    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Poczta, telegraf i telefon w dawnym Wrocławiu
    <pj5bnj$t4r$1@sunflower.man.poznan.pl> <pj5d9l$e8i$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5b563d72$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5b584d88$0$584$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5b58aeea$0$610$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Wed, 25 Jul 2018 23:25:33 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > otwory komisyjnie, dokona ogledzin, spisze protokol, przeslucha
    > portiera :-)

    Zawsze to jakieś atrakcje w nudnej robocie. Można sobie takie
    przedstawienie organizować choćby i dwa razy w tygodniu.

    > Jakby jednak ktos sie wlamal, to w ciemnej d* sa - w srodku
    > wywalone szafy, okna zamkniete, a plomby przy wejsciu nie
    > sprawdzili i naruszenia nie zglosili :-)

    Sprawdził, sprawdził, wyglądała na nienaruszoną. Odciśnięta
    podrobioną pieczęcią. Kto mu teraz udowodni, że tak nie było?

    To oczywiste, że system wydumali ludzie, którzy koniecznie
    chcieli wymyślić coś poważnego, ale nie wiedzieli jak się za
    to zabrać. Słyszeli coś o pieczęciach, o plombach, ale nie mieli
    pojęcia jak to działa. Od czasów starożytnych pieczętowano listy
    powierzane nie do końca zaufanym osobom. Posłaniec wiózł papier
    zamknięty lakiem z odciskiem sygnetu. I albo dowiózł w całości,
    albo skracano go o głowę. Więc strzegł listu jak tylko potrafił.
    Pieczęcie pozostawione same sobie w miejscu publicznym, to już
    całkiem niedawny pomysł.

    Jarek

    --
    I ujrzałem: gdy otworzył pieczęć szóstą, stało się wielkie
    trzęsienie ziemi i słońce stało się czarne jak włosienny wór,