenie "niektóre kmpilatory dopuszczają" jest
    > dziwaczne, zważywszy, że dwa liczące się mają to od średniowiecza.

    Ale wiesz że Średniowiecze to było przed Pascalem?

  • 54. Data: 2016-09-29 11:47:05
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 28 Sep 2016 23:21:30 +0200, slawek wrote:

    > Ale wiesz że Średniowiecze to było przed Pascalem?

    A zdarzyło Ci się napisać program większy niż kilka/kilkanaście KLOCów? Czy
    może tak naprawdę Twoje programowanie to zaprzęganie komputera do obliczeń
    matematycznych, gdzie pojęcia typu architektura oprogramowania, wzrorce,
    testy jednostkowe, SOLID, DDD itd. to tylko puste slogany dla amatorów? I
    gdzie łatwo jest utrzymać przenośność, bo kod robi zasadniczo jedną, nawet
    skomplikowaną, ale jedną rzecz?
    Programowanie to nie tylko liczenie całek i symulacje reakcji chemicznych.
    Nie deprecjonuję tych obliczeń, ale umówmy się, są one niszowe, jak pascal.
    I nie są dobre jako przykład na realizację dużych systemów informatycznych.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 55. Data: 2016-09-29 15:51:49
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 29 Sep 2016 11:47:05 +0200, Roman Tyczka <n...@b...no>
    wrote:
    > testy jednostkowe, SOLID, DDD itd. to tylko puste slogany dla
    amatorów? I

    A da się robić testy jednostkowe w Pascalu równie łatwo jak w Javie?

    Tak z ciekawości pytam.

    I jeszcze drobiazg: czy nie jest przypadkiem tak, że program,
    zajmujący w Pythonie 2000 linijek, w Pascalu wymagać będzie 25000
    linijek? Stąd pewnie twoje zmagania z programami o kilkudziesięciu
    tysiącach LOC.

    Anyway: wystarczy zrobić program wpisujący 100000 razy "hello" przez
    copy-paste linijki z writeln, a będzie to program z 100k LOC.

    > I nie są dobre jako przykład na realizację dużych systemów
    informatycznych.

    Co to jest duży system? Kadry-płace? Baza szlauchów i kaloszy? System
    kontroli ruchu powietrznego? AEGIS? Jakiś real-time OS dla 32
    bitowych mikrokontrolerów? ABS? Coś dla NASA?

    Jak na razie, z dyskusji, dowiedziałem się że Delphi nadal trochę
    jest w: bazodanowe RAD, ERP, taki jakiś program do montażu wideo (nb.
    w tym liczą się tylko programy z CUDA). Ktoś próbował coś z MCU, ale
    chyba bez większych sukcesów (tj. NASA tego nie używa). Oczywiście
    jako język dydaktyczny, np. można sobie napisać swój własny
    kompilator i jest to nieco łatwiejsze dla Pascala niż dla C++ z
    szablonami.

    Szału nie ma. Nawet dla Javascript or Fortranu można znaleźć
    ciekawsze przykłady. I to w hurtowych ilościach.

  • 56. Data: 2016-09-29 16:17:20
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 29 września 2016 15:52:06 UTC+2 użytkownik slawek napisał:
    > amatorów? I
    >
    > A da się robić testy jednostkowe w Pascalu równie łatwo jak w Javie?
    >
    > Tak z ciekawości pytam.

    Dlaczego miałoby się nie dać?
    I dlaczego w Javie miałoby to być jakoś szczególnie łatwo?

  • 57. Data: 2016-09-29 17:25:57
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 29 Sep 2016 07:17:20 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:
    > Dlaczego miałoby się nie dać?

    Bo nie ma w Pascalu JUnit?

  • 58. Data: 2016-09-29 18:19:50
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 29 września 2016 17:26:00 UTC+2 użytkownik slawek napisał:

    > Bo nie ma w Pascalu JUnit?

    O_o
    No to faktycznie... hardkor.

  • 59. Data: 2016-09-29 19:02:02
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 29 Sep 2016 09:19:50 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:
    > No to faktycznie... hardkor.

    Anyway...

    Co "mnię brzydzi" w Pascalu od zawsze: podział na to co może
    programista jako użytkownik tego języka i na to co jest w... no
    właśnie w niebardzo-wiadomo-gdzie... w tym co w C określilibyśmy
    biblioteką standardową.

    Nie da się w Pascalu napisać "własnej writeln", bo składnia z
    dwukropkami jest niedostępna dla procedur tworzonych przez
    użytkownika. Słowo asm nie jest słowem kluczowym Pascala (ISO7185),
    co zmusza do użycia czegoś innego niż Pascal do napisania Pascala.

    Natomiast da się napisać w C cała bibliotekę standardową C,
    ewentualnie kilka asm będzie, ale użycie asm jest standardowe w C.

    Kiepsko w Pascalu było z funkcjami i procedurami jako parametrami
    innych funkcji lub procedur. Wiele implementacji albo tego nie
    potrafiło, albo robiło po swojemu.

    Bardzo nieciekawy jest brak liczb zespolonych. Niby nic, ale w latach
    80-tych wiele programów było właśnie dlatego nadal pisanych w
    Fortranie.

    Nietrzymanie się standardu. Zrobił się śmietnik, Borland wrzucał co
    chciał i jak chciał.

  • 60. Data: 2016-09-29 19:22:33
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Thursday, September 29, 2016 at 12:19:51 PM UTC-4, g...@g...com wrote:

    > O_o
    > No to faktycznie... hardkor.

    Bo we FreePascal to sie nazywa FPCUnit i FPTest and dla Delphi DUnit - co nie znaczy
    ze Pascal to raczej jezyk wymierajacy (i to znacznie szybciej niz FORTRAN i COBOL)
    mimo ze mily jako standardowy jezyk do uczenia programowania strukturalnego
    (zwlaszcza dla uczacego - mniej czasu spedzonego na szukanie tzw 'glupich bledow' w
    programach uczniow) - ale nie jedyny i Python moze go z powodzeniem w tej dziedzinie
    zastapic.
    Embarcadero ciagle usiluje sprzedawac Delphi ale zapotrzebowanie jest porownywalne do
    zapotrzebowania na Biblie w Arabi Saudyjskiej.