    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Potrzebuję usłyszeć łabędzi śpiew...
    Date: Mon, 30 Nov 2015 12:58:34 +0100

    Użytkownik "Bo(o)t manager" <b...@W...wp.pl> napisał w
    wiadomości news:kcnsic-0an.ln1@autostopem.przez.galaktyke.org..
    .

    > [ciach]
    > A może podpiąć się z jakimś małym układem pod diodę kontrolera dysku
    > twardego?

    No, w sumie tak, acz bywa, że dioda przy zwałce nie gaśnie.

    > Jakaś atmega sprawdzająca czy dioda nie zgasła i brzęcząca piszczykiem?

    Nie ma potrzeby aż tak komplikować, zwykły uniwibrator na 1-2 tranzystorach
    wystarczy. Prędzej, należało by tu wykryć zmienianie się stanu diody i gdy
    przestanie się zmieniać, to wtedy alarmować. A do tego też nie trzeba
    przecież spoecjalnych mądrości. Co innego, sporządzić takie cuś dla zabawy,
    czy oprogramowany ku temu układ w miejsce uniwibratora, spełni swoje
    zadanie?
    Hah... właśnie mi przyszedł inny pomysł, acz jego realizacja nie musi byc
    już taka prosta, ale powinna być dość pewna - i do tego być może już
    prościej będzie zaprząc logikę, niż rzeźbić w analogu...
    Zwykle, obraz na ekranie, jest bliższy bieli, zakładając, że nie mamy np.
    niebieskiej tapety.
    Co się dzieje, gdy wywala niebieski ekran? Zmienia się rozmiar obrazu, czyli
    też parametry synchronizacji, by monitor mógł pokazać komunikat. Wystarczy
    wykryć zmianę w impulsach synchronizacji, co można w sumie znów zrobić z
    pomocą uniwibratorów, i już można alarmować. Gorzej, gdy to jest w
    laptopie... ale u mnie na dużym kompie jest monitor zewnętrzny. Drugie -
    radykalnie zmienia się wtedy zawartość koloru niebieskiego i to też można by
    wykrywać, a tu już coś logicznego, czyli wspomniana atmega, etc. Znów
    wykryć, dla zabawy można by dopieszczać w postaci sprawdzenia, czy to np.
    nie jest po prostu niebieska tapeta, można by badać zawartość koloru
    białego, stanowiącego tekst. Także sprawdzać, czy zawartość obrazu nie
    zmienia się, tu jednak może być problematycznie, bo jeśli dajmy na to,
    odejdę od kompa do... nieważne gdzie :), a np. miałbym okresową zmianę
    tapet, to lepiej jednak, aby nie piskało, tu pomocne będzie badanie impulsów
    synchronizacji, jeśli się nie zmienią, to blokujemy piszczałkę nawet, gdy
    część druga uwarunkowania, czyli duża i niezmienna zawartość niebieskiego, w
    połączeniu z odpowiadającą tekstowi ilością białego, zostanie spełniona.

    To tak na razie gdybanie, jak się w to bawić - bo w sumie rzeczywiście,
    można to na uniwibratorach i jest to skuteczne, można na atmedze, jak kto
    chce, no, cokolwiek wymyślimy. Do zmiany stanu diodki dysku - dwa
    uniwibratory (*) i sygnał z nich na bramkę NOR, gdy jedynki z pobudzenia
    uniwibratorów w końcu zgasną, na wejściach bramki pokażą się zera, a to
    automatycznie da jedynkę na wyjściu, mogącą już zasterować wyzwalaniem
    alarmu.
    (*) Każdy badający swoją zmianę stanu, jeden zapalenie, drugi zgaśnięcie
    lampki, takie rozwiązanie wydaje mi się pewniejsze.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048