  • 1. Data: 2011-10-04 20:07:32
    Temat: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam prośbę - problem. Dla mnie duży, jednak dla Państwa najprawdopodobniej
    nie stanowi on żadnego wyzwania, stąd mój post tutaj.

    Otóż jestem hobbystą-mechanikiem samochodowym. Lubię dłubać sobie przy
    swoich autkach, jednak dotąd moją domeną była właśnie głównie "mechanika".
    Czyli - napęd, karoseria, silnik itp. Znam się także na podstawach
    elektryki i tym także się zajmuję.

    Od jakiegoś czasu zacząłem się interesować elektroniką. Wszedłem w
    posiadanie silnika VW o pojemności 2l. Silnik ten wyposażony jest w
    komputer sterujący jego pracą. Równolegle zacząłem bawić się odrobinę
    oprogramowaniem tego komputera "na sucho" - na komputerze.

    Doszedłem do wniosku, że fajnie byłoby wyniki swoich zabaw-doświadczeń móc
    porównać "na żywo". Koledzy doradzili mi kupienie skorupy VW Golfa,
    umieszczenie tam silnika i testy na drodze. Wg mnie jest to pomysł chybiony
    - należy wykupić OC, a ponadto uważać, żeby nie uszkodzić ani siebie, ani
    kogoś podczas takich testów "wydajnościowych". Więc mój pomysł jest taki,
    aby stworzyć układ pomiarowy podobny do tego, z jakmi miałem do czynienia
    na studiach. Tylko, że na studiach były to silniki elektryczne z
    prądnicami. Tam moc mierzyło się najczęściej za pomocą pobieranego prądu.

    Tutaj mam silnik spalinowy, więc należałoby do tego podejść jakoś inaczej.
    Rozejrzałem się odrobinę w sieci i wiem, że można tu np. zastosować wahliwy
    montaż silnika i mierzyć to odchylenie. Można zastosować mostek
    tensometryczny i pewnie jeszcze wiele innych teoretycznych sposobów.
    Mnie interesuje jednak podejście Wasze -inżynierskie. Czyli jak zrobić to
    jak najsolidniej, najtaniej i najdokładniej.

    Założenie jest takie, że nie muszą to być dokładne wartości "co do
    wartości", a raczej co do zmian. czyli nie interesuje mnie czy silnik ma 75
    czy 80 kW, ale raczej czy moja zmiana zmniejszyła/zwiększyła jego moc o
    powiedzmy 3kW.

    Czy istnieje jakiś w miarę prosty sposób? Środki mechaniczne mam dość duże
    - czyli warsztat, spawalnię itp. Z elektroniką też powinienem sobie
    poradzić, jeżeli nie będzie zbyt skomplikowana.
    Prosiłbym o konstruktywne rady, z góry dziękuję i pozdrawiam
    Paweł
    --
    gg #288252

  • 2. Data: 2011-10-05 04:39:02
    Temat: Re: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-10-04 22:07, Popey pisze:
> [...]
    > na studiach. Tylko, że na studiach były to silniki elektryczne z
    > prądnicami. Tam moc mierzyło się najczęściej za pomocą pobieranego prądu.

    Bo to taki "dydaktyczny" układ. I chyba wcale nie taki skomplikowany do
    zrobienia.
    /.../

> [...]
    > czy 80 kW, ale raczej czy moja zmiana zmniejszyła/zwiększyła jego moc o

    "Zapominając" o sprawności prądnicy do pomiarów porównawczych taki
    prosty układ powinien się nadawać. Największy problem to co zrobić z
    mocą wygenerowaną przez prądnicę.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2011-10-05 06:54:25
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 05.10.2011 06:39, PeJot pisze:
    > Największy problem to co zrobić z
    > mocą wygenerowaną przez prądnicę.

    Jak to co?
    Grzać wodę! w jakikolwiek sposób. Takie ciepło odpadowe z
    kilkudziesięciu kW każdemu się przyda. W lecie do podgrzania basenu, w
    zimie do ogrzewania domu, a cały rok do ciepłej wody użytkowej. Jak
    będzie za dużo mocy to z sąsiadem się dogadać, albo jakiś staw
    podgrzewać. (pomijam kwestie formalnoprawne)
    Oczywiście gra warta świeczki, jeżeli testy tego silnika będzie robił
    systematycznie, a nie raz na rok, a i instalacji nie będzie trzeba za
    bardzo przerabiać,

  • 4. Data: 2011-10-05 08:59:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >kilkudziesięciu kW każdemu się przyda. W lecie do podgrzania basenu,
    >w zimie do ogrzewania domu, a cały rok do ciepłej wody użytkowej.

    A jak ktos nie ma basenu, a mocy jest za duzo do CWU ? :-)

    Poza tym grzanie wody to nie jest dobry sposob wykorzystania energii
    lepszego gatunku.
    Lepiej napedzac pompe ciepla.

    Widzialem juz projekty hamowni z odzyskiem energii do sieci, no ale to
    bylo do silnikow elektrycznych.
    Tu najlpiej byloby syntezowac paliwo :-)
    Hm, wode mozna elektrolizowac, ale co by tu zrobic aby CO2 rozlozyc ?
    :-)

    A ciepla odpadowego nie zabraknie, silniki maja kiepska sprawnosci.

    J.

  • 5. Data: 2011-10-05 09:16:16
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 05.10.2011 10:59, J.F pisze:

    > Poza tym grzanie wody to nie jest dobry sposob wykorzystania energii
    > lepszego gatunku.
    > Lepiej napedzac pompe ciepla.

    Pewnie że lepiej, ale koszt inwestycji rozłoży przedsięwzięcie na
    łopatki. Grzałki 2kW do pralki można dostac za ~20zł. Za 1000zł mamy
    baterie grzałek 100kW. Kolega pytający z pewnością sobie poradzi z ich
    zabudową i podłączeniem. Kwestia tylko obliczyć jaki duży zbiornik
    buforowy by był potrzebny, a to jest zależne od tego jak często i jak
    długo silnik by procował.
    Ciepło odpadowe z chłodzenia silnika też można przez wężownice(dość
    sporą) zaprząc do pracy niewielkim kosztem.

    Ostatecznie, ciepło można rozproszyć w chłodnicy(cach) samochodowych.

  • 6. Data: 2011-10-05 12:28:08
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-10-05 08:54, Albercik pisze:

    > Grzać wodę! w jakikolwiek sposób. Takie ciepło odpadowe z
    > kilkudziesięciu kW każdemu się przyda.

    Przecież tej energii będzie tyle co kot napłakał i to raz na jakiś czas.

    MSZ grzanie wody łatwo zrobić - 2 duże elektrody wsadzone w plastikową
    cysternę 1000 l na europalecie.

    Regulacja obciążenia wzbudzeniem prądnicy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2011-10-05 12:42:04
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-05 11:16, Albercik pisze:
> [...]
    > baterie grzałek 100kW. Kolega pytający z pewnością sobie poradzi z ich
    > zabudową i podłączeniem. Kwestia tylko obliczyć jaki duży zbiornik
    Nie trzeba wcale grzałek - niech się sama woda grzeje. Duża
    beczka/zbiornik na palecie "po oleju", woda słona/solona solą 'do
    sypania chodnika zimą", elektrody w formie prętów wpuszczane.
    Rezystancja/oddawana moc regulowana głębokością zanurzenia prętów, albo
    później - po wstępnej regulacji zanurzenia - prądem wzbudzenia prądnicy
    obciążającej silnik.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2011-10-05 16:52:21
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Witam ponownie,

    Cieszy mnie ta dyskusja i ilośc postów.
    Szczególnie, że rzeczywiście - to może być naprawdę świetny pomysł z tym
    odzyskiem energii w postaci ogrzewania - w moim przypadku mogłoby to być
    ogrzewanie pomocnicze warsztatu - tak więc za ten pomysł serdecznie
    dziękuję.

    A co do szczegółów technicznych - sądzicie, że po prostu sprzęgnięcie
    prądnicy z wałem silnika i mierzenie prądu produkowanego przez układ będzie
    się nadawało? Jeżeli tak, to też świetnie.

    Czy przy konstrukcji tego urządzenia muszę uważać na jakieś "haczyki"? W
    jaki sposób najlepiej dobrać prądnicę oraz skąd najtańszym kosztem możnaby
    ją wziąć? Bo jeżeli to ma być prądnica 50kW to pewnie kosztuje ogromne
    pieniądze - czy są jakieś urządzenia stare, które były w coś takiego
    wyposażone i możnaby je wypatroszyć?

    Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością na dalsze odpowiedzi
    Paweł

  • 9. Data: 2011-10-05 18:46:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 5, 5:52 pm, Popey <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > ogrzewanie pomocnicze warsztatu - tak wi c za ten pomys serdecznie
    > dzi kuj .
    >
    > A co do szczeg w technicznych - s dzicie, e po prostu sprz gni cie
    > pr dnicy z wa em silnika i mierzenie pr du produkowanego przez uk ad b dzie
    > si nadawa o? Je eli tak, to te wietnie.
    >
    > Czy przy konstrukcji tego urz dzenia musz uwa a na jakie "haczyki"? W
    > jaki spos b najlepiej dobra pr dnic oraz sk d najta szym kosztem mo naby
    > j wzi ? Bo je eli to ma by pr dnica 50kW to pewnie kosztuje ogromne
    > pieni dze - czy s jakie urz dzenia stare, kt re by y w co takiego

    Jeszcze możesz podłączyć do tego silnika pompę wodną i przeganiać tą
    wodę przez zawór regulacyjny. Podłączysz miernik różnicy ciśnień za i
    przed zaworem, coś do mierzenia przepływu i sobie moc obliczysz.
    Ciepło zrzucisz chłodnicą samochodową. Myślę że wyjdzie taniej.
    Następna możliwość: kompresor. Napompujesz sobie powietrza, a do czego
    powietrze potem użyjesz, to sam wiesz.
    Konrad

  • 10. Data: 2011-10-05 20:36:28
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    ?>> Czy przy konstrukcji tego urz dzenia musz uwa a na jakie "haczyki"? W

    trzeba pobrać jakiś silnik prądu stałego z wózka akumulatorowego albo
    tramwaju i uruchomić jako prądnicę

    > Jeszcze możesz podłączyć do tego silnika pompę wodną i przeganiać tą
    > wodę przez zawór regulacyjny.

    to może od razu pompę wody/oleju na wał silnika spalinowego?
    i dławić przepływ czyli zwiększać obciążenie.