  • 1. Data: 2013-12-17 21:44:19
    Temat: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    Cześć.

    Jako, że ksenonki w mojej viki ostatecznie się skończyły. Postanowiłem
    zrobić pomiary jasności świecenia lamp podczas wymiany żarówek.

    Pacjent:

    Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram Xenarc
    Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.

    Metodologia:

    Wymieniłem na początek jedną żarówkę, po stronie kierowcy - tą
    łatwiejszą :D. Gwoli ścisłości, strona kierowcy to strona lewa. Po
    stronie pasażera na razie została stara. Samochód stał sobie na równym
    terenie. W pobliżu nie było żadnych dodatkowych źródeł światła. Miernik z
    wyłączonymi lampami pokazywał okolice 1-2 lux. Pomiary robiłem na
    poziomie gruntu, miernikiem skierowanym czujnikiem prostopadle w stronę
    samochodu. Pomiary wykonywałem po stronie lewej i prawej zawsze na osi
    danego reflektora, dlatego im dalej od samochodu, tym mniejsze różnice
    rejestrujemy, światło jednego reflektora pokrywa powierzchnię oświetlaną
    przez drugi reflektor i odwrotnie.

    Wyniki w odległości:

    5 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 140 lx, Strona lewa: 210 lx

    10 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 122 lx, Strona lewa: 167 lx

    15 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 88 lx, Strona lewa: 108 lx

    20 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 57 lx, Strona lewa: 68 lx

    Na koniec wykonałem jeszcze jeden pomiar - taki powiedzmy dodatkowy, na
    ścianie w odległości około 28 metrów od samochodu, w najjaśniejszym
    punkcie. Celowo aby wyeliminować nakładanie się wiązek światła na siebie.

    Strona prawa: 33 lx, Strona lewa: 58 lx

    Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki
    sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały się
    następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.

    5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)

    Wnioski:

    Stare reflektory miałem od początku życia samochodu. Podobnie jak stare
    żarówki. Samochód jest z 2007 roku. Wygląda na to, że lustra reflektorów
    jednak wypalają się z czasem przez co reflektor traci na efektywności. Ta
    różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
    światła. Zwróćcie uwagę, że stara żarówka w nowym reflektorze na ścianie
    dała 3x tyle światła na ścianie oddalonej o 28m od samochodu. Taka
    różnica jest wyraźnie widoczna gołym okiem, choć ze względu na czułość
    oczu nie odczujemy tego jako 3x wzrost jasności, tylko wzrost o około
    50%. Jeszcze większą różnicę można zanotować z nową żarówką w nowym
    reflektorze. W najdalszym punkcie pomiaru było ponad 6(!) x więcej
    światła niż w starej konfiguracji. Szczerze mówiąc, jestem zaskoczony że
    wyszło aż tyle.

    Jutro postaram się wydłubać drugą żarówę i powtórzę pomiary. Zgodnie z
    moimi przewidywaniami w każdym punkcie pomiaru mierzony strumień światła
    powinien wzrosnąć przy czym ten wzrost powinien być najbardziej
    odczuwalny na końcu zakresu pomiarowego (mojego podwórka).

    Co o Tym sądzicie?

  • 2. Data: 2013-12-17 21:54:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-12-17 21:44, Tomasz Stiller wrote:
    > Co o Tym sądzicie?

    W wyniku stluczki mam obecnie dwa oczka odlegle od siebie o jakieś 10
    lat. Nowe świeci na oko 2x mocniej. Obe ksenony nowe. Oczko stare jest:

    a) zamglone
    b) żółtawe
    c) słabiej odbija

    Widać to dopiero jak się porówna z nowym. Polerowanie zdjelo tylko w
    niewielkim stopniu mgłę. Niestety zamglone jest tez od środka a z żółtym
    kolorem niewiele mozna zrobić.

  • 3. Data: 2013-12-17 22:56:36
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "Tomasz Stiller" <k...@l...eu.org> napisał w wiadomości

    > Co o Tym sądzicie?

    Fajne pomiary, przydały by się zdjecia przed sciana zeby to ocenić jak duze
    róznice były na ekranie.

    Ogólnie odblaski w soczewkowych lampach wypalają się i zadymiają bardzo
    szybko i takie reflektory mocno tracą na efektywności. Żarówki też.

    Takie reflektory w vectrze przed zmianą żarówek i reflektorow zapewne
    świeciły słabiej niz przecietny samochod z normalnymi reflektorami FF na H7

  • 4. Data: 2013-12-17 23:06:30
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Tue, 17 Dec 2013 22:56:36 +0100, Arbiter wrote:

    > Takie reflektory w vectrze przed zmianą żarówek i reflektorow zapewne
    > Świeciły słabiej niz przecietny samochod z normalnymi reflektorami FF na
    > H7

    Wiesz co, trudno mi powiedzieć. Ja nie zmieniłem tych żarówek bo było mi
    ciemno, zmieniłem je dlatego, że stare zaczęły po prostu migać. Jak będę
    miał chwilę czasu, zrobię pomiary innych samochodów jakimi dysponuję.
    Ciekawe co z tego wyjdzie.

    Tomek

  • 5. Data: 2013-12-18 10:37:50
    Od: "pasatona" <p...@p...com>

    > Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram Xenarc
    > Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.

    Wymieniałem tydzień temu również z Osram XENARC D2S, refeltkroy soczewkowe
    bez AFL.

    -Lewa delikatie pomrugiwała tzn, nie gasła ale na ścianie widać było
    delikatne mrużenie,
    do tego miała już barwę która zaczynała wpadać w fiolet.
    -Prawa świeciła po prostu podobnie jak lewa ale światłem białym.

    Postanowiłem wymienić parę żeby mieć spokój. Poprzednie działały chyba z 5-6
    lat.
    Teraz ciekawostka:
    Lewa miała bańkę z gazem całą odymioną natomiast prawa była idealnie
    przezroczysta.
    Po wymianie jest tak:
    -Lewa świeci jak szalona choć delikatnie pomrugiwanie nie ustało. Żeby to
    zobaczyć trzeba naprawdę się wpatrzeć
    w snop światła na ścianie, widocznie ten tym tak ma.
    -Prawa świeci identycznie tzn. w moim odczuciu gdzieś 1,5x słabiej od lewej.

    Zastanawiam się czy mam wyjmować lampę i próbować oczyścić szkiełko które
    widać po wyjęciu palnika?
    Czy to coś pomoże. Czy jest możliwe że prawa przetwornica podaj niższe
    napięcie i dlatego świeci słabiej?
    Będę próbował zamienić stronami choć to kłopot bo trzeba zdemontować trochę
    osprzętu w aucie.
    Jeszcze jedno. W moich lampach są dwie śruby regulacyjne. Zewnętrznymi
    diagnosta reguluje pochylenie świeteł góra/dół.
    Oprócze tego są w środku jeszcze jedne regulacje. może ktoś wie do czego?

  • 6. Data: 2013-12-18 15:02:00
    Od: AA <c...@g...com>

    W dniu środa, 18 grudnia 2013 10:37:50 UTC+1 użytkownik pasatona napisał:

    > Oprócze tego są w środku jeszcze jedne regulacje. może ktoś wie do czego?

    U mnie jest prawo-lewo.

  • 7. Data: 2013-12-18 16:10:05
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Wed, 18 Dec 2013 10:37:50 +0100, pasatona wrote:
    > Będę próbował zamienić stronami choć to kłopot bo trzeba zdemontować
    > trochę osprzętu w aucie.

    Tak chyba najprościej sprawdzisz, czy ten efekt to kwestia przetwornicy
    czy może samej żarówki.

> [...]
    > diagnosta reguluje pochylenie świeteł góra/dół.
    > Oprócze tego są w środku jeszcze jedne regulacje. może ktoś wie do

    To jest regulacja w poziomie. Innymi słowy lewo/prawo :)

    Tomek

  • 8. Data: 2013-12-18 16:12:52
    Od: "pasatona" <p...@p...com>

    >U mnie jest prawo-lewo.

    tak podejrzewałem, a czy orientujecie się czy punkt wzniosu wiązki ( _/ )
    powinen wypadać na ścianie idealnie prosto przed lampą tzn. w osi żarówki?
    czy światła drogowe które są oddzielnie na H7 również mają jakąś regulację?

  • 9. Data: 2013-12-18 16:43:48
    Od: AA <c...@g...com>

    W dniu środa, 18 grudnia 2013 16:12:52 UTC+1 użytkownik pasatona napisał:

    > tak podejrzewałem, a czy orientujecie się czy punkt wzniosu wiązki ( _/ )
    > powinen wypadać na ścianie idealnie prosto przed lampą tzn. w osi żarówki?

    Dopuszczalne wartości odchyleń w obu płaszczyznach określa Rozporządzenie Ministra
    Infrastruktury nr 2250 z dnia 16 grudnia 2003r. Dz.U.Nr 227. Wynoszą one odpowiednio:

    Światła mijania
    5 cm na 10 m - w lewo
    20 cm na 10 m - w prawo
    3 cm na 10 m - w górę
    5 cm na 10 m - w dół

    pozdr
    AA

  • 10. Data: 2013-12-18 17:49:23
    Od: "pasatona" <p...@p...com>

    >Światła mijania
    >5 cm na 10 m - w lewo
    >20 cm na 10 m - w prawo
    >3 cm na 10 m - w górę
    >5 cm na 10 m - w dół

    dzięki za dokładne info.
    coś mnie zamuliło z tym pytaniem o środki lamp i wznios granicy
    światło-cienia, przecież to oczywiste
    Inna sprawa, że dla starych lamp z żarnikami typu bańska dopuszczony był po
    prostu wznios _/ natomiast
    dla halogenów i późniejszych kształt jest nastepujący
    _
    _/