    From: Mario <M...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pomiary EMC interfejsy
    Date: Thu, 21 May 2015 14:27:21 +0200

    W dniu 2015-05-21 o 08:33, Bool pisze:

    > Dziękuję za odpowiedź. Te ograniczniki przepięć dajesz na linie A i B?
    > Dla tych diod Vrwm wynosi 3,3V,

    Ale VBR 5,6

    > a standard RS-485 dopuszcza napięcia
    > względem linii sygnałowych -7V do +12V.

    Może faktycznie przesadziłem. W praktyce nigdy się nie spotkałem z
    takimi napięciami.

    > Ja do ograniczenia przepięć na RS-485 stosuję SM712. Trochę drogie
    > ustrojstwo. Zastanawiam się czy nie dać PESD12VL2BT.
    >
    > Jak to właściwie jest z tym badaniem odporności interfejsów? Wydaje mi
    > się że polega to na "wstrzykiwaniu" odpowiednich sygnałów od strony
    > badanego urządzenia. A od strony drugiego urządzenia komunikacyjnego
    > sieć jest odpowiednio wyfiltrowana. Ta jest w przypadku Surge (IEC
    > 61000-4-5)?

    Odporność na Surge bada się dla portu zasilającego. Podłącza się
    zasilanie do sztucznej linii w którą wprowadza się impulsy Surge.
    Sztuczna sieć symuluje odpowiedni długą sieć zasilającą.

    A co z pozostałymi sygnałami burst, seria szybkich impulsów?

    To chyba to samo?
    Dla sygnałowych i komunikacyjnych FTB bada się sprzęgając przez klamrę
    napięciową w odległości 1 metr od badanego urządzenia. Dla zasilających
    FTB wprowadza się przez sztuczną sieć.
    Jeszcze jest ESD - strzelanie 4kV w blachę 10cm od EUT i 8 kV do obudowy.

    > W przypadku interfejsów ich się nie stosuje?

    Stosuje

    >Kolejna kwestia to
    > stwierdzenie czy urządzenie nadal działa prawidłowo. Gdyby mi się np.
    > zwiesił procesor to watchdog to resetuje i po sprawie. Chyba że są
    > jakieś obostrzenia co do ciągłości transmisji, ale warunki pracy
    > urządzenia określa przecież producent.

    Chyba wtedy gdy w dokumentacji napiszesz, że urządzenie ma prawo bez
    wyraźnych powodów nie realizować swoich funkcji :)
    Masz trzy kryteria.
    A - Urządzenie musi działać bez zakłóceń i żadne odstępstwa od
    prawidłowego działania nie mogą przekroczyć dopuszczalnych wartości. Jak
    masz termometr z podaną w dokumentacji dokładnością 1 stopień, to w
    trakcie testów nie może być ta dokładność pogorszona.
    B - urządzenie po zakończeniu testu musi działać poprawnie. W trakcie
    testu nie może być przypadkowo aktywowana żadna funkcja. Czyli np
    sterownik do pieca nie może załączyć go pod wpływem testu. Po teście
    musi wrócić samoczynnie do pracy. Czyli ewentualny autoreset.
    C - tak samo jak B, ale urządzenie może wymagać przywrócenia do pracy w
    sposób podany w instrukcji. Np przez reset czy wyłączenie i ponownie
    włączenie.

    No i teraz istotne kiedy jakie kryteria się stosuje.
    Przy odporności na pole EM i przewodzone o częstotliwościach radiowych
    chyba zawsze jest kryterium A. Bo takie zaburzenia mogą występować cały
    czas. Czyli nie tylko urządzenie ma działać ale i dokładność pomiaru
    musi być zachowana. Tak wiec musisz zapewnić ludzium z labu możliwość
    kontroli pracy urządzenia np prezentując wyniki na wyświetlaczu albo
    przez interfejs do komputera.

    Pozostałe rodzaje badań to chyba B albo C. Zależy od tego czy w
    środowisku przemysłowym czy mieszkalnym i od tego czy na te urządzenie
    jest norma przedmiotowa czy korzysta się z ogólnej. Najlepiej z kimś
    decyzyjnym z labu ustalić jakie normy mają zastosowanie i z tego wyjdzie
    jakie kryteria. Nie wykluczam, że jakieś normy przedmiotowe wymagają
    kryterium A w którymś z tych badań, ale się na tym specjalnie nie znam.
    Miałem z badaniami EMC do czynienia jako klient labu.

    > Jeśli chodzi o ESD to chyba generuje się sygnały zgodnie z IEC 61000-4-2
    > i przykłada taki "pisolet" bezpośrednio do złączy.

    Do obudowy i do blachy.

    --
    pozdrawiam
    MD