  • Data: 2016-08-05 03:40:55
    Temat: Re: Po co dziadek klepał kosę?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 4 sierpnia 2016 20:30:18 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
    > nazywać
    >
    > W takim razie dlaczego ten mechanizm powstał w jednym egzemplarzu
    > (lub w znikomo malej)?
    > Dlaczego następne konstrukcje tego typu (zegary) przez kolejn 1500
    > lat w porównaniu z tym wyglądają jak ukute przez kowala? Nie tylko
    > mówiąc o precyzji wykonania ale i dostępnej funkcjonalności?
    > Wygląda na to, że przez kolejne 1500 lat "wynajdowano" kilka razy od
    > nowa to samo, przez co nie było widać postępu w rozwoju. Gdzieś
    > dopiero od XVIII w. widać jakis postep przez kolejne iteracje
    > udoskonalania..... 1800 lat zmarnowane...

    Wcześniej nie było druku, nie było powszechnego dostępu do wiedzy. Żeby zbudować
    zegar musiałbyś sam wymyślić wszystkie jego mechanizmy, sam dobrać materiały i
    opracować techniki ich wytopu+obróbki, sam wymyślić technologie wytwarzania części, a
    wreszcie sam znaleźć klienta i mu to sprzedać. W tamtych czasach opłacało się
    wędrować na drugi koniec kontynentu żeby znaleźć kogoś kto umiał coś tam zrobić,
    kupić to od niego i przywieźć na wielbłądzie żeby sprzedać to tam gdzie takich rzeczy
    nie umieją robić. W jednostkowych ilościach dawało to marżę wystarczającą do
    opłacenia takich wypraw.

    Sto lat temu trzeba było poszukać książki i z niej się dowiedzieć jak to zrobić
    samemu.

    Dziesięć lat temu trzeba było poszukać w internecie gdzie mogę to kupić.

    Dzisiaj ściągasz z internetu plik i drukujesz to na swoim biurku.