  • 1. Data: 2012-12-13 20:10:38
    Temat: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
    Od: "uPemek" <...@...x>

    Cześć,

    Jestem użytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety sporą
    wadę, a mianowicie bardzo długi czas rozgrzewania się silnika. Termostat
    jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko również. Czy ktoś miałby może
    jakieś sugestię co jeszcze sprawdzić? Lub może co jest bolączką tych
    silników?

    Przy obecnych temperaturach oscylujących minimalnie poniżej 0st.C silnik
    osiąga normalną temperaturę po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
    chyba jednak coś jest nie tak, tylko jak określić co?

    Pozdr

  • 2. Data: 2012-12-13 20:38:48
    Temat: Re: Problem z bardzo d?ugim czasem rozgrzewania si? silnika
    Od: dddddd <n...@w...pl>

    W dniu 2012-12-13 20:10, uPemek pisze:
    > Cze?ae,
    >
    > Jestem u?ytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety spor?
    > wade, a mianowicie bardzo d?ugi czas rozgrzewania sie silnika. Termostat
    > jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko równie?. Czy kto? mia?by mo?e
    > jakie? sugestie co jeszcze sprawdziae? Lub mo?e co jest bol?czk? tych
    > silników?
    >
    > Przy obecnych temperaturach oscyluj?cych minimalnie poni?ej 0st.C silnik
    > osi?ga normaln? temperature po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
    > chyba jednak co? jest nie tak, tylko jak okre?liae co?

> [...]

    ja chyba w weekend będę walczył z tym samym w bmw 530d
    Opcje widzę takie:
    - Termostat na chłodnicy
    - drugi termostat jest przy egr i on częściej pada
    - ponoć z niesprawnym webasto też dłużej się nagrzewa więc dziś
    wieczorem tymczasowo pominąłem obieg webasto, jutro sprawdzę czy coś się
    zmieniło
    - w e39 jest jeszcze dodatkowa elektryczna pompka obiegowa z
    elektrozaworami - ponoć te elektrozawory odpowiadają za ogrzewanie.
    Wiem że na temat innego modelu ale może coś pomogłem, sam wcześniej nie
    sądziłem że tyle elementów może odpowiadać za nagrzanie auta

    Lukasz

  • 3. Data: 2012-12-14 01:59:35
    Od: scobowski <s...@i...pl>

> [...]
    > Cze??,
    >
    > Jestem u?ytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety spor?
    > wad?, a mianowicie bardzo d?ugi czas rozgrzewania si? silnika. Termostat
    > jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko r?wnie?. Czy kto? mia?by mo?e
    > jakie? sugesti? co jeszcze sprawdzi?? Lub mo?e co jest bol?czk? tych
    > silnik?w?
    >
    > Przy obecnych temperaturach oscyluj?cych minimalnie poni?ej 0st.C silnik
    > osi?ga normaln? temperatur? po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
    > chyba jednak co? jest nie tak, tylko jak okre?li? co?

    W życiu nie uwierzysz: masz niesprawny (i nieważne, że nowy) termostat
    (zakładając, że przez "normalna temperatura" rozumiesz 90 stC na
    wskaźniku temp. płynu chłodzącego, a owe 5km pokonujesz w mieście, w korku).
    Chyba, że one 5km robisz, wyjechawszy spod domu wprost na krajowkę i
    jedziesz 90km/h - wtenczas i po 12km będziesz miał zimny silnik (a na
    pewno chłodnicę :) )

  • 4. Data: 2012-12-14 07:54:23
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

> [...]
    > osi?ga normaln? temperatur? po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
    > chyba jednak co? jest nie tak, tylko jak okre?li? co?

    Witam, co prawa nie ten silnik bo 2 litrowy diesel ale moje auto też
    osiąga wartość 90 stopni po ok . 5 km. Na 100% wszystko jest sprawne.
    Pozdrawiam
    Marcin Jan

  • 5. Data: 2012-12-14 08:47:50
    Od: "szufla" <b...@e...pl>

    Diesle wolniej sie grzeja bo maja wysoka sprawnosc, ale przy benz 4.2 5-6km to jest
    ok.

    sz.

  • 6. Data: 2012-12-15 01:08:06
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Thu, 13 Dec 2012 20:10:38 +0100, uPemek napisał(a):

> [...]
    > jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko również. Czy ktoś miałby może
    > jakieś sugestię co jeszcze sprawdzić? Lub może co jest bolączką tych

    Sprawdź jednak ten termostat.

    Uruchom samochód na mrozie, poczekaj aż silnik zacznie się rozgrzewać i
    sprawdź ręką temperaturę chłodnicy przy wlocie i wąż do niej prowadzący.
    Powinny być lodowate - jeżeli będą cieplejsze (czyli jakkolwiek letnie czy
    coś) to masz niesprawny termostat.

    Bo z mojego doświadczenia wynika że duże silniki rozgrzewają się znacznie
    szybciej niż małe, jak rozgrzewa się powoli, to nie ma raczej innej
    możliwości niż działająca chłodnica (czyli niedomknięty termostat).

    Potencjalnie też jest możliwość że jak masz klimę na 18C w czasie mrozu, to
    klima uruchamia Ci się od razu na maksymalne grzanie, mocno chodzi
    wentylator i wychładza Ci silnik ogrzewaniem.
    Dla eksperymentu wyłącz nawiew w kabinie.

  • 7. Data: 2012-12-15 09:58:48
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

    W dniu 2012-12-15 01:08, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > wentylator i wychładza Ci silnik ogrzewaniem.
    > Dla eksperymentu wyłącz nawiew w kabinie.

    imho element pomijalny. Nagrzewnica nie jest aż tak duża aby skutecznie
    wychłodzić cały układ. Być może w starszych układach ogrzewania, w
    takich gdzie regulację temperatury w kabinie dokonuje się poprzez
    zamykanie zaworu na rurce z cieczą chłodzącą, to miało większe znaczenie
    (odcinało się część cieczy chłodzącej). Teraz jest tak że nagrzewnica
    zawsze jest podłączona do obiegu a regulacji dokonuje się poprzez
    zamknięcie lub otwarcie kasety.
    Pozdrawiam
    Marcin Jan

  • 8. Data: 2012-12-15 13:24:23
    Od: "uPemek" <...@...x>

    scobowski <s...@i...pl> naskrobał(a):
> [...]
    > korku). Chyba, że one 5km robisz, wyjechawszy spod domu wprost na
    > krajowkę i jedziesz 90km/h - wtenczas i po 12km będziesz miał zimny

    Jazda w korku, gdzie poprzednie auto grzało się po 1-1,5km w pododbnych
    warunkach.

    PS. Stary termostat, podobnie jak nowy są sprawne, to pewne - potrzebuję
    sugestii co poza najbardziej oczywistymi elementami może mieć tu znaczenie.

  • 9. Data: 2012-12-15 13:35:15
    Od: "uPemek" <...@...x>

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl> naskrobał(a):
> [...]
    > wentylator i wychładza Ci silnik ogrzewaniem.
    > Dla eksperymentu wyłącz nawiew w kabinie.

    Zgodnie z sugestią Marcina pewne wychładzanie przez nagrzewnicę występuje
    zawsze w układach aut mających mniej niż 20-30lat, w każdym razie zgodnie z
    sugestią sprawdzę przy zerowym nawiewie minimalizując oddawanie ciepła jak
    będzie.

    Co do dużych silników to najmniejszy ostatnio 2,5 BMW grzał się
    błyskawicznie, na wolnych obrotach 2-3min do temp na wskaźniku 60-70st. C -
    na lekkim mrozie nie zawsze zdążyłem obskrobać przednią szybę bo zwyczajnie
    oddtajała - od włączenia silnika nawiew na szybę (tyle że tam było ustawiane
    na16st. C).

    Ale dość żalenia się, 2 sugestie dot. termostatu to sprawdzę to ponownie,
    może w końcu uda się auto naprawić.

    Pozdr

  • 10. Data: 2012-12-15 22:24:36
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "Marcin Jan" <t...@g...pl> napisał w wiadomości

    > imho element pomijalny. Nagrzewnica nie jest aż tak duża aby skutecznie
    > wychłodzić cały układ. Być może w starszych układach ogrzewania, w

    Nagrzewnica w samochodzie ma tak dużą moc cieplną, że przy włączonym
    ogrzewaniu na max, praktycznie nie uruchamia się duży obieg