    From: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Plan Morawieckiego
    Date: Thu, 18 Feb 2016 19:25:44 +0100

    Powitanko,

    > Taki sobie przykład. Polskie uczelnie (czyli rząd) produkują absolwentów komplenie
    nie takich jakich potrzebuje polski przemysł.

    Pytanie zatem, czemu ow przemysl sam nie kształci specjalistow? Czemu
    ktos nie zwietrzy biznesu i nie zalozy prywatnej uczelni technicznej? Sa
    dziesiatki szkol wyzszych od marketingu, fryzjerstwa, hotelarstwa i
    zarzadzania, tylko nie za bardzo jest czym zarzadzac.
    Odpowiedz jest taka, ze najlatwiej dac ogloszenie, oczywiscie bez
    podania zarobkow i czekac na pracownika. Potencjalny pracownik natomiast
    wlasnie wznosi sie na wysokosc przelotowa i za kilkadziesiat minut
    bedzie ladowal tam, gdzie go docenia. A u nas bledne kolo, Polibuda
    ksztalci inzyniera, ktory nigdy nie stal przy tokarce, przemysl jesli
    jest w polskich rekach, to i tak woli kupic zachodnia technologie, jak
    rzad sie zaangazuje w jakas dzialke, to mozna miec pewnosc, ze utopia
    miliardy (vide Iryda, niebieski laser, grafen pewnie bedzie nastepny).
    W pelni podzielam Twoj poglad, ze wystarczy nie przeszkadzac, ale jesli
    mamy (chcemy) byc czyms wiecej niz Chinczykami Europy, to takie bledne
    kolo trzeba jakos przerwac. Pytanie tylko jak.
    Szybowce swiatowej klasy sie u nas robi, silniki odrzutowe/turbiny sie u
    nas projektuje z powodzeniem i jak najbardziej swiatowym sukcesem,
    czujnik IR co polecial na Marsa tez sukces nie w kij dmuchal. Oby tych
    sukcesow bylo wiecej.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa