    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pomiary EMC interfejsy
    Date: Wed, 20 May 2015 20:31:05 +0200

    Użytkownik "Bool" <n...@n...com> napisał w wiadomości
    news:555cb2cf$0$27508$65785112@news.neostrada.pl...
    > Mam pytanie o pomiary zakłóceń promieniowanych. Załóżmy że urządzenie ma
    > interfejsy: RS-232, RS-485, CAN itd.
    > Czy podczas pomiarów należy je wszystkie obciążyć? Domyślam się że w
    > przypadku RS-485 wystarczy dołączyć zaterminowany przewód. Powstaje
    > pytanie jak długi? Przecież nie będę brał na badania 1200-metrowego.
    > Macie jakieś doświadczenia w eliminacji zakłóceń na RS-485 lub CAN?

    W 2002 próbowałem się rozeznać o co biega z EMC. Umówiłem się wtedy z
    kierownikiem laboratorium i wypytywałem jak będzie wyglądało testowanie
    urządzenia mającego RS485. On widział największy problem jak zasymulować
    wszystkie pozostałe urządzenia na tej linii tak aby ona była obciążona tak
    jak będzie obciążona w normalnym użytkowaniu.

    Nie chodzi o obciążenie rezystorem tylko o obciążenie komunikacją!

    Trzeba przygotować AE które zapewni odpowiednie obciążenie, albo oprócz
    badanego urządzenie zanieść tyle innych, że podłączone do RS485 stworzą taką
    sytuację jak podczas normalnego użytkowania (to już lepiej zrobić to AE). W
    interesie producenta jest aby badania przeprowadzić przy maksymalnym
    spodziewanym obciążeniu, aby ktoś potem nie zarzucił, że przy badaniu linia
    była obciążona w 1% (bo np. badany raz na sekundę odpytuje wszystkich
    obecnych, a że był jeden to leciała jedna ramka na sekundę, a potem w
    instalacji może być 100 i promieniowanie będzie 100 razy większe).

    Trzeba poczytać normy pomiarowe. Idea polega mniej więcej na tym, że
    promieniować ma coś koło 1m kabla, a dalej się odfiltrowuje. To AE lub te
    inne urządzenia na szynie są poza obszarem mierzonym.

    Dla promieniowania przewodzonego (do 30MHz) limity są po prostu poziomem w
    mV common mode (CM) na przewodzie obciążonym CM 150 om do GND.

    Ja zakładam pracę RS485 na kablu 100om a nie jak w idei RS485 jest 120om.
    RS485 sprawdzam tak, że włączam na stałe nadawanie 0x55 z jednym bitem
    stopu (fala prostokątna - najgorszy przypadek) a do linii A,B podłączam
    obciążenie.
    Zrobiłem je z 6 rezystorów SMD 100 om. Przebrałem dużo rezystorów aby wybrać
    możliwie najbardziej zbliżone wartości. Mniej ważne czy mają 100 czy 101
    ważne, że tyle samo aby nierówność nie zamieniała sygnału różnicowego na CM.
    A-100-100-B
    A-100-100-B
    Ze środka jednej pary przez 100nF i przez dwa równolegle 100om do wejścia
    analizatora widma (50 om).

    Taki układ ma 100om między liniami i 150om common mode do GND (para ma 50,
    te dwa równolegle drugie 50 i analizator 50).
    Drugie zakończenie to może być jakikolwiek 100om miedzy A i B - nie będzie
    miał wielkiego wpływu na wynik.
    To co pokaże analizator trzeba przeliczyć na poziom na tych 150 omach (czyli
    napięcie razy 3, a w dB to 9,5dB więcej niż pokaże analizator).

    Według moich notatek przy 150kHz dopuszczalny poziom (na tych 150 om) to 5mV
    (to chyba wartość skuteczna) i spada liniowo (gdy f i U są w skali
    logarytmicznej) do 1,6mV (przy 500kHz) i potem już cały czas 1,6mV do 30MHz.
    Te poziomy są na tyle duże, że jest szansa co nieco zobaczyć używając
    zamiast analizatora oscyloskopu (oczywiście podłączyć kablem 50om i na
    wejściu też powiesić obciążenie 50om).
    Używałem oscyloskopu z włączaniem kabli 50om przez końcówkę T z założonym
    obciążeniem 50om do różnych rzeczy, ale nie mierzyłem RS485 więc nie powiem
    na pewno co się zobaczy (po prostu to obciążenie RS485 zrobiłem sobie jak
    już miałem analizator).

    Używam scalaków z ograniczeniem stromości zboczy (SN65HVD3082), aby miały
    nie za dużo harmonicznych. Według katalogu parametr "Change in steady state
    common-mode output voltage" mieści się między -0,1 a 0,1V. Czyli największa
    różnica między stanem stabilnym CM między nadawaniem 1-ki a 0 wynosi 100mV.
    Jeśli nadaję na 20kbps to fala prostokątna jest 10kHz i na tej
    częstotliwości mogę mieć amplitudę p-p 100mV prostokąta CM. Jeśli to idealny
    prostokąt to do 150kHz harmoniczne spadną 15 razy (150/10) razy czyli wyjdą
    około 6,7mV p-p, to chyba mniej niż skuteczne 5mV. Oczywiście układ
    normalnie nie nadaje cały czas fali prostokątnej, a podałem limity dla
    średniego poziomu na każdej częstotliwości więc można liczyć, że się może
    zmieści.
    Typowy scalak oczywiście też ma to bliżej 0 niż tych 100mV, ale to producent
    odpowiada, za produkt więc lepiej uwzględniać potencjalne źródła problemów
    niż wybierać tę jedną sztukę która przechodzi badania i trzymać ją potem w
    sejfie, że "to było badane i było OK a dlaczego inne nie teges to już nie
    wiem".

    Tak myślałem z 10 lat temu i z tego mi wychodziło, że tak użyty RS485 nie
    emituje więcej niż można. Teraz wiem, że dużo większym źródłem problemu
    nadajnika RS485 jest to, że jedna linia szybciej zmienia stan niż druga.
    Wystarczy między A i B włączyć np. dwa rezystory (jednakowe) po 47 om i
    obejrzeć oscyloskopem przebieg na środku względem masy przy nadawaniu
    prostokąta. Przy przełączaniu napięcie skacze zdecydowanie ponad 1V.

    Jeśli nadaje się 9600 to chyba nie ma problemu, ale jak szybciej to trzeba
    to jakoś odfiltrować. Znam trzy metody:
    1. Kabel ekranowany - zakłócenia zamykają się w ekranie i z zewnątrz nie
    widać tego sygnału CM.
    2. Izolacja galwaniczna - wtedy pojemność izolacji (10..100pF) z tym
    pomiarowym 150 om stanowi dzielnik i to znakomicie tłumi.
    3. Dławik CM - indukcyjność dławika z tym pomiarowym 150om stanowi dzielnik
    i to tłumi.

    To mniej więcej tyle co wiem w tym temacie. Ja zawsze stosuję co najmniej
    jedną z tych 3 metod.
    Według mnie trzeba wiedzieć co się robi a nie liczyć, że jedna sztuka jakoś
    przejdzie badania.
    Do 30MHz to jeszcze wszystko mniej więcej tak się zachowuje jak wynika z
    obliczeń - czyli przy małych prędkościach transmisji (do np. 100kbps)
    powinno się zgadzać z przewidywaniami.

    Z CANem nie mam doświadczenia ale z jego idei działania wynika według mnie
    chyba większy poziom CM.
    P.G.