  • 41. Data: 2010-12-10 19:04:35
    Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-12-10 14:41, MarcinJM pisze:

    > Czyli: musze kombinowac cos na bazie oryginalnego citymatic.

    Citymatic nie jest homologowany do sportu.

    W homologacji na temat sterowania sprzęgła jest:
    Clutch control system: mecanique

    Swoją drogą - wysłałem Ci już homologacje?

    > Poza tym RODZAJ sterowania ma byc zachowany i tu jest pole do popisu, bo
    > nawet jak zrobie cos zupelnie innego, to RODZAJ sterowania pozostaje.

    To już nie wiem - tu trzeba rozmawiać z technicznymi z PZM.
    Takie przeróbki kończą się zazwyczaj tak, że na BK bardzo dużo trzeba
    się nagadać, a od czasu do czasu sędzia pójdzie w zaparte i powie że
    albo to zniknie do BK2 albo nie jedziesz.
    I wtedy albo po nocy demontowanie tego, albo faktycznie nie jedziesz.

    Ja żeby sobie oszczędzić tych dyskusji zrezygnowałem z hydraulicznego
    ręcznego, nawet pomimo temu że w homologacji A grupy CC taki ręczny jest.

  • 42. Data: 2010-12-10 19:26:44
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-12-10 11:21, Karolek pisze:

    > Pyta kierowca rajdowy, Tomasz Pyra.

    A co? Jakiś kompleksik?

    > Ach tak :P

    Ano niestety nie ma żadnego.
    Rodzaj kół zębatych w skrzyni biegów nie ma wpływu na mechanizm ich
    załączania, bo to nie koła zębate są zazębiane przy zmianie biegu.

    Zarówno synchronizowane jak i kłowe skrzynie biegów są w wariantach na
    zębach prostych, skośnych i w takiej konfiguracji gdzie jest trochę
    takich i trochę innych.

    Znowu przepisałeś z internetu dość powszechną głupotę "nie wbijesz biegu
    dopoki nie zrownasz predkosci obrotowych, a majac proste zeby wbijesz".
    Czyli dość popularny mit, jakoby skrzyni kłowa to była skrzynia o
    prostych zębach.

    Koła zębate w skrzyni biegów (czasami wyjątkiem jest wsteczny) są
    wszystkie na stałe zazębione i nie przesuwają się względem siebie.
    Koła te są ułożyskowane na wale, a włączanie biegu polega na
    zablokowaniu jednego z kół na wale.

    I to dopiero w mechanizmie tego blokowania koło-wał jest różnica między
    poszczególnymi rodzajami skrzyń biegów - w skrzyni synchronizowanej, za
    pomocą synchronizatora ze stożkowym sprzęgłem ciernym dopasowywane są
    obroty wałka do obrotów koła zębatego przed zazębieniem zębnika (czy jak
    to się tam nazywa).

    W skrzyni kłowej nie ma synchronizatora, jest tylko specjalny zębnik z
    tymi "kłami", zbudowany znacznie solidniej niż w skrzyni
    synchronizowanej, ponieważ musi przejąć ogromne obciążenia w czasie
    spinania elementów obracających się z różnymi prędkościami.

    Przerobienie skrzyni na kłową nie polega więc na żadnej wymianie kół
    zębatych co proponowałeś, a jedynie wymianie mechanizmu blokowania kół
    zębatych na wale.
    I owszem takie zestawy są dostępne, zwłaszcza że ten mechanizm w kłowej
    skrzyni to część eksploatacyjna.

    Wymiana kół zębatych to zupełnie inna bajka związana jedynie ze zmianą
    przełożeń w skrzyni biegów. Wtedy wykonuje się koła zębate o zębach
    prostych. Po pierwsze dlatego że są tańsze.
    Nie wiem czy te o zębach prostszych są mocniejsze niż skośne, ale raczej
    na pewno nie są słabsze.

  • 43. Data: 2010-12-10 20:54:09
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-10 19:26, Tomasz Pyra pisze:

    > A co? Jakiś kompleksik?

    Zadnych.
    Ale moze u Ciebie?

> [...]
    > prostych. Po pierwsze dlatego że są tańsze.
    > Nie wiem czy te o zębach prostszych są mocniejsze niż skośne, ale raczej

    Tak, to jest prawie calkowicie poprawny opis.
    Wracajac do kol, zebatych.
    Gdzie masz te "kly"?
    Na przesuwce i na kolach oczywiscie, wiec kola musialby i tak zmienic.
    Masz racje, ze troche sie zapedzilem z tymi prostymi zebami, ale maja
    one jednak pewna zalete.
    Raz, ze latwiej takie kola wykonac, a dwa, ze nie ma przy takich kolach
    sil osiowych, co przy wbiciu biegu na chama, moze miec duze znaczenie.
    Maja tez wade, sa slabsze od kol zebatych srubowych.
    Jezeli piszesz, ze sa takie zestway, to ja bym sie skupil na takim
    zestawie, zamiast robic nie wiadomo czy legalne przerobki.
    Zmiana przelozen to juz inna sprawa i nie ma ona nic wspolnego z
    rodzajem uzebienia kola.

    --
    Karolek

  • 44. Data: 2010-12-11 04:06:00
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > zestawie, zamiast robic nie wiadomo czy legalne przerobki.
    > Zmiana przelozen to juz inna sprawa i nie ma ona nic wspolnego z

    Chyba nie wiesz o czym piszesz. Latwiej wykonać kola o zebach skosnych. Sa duzo
    mocniejsze, przy okazji ciszej pracuja. Jak cos jest mocniejsze to moze byc
    mniejsze. Czyli mniej materialu do zdjecia w zasie obrobki. O tym żeby zrobić
    kolo zebate do samochodowej skrzyni biegow na frezarce uniwersalnej mozna
    zapomniec. Kola rebate robi sie na specjalnych frezarkach do kol zebatych. Trwa
    to moment. Inaczej byc nie moze bo jak by w fabrykach kol zebatych do samochodow
    byly frezarki uniwersalne to polowa ludzi na Ziemi robila by tylko kola zebate
    do samochodow. Jak sa przesuwki to kola są zawsze zazebione i przesuwkami lazcy
    sie je z walkiem glownym. Sily osowe jakie powstaja w czasie pracy pary kol o
    zebach skosnych oddzialywuja jedynie na lozyska i obudowe. A nie na przesuwke.
    Chcesz sobie zrobc nie synchronizowana klowa skzrynie begow to wyjmij
    synchronizatory ze zwyklej skrzyni. Synchronizator nie wydluza czasu potrzebnego
    do wlaczenia biegu. On tylko robi ze latwiej go wrzucic. Z synchronizatorem jak
    za szybko wrzucac bieg to najwyzej nie zdazy wyhamowac kola. Ale na pewno jak
    jest pełnosprawny spowoduje zmniejszenie predkosci kola wzgledem przesuwki. I
    latwiej bedzie sie dawalo na sile wbic bieg. Naucz si e wrzucac biegi z
    podwojnym wyspzregleniem i miedzygazem a spzreglo Ci bedzie niepotrzebne do
    niczego z wyjatkiem ruszania. Nie synchronizowanych skrzyn biegow nie robili na
    dlugo przed wojna. Procedura zmiany biegu byla skomplikowana. W Londynie w
    jednym z muzeow widzialem wspolczesny samochod wyscigowy. Obok niego byly
    poprzecinane mechanizmy zeby bylo widac co jest w srodku. Skrzynia tez byla.
    Roznila sie od takiej ze zwyklego samochodu tym ze czesc kol zebatych miala
    uzebienie daszkowe. To byla najzwyklejsza klowa synchronizowana skrzynia biegow.
    Z tym że preselekcyjna. Najpierw sie w takiej wrzuca bieg bez sprzegla a potem
    wciska sprzeglo i sam rozlacza sie ten co byl z zalacza ten wrzucony. Wajchy do
    zmiany biegow nie byli. Takie cus jak do spryskiwacza bylo przy kierownicy.
    Odepchniete od siebie zmiana biegu w gore, przyciagniete zmiana biegu w dol.
    Pykniete dwa razy do siebie to dwa biegi do dolu itd. Niedawno gdzies czytalem
    ze do jakiejs wyscigowki formuly 1 zrobili skrzynie w ktorej zmiana biegu
    polegala na zazebianiu kol zebatych. Tak jak wsteczny w zwyklych samochodach.
    Tam maszyna biegi zmieniala a nie czlowiek. Wyzsze pierdolenstwo tam bylo bo
    maszyna sprawdzala w jakim polozeniu wzgledem siebie sa zeby i je zazebiala
    tylko wtedy jak jedno moglo wejsc w drugie. Amen. Po co wymyslasz jak nie wiesz?

  • 45. Data: 2010-12-11 08:46:47
    Od: Czarek Daniluk <c...@n...com>

    W dniu 2010-12-08 20:00, MarcinJM pisze:
    > Witam
    > Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
    > manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
    > Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
    > strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
    > Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
    > Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
    > Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
    > Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).

    Inspiracja - garbus halbautomatik i sterowanie ciernym sprzęgłem :)

    Pozdrawiam !

  • 46. Data: 2010-12-11 16:39:22
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-11 04:06, kogutek pisze:

    > Chyba nie wiesz o czym piszesz. Latwiej wykonać kola o zebach skosnych.

    No raczej nie latwiej.

    Sa duzo
    > mocniejsze, przy okazji ciszej pracuja.

    Przeciez to tez napisalem, ze sa mocniejsze.

    Jak cos jest mocniejsze to moze byc
    > mniejsze.

    Ale tam ma byc takie jakie ma byc, ani mniejsze, ani wieksze, takie jak
    porzeba do zalozonego przelozenia.

    Czyli mniej materialu do zdjecia w zasie obrobki. O tym żeby zrobić
    > kolo zebate do samochodowej skrzyni biegow na frezarce uniwersalnej mozna
    > zapomniec.

    Sposobow jest troche.
    Frezarka obwiedniowa, dlutownica i jeszcze pare wariacji z frezarkami.

    > Kola rebate robi sie na specjalnych frezarkach do kol zebatych.

    Nie tylko.

    > Trwa
    > to moment.

    Zalezy od sprzetu i jak szybko ktos potrafi go odpowiednio ustawic.

    Inaczej byc nie moze bo jak by w fabrykach kol zebatych do samochodow
    > byly frezarki uniwersalne to polowa ludzi na Ziemi robila by tylko kola zebate
    > do samochodow.

    Ale co to ma do rzeczy?

    Jak sa przesuwki to kola są zawsze zazebione i przesuwkami lazcy
    > sie je z walkiem glownym.

    Czy ja gdzies zaprzeczam?

    Sily osowe jakie powstaja w czasie pracy pary kol o
    > zebach skosnych oddzialywuja jedynie na lozyska i obudowe.

    I o to chodzi.
    Wiesz czy te lozyska i obudowa wytrzyma przy wbijaniu biegu na chama?

    >A nie na przesuwke.

    Nigdzie nie napisalem, ze na przesuwke dziala.

> [...]
    > jest pełnosprawny spowoduje zmniejszenie predkosci kola wzgledem przesuwki. I
    > latwiej bedzie sie dawalo na sile wbic bieg.

    No tak, ale samo wywalenie synchronizatorow nic nie da, bo biegu i tak
    nie wbijesz, ta "klowa" wlasnie rozni sie tym, ze nie ma drobnych zabkow
    tylko grube, duze "klocki", ktore zwane sa klami.

> [...]
    > tylko wtedy jak jedno moglo wejsc w drugie. Amen. Po co wymyslasz jak nie wiesz?

    No tak, ladnie napisales, ale jezeli moge miec drobna uwage, to
    nastepnym razem porozdzielaj troche ten tekst, bo sie ciezko czyta.

    --
    Karolek

  • 47. Data: 2010-12-11 17:01:09
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > No tak, ladnie napisales, ale jezeli moge miec drobna uwage, to
    > nastepnym razem porozdzielaj troche ten tekst, bo sie ciezko czyta.
    >
    > --
    > Karolek
    Oba samce. Mnie nie uczyli czytac ze zrozumieniem, Uczyli mnie czytac. Potrafie
    ogarnac caly tekst i ustosunkowac sie do niego bez dzielenia na zdania. Długość
    czytanego tekstu nie ma dla mnie znaczenia.

  • 48. Data: 2010-12-11 18:13:05
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

> [...]
    > Czyli zestaw kol z prostymi zebami?
    > Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na

    Niech jeden obraz przemowi tysiacami slow ;)
    http://allegro.pl/klowa-sekwencyjna-skrzynia-biegow-
    peugeot-206-rc-i1332386667.html

    Choc szczerze mowiac nie wiem co to za kolo z zebami prostymi. Nie
    wygladaja jak zeby ewolwentowe, no i wykonanie kola zebatego z taka
    tarcza z klami jest technicznie niewykonalne z jednego kawalka metalu
    (brak mozliwosci obrobki zeba przy samej tarczy).

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 49. Data: 2010-12-11 20:06:03
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-11 17:01, kogutek pisze:

    > Oba samce. Mnie nie uczyli czytac ze zrozumieniem, Uczyli mnie czytac.

    Ze zrozumieniem tez sie przydaje.

    > Potrafie
    > ogarnac caly tekst i ustosunkowac sie do niego bez dzielenia na zdania. Długość
    > czytanego tekstu nie ma dla mnie znaczenia.

    OK, ale troche to sie jednak zlewa jako calosc.

    --
    Karolek

  • 50. Data: 2010-12-11 20:16:40
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-11 18:13, MarcinJM pisze:

> [...]
    peugeot-206-rc-i1332386667.html

    > Choc szczerze mowiac nie wiem co to za kolo z zebami prostymi. Nie

    Tez nie wiem co to za zeby.

    > no i wykonanie kola zebatego z taka
    > tarcza z klami jest technicznie niewykonalne z jednego kawalka metalu
    > (brak mozliwosci obrobki zeba przy samej tarczy).

    Jest wykonalne, np. poprzez dlutowanie, ale z zebami prostymi, a nie
    srubowymi.
    Ale sa jeszcze inne np. takie jak tu:
    http://saenztransmissioneurope.com/gallery.html
    Tego typu da sie zrobic nawet z zebami srubowymi.

    --
    Karolek