  • 21. Data: 2020-02-02 10:34:59
    Temat: Re: Problem z wyłączeniem triaka
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Można kombinować z układem snubbera, ale tak naprawdę
    > skutecznym sposobem jest zamiana triaka na tyrystory.

    Lub MOSFETy. Pozwólmy już godnie odejść elementom czterowarstwowym.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2020-02-02 10:46:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > -sa wrazliwe na skoki napiecia dU/dt, ktore moga spowodowac wlaczenie.

    Wszystko, co ma pojemność jest wraźliwe.

    > Akurat tyrystory maja podobne dolegliwosci. Tylko nie grozi im uporczywe
    > samoistne wlaczanie.

    Jeśli nie jesteś Chińczykiem mającym za zadanie zbudować najtańszy układ
    z jakichś zmiotków z fabrycznej podłogi, to po co Ci
    triak/tyrystor/LGBT? Są dobre MOSFETy, zarówno krzemowe SuperJunction
    jak i z węglika krzemu.
    Ostatnio w ramach POC zajmowałem się takim 65mOhm/900V. Bez probemu
    pomachałem nim na 3MHz, tzn. prędzej mi się driver skończył niż tranzystor.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2020-02-02 14:18:01
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Chyba, że to drugie to optodiak stąd połączenia wew. struktury z bramka
    > triaka ma sens ale wtedy po co wyprowadzać bramkę na zewnątrz?

    Może właśnie po to? Niektóre transoptory też mają wyprowadzoną bazę
    tranzystora. Może poświęć jednego na badania, spróbuj wyzwolić triaka
    przez tą bramkę.
    Wojtek

  • 24. Data: 2020-02-02 14:59:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 2 Feb 2020 10:46:26 +0100, Piotr Wyderski
> [...]
    > układ
    > z jakichś zmiotków z fabrycznej podłogi, to po co Ci
    > triak/tyrystor/LGBT? Są dobre MOSFETy, zarówno krzemowe

    Nie jestem jeszcze Chińczykiem i obawiam się że jednym mosfetem
    bezpiecznego (izolowanego) sterowania AC nie uzyskam.
    Ja nie potrzebuje klocków do składania ale gotowe rozwiązanie typu
    SSR o możliwie najmniejszych wymiarach i ten omawiany moduł jak na
    razie świetnie się sprawdza pod względem gabarytów jak i oferowanych
    mocy. Oczywiście ma też swoje warunki stosowalności (stąd ten wątek)
    dlatego jeśli istnieje jakiś inny gotowy SSR gabarytowo podobny i
    oparty na półprzewodnikach jakie masz na myśli to chętnie w taki
    zainwestuję i protestuję.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2020-02-02 15:12:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 02 Feb 2020 14:18:01 +0100, wowa <w...@g...pl> wrote:
    > Może właśnie po to? Niektóre transoptory też mają wyprowadzoną bazę
    > tranzystora. Może poświęć jednego na badania, spróbuj wyzwolić
    > triaka
    > przez tą bramkę.

    Dzięki za zwrócenie na to uwagi. Wcześniej wspominałeś o rezystorze
    do bramki. Chciałbym to rozwinąć. Pdf tego układu w przykładzie
    aplikacji dopuszcza dowolność podłączania obciążenia do pinow 6 lub
    8. Najczęściej w literaturze zwraca się uwagę, że terminale w triaku
    nie są "reversyjne" bo bramka fizycznie zawsze jest bliżej jednego
    tj. A1/MT1.... ale jednocześnie w innych źródłach zaznacza się, że w
    przypadku optotriaków nie ma znaczenia która strona jest hot a która
    obciążenie.
    Rozumiem , że ten rezystor bramkowy powinien być podłączony do strony
    obciążenia w tym przypadku?
    W testowanym układzie z powodu błędu w interpretacji pinów (sądząc że
    to nie pin bramki ale zmosfkowany dodatkowy terminal triaka) miałem
    zwartą bramkę z terminalem od strony obciążenia - czy to mogło
    spowodować losowe problemy z wyłączaniem? Teraz bramka jest odłączona
    i na razie układ wyłącza się prawidłowo (gasik też jest)....

    --
    Marek

  • 26. Data: 2020-02-02 17:19:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Feb 2020 22:29:49 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    r-jednofazowe/panasonic/?gclid=EAIaIQobChMI_s30lY-x5
    wIVxOR3Ch13qQ1yEAAYAyAAEgJGqPD_BwE

> [...]
    > jaki sens jest wyprowadzyac bramkę na zewnątrz układu opto?? Zresztą
    > wyprowadzenie bramki najczęściej rysuje się ze środka symbolu

    Spojrz napierw na schemat tego zwyklego - wyglada jakby byly dwa
    rownolegle triaki, ale jeden jest opto i wyzwala drugi - a na pin 5
    jest bramka.

    Ten wlaczany w zerze jakis bardziej skomplikowany, ale chodzi pewnie o
    to samo.

    J.

  • 27. Data: 2020-02-02 17:44:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Nie jestem jeszcze Chińczykiem i obawiam się że jednym mosfetem
    > bezpiecznego (izolowanego)  sterowania AC nie uzyskam.

    Nie chcesz klocków, ale z klocków, to się używa albo dwóch FETów
    połączonych źródłami, albo jednego, zwierającego mostek prostowniczy. Do
    tego izolator wedle własnych preferencji, np. VOM1271. Wcale nie musi
    być takie duże, a już zwłaszcza przy większych mocach.

    > Ja nie potrzebuje klocków do składania ale gotowe rozwiązanie typu SSR o
    > możliwie najmniejszych wymiarach

    OK, to istotne kryterium. DIP-8 istotne zawęża możliwości. No dobra,
    spróbujmy... cena, rozmiary... PVT412?

    > i ten omawiany moduł jak na razie
    > świetnie się sprawdza pod względem gabarytów jak i oferowanych mocy.

    No, z tym "świetnie" to nieco przesadziłeś, czego dowodem wątek.

    Ciekawostka znaleziona przez pomyłkę (dwa tyrystory):

    https://pl.mouser.com/datasheet/2/240/CPC1966-154627
    5.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2020-02-02 23:00:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 2 Feb 2020 17:44:57 +0100, Piotr Wyderski
    > No, z tym "świetnie" to nieco przesadziłeś, czego dowodem wątek.

    Hmm nie jest chyba tak źle, wygląda na to że problem z wyłączaniem
    mógł być spowodowany tym, że tą wyprowadzoną bramkę miałem zwartą do
    terminala od strony obciążenia. Teraz przy usunięciu tej zwory
    wyłącza się prawidłowo nawet bez gasika....

    --
    Marek

  • 29. Data: 2020-02-03 10:56:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]

    >terminala od strony obciążenia. Teraz przy usunięciu tej zwory
    >wyłącza się prawidłowo nawet bez gasika....

    Hm, ale wtedy w ogole nie powinno byc wylaczone.

    Chyba, ze te twoje "zarowki" takie sprytne, ze wylaczone tak maly prad
    przepuszczaja, ze do wyzwolenia triaka nie starcza.

    Ale dziwaczne by to bylo, bo napiecie musi sie jakos rozlozyc, i
    przeciez nie moze byc duzo na bramce.

    Chyba, ze ten uklad wyzwalania w zerze jakos przeszkadza ...

    J.

  • 30. Data: 2020-02-03 19:03:24
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Dzięki za zwrócenie na to uwagi. Wcześniej wspominałeś o rezystorze do
    > bramki. Chciałbym to rozwinąć. Pdf tego układu w przykładzie aplikacji

    Zobacz pdf do MOC3041. Tam jest układ o którym mówię.
    Wojtek