  • 1. Data: 2015-04-29 12:25:00
    Temat: Programowanie FPGA przez JTAG-a
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Hej,

    Zanim zapytam - ma ktoś może "LG jig" do programowania control board w
    plazmach LG i mógłby mi za jakąś rozsądną cenę wrzucić soft, jakbym wysłał
    mu płytkę i soft? Jeśli tak, to zignorujcie drugie pytanie.

    Drugie pytanie - wybaczcie, jeśli jest naiwne, ale nigdy nie miałem do
    czynienia ani z JTAG-iem ani z FPGA, wiem tylko teoretycznie, jak oba
    działają.

    Siedzi na tej płytce FPGA Altery (EP1C3T100C8). Czy ta bestia w ogóle ma
    jakiegoś flasha? Ma sticker z czymś, co wygląda jak nazwa softu, więc
    pewnie ma (chociaż do tej pory czytałem, że FPGA wymaga załadowania
    zawartości pamięci przy każdym starcie, ale może jednak nie każde).
    Jeśli ma flasha, to może można zaprogramować go JTAG-iem?

    I tu dochodzimy do kolejnej kwestii. Jaki programator? Mam trzy typy:

    - jakiś najprostszy level shifter na LPT (np. lart)
    - jakiś bazujący na FT2232 (np. Bus Blaster)
    - klon USB Blastera altery

    Ten trzeci jest tu:

    http://www.ebay.com/itm/altera-Mini-Usb-Blaster-Cabl
    e-For-CPLD-FPGA-NIOS-JTAG-Altera-Programmer-/2519024
    84150?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3aa68edeb6

    ... i na Allegro za 3x tyle.

    Najważniejsza kwestia - który z tych programatorów najlepiej sprawdzi się
    pod Linuksem? Czy usb blastera można używać tylko z tym Alterowym softem
    (Quartus)? Ogólnie jaki soft do programowania polecacie? LPT mam tylko pod
    Linuksem, USB mogę mieć i pod Linuksem i pod Windowsem (XP, Win7), Linux
    jest preferowany, ale jeśli nie ma pod Linuksa żadnego sensownego softu,
    to po prostu wezmę z pracy laptopa z Windowsem...

    Pozdr.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2015-04-29 16:13:42
    Temat: Re: Programowanie FPGA przez JTAG-a
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    On 2015-04-29 12:25, Gof wrote:
> [...]
    > zawartości pamięci przy każdym starcie, ale może jednak nie każde).
    > Jeśli ma flasha, to może można zaprogramować go JTAG-iem?

    W znacznej większości, a na pewno EP1C3T100C8, nie mają wewnętrznego
    flasha i są ładowane obrazem przy każdym uruchomieniu. Zwykle obok
    powinien gdzieś być szeregowy flash z napisem EPCSXX zawierający taki
    obraz . XX pewnie gdzieś w okolicach 1 lub 4. Jeżeli nie ma takiego czy
    innego flasha w okolicy to może też być ładowany z procesora lub podobnego.

    Jeżeli obraz znajduje się w EPCS to jest on ładowany do flasha JTAG-iem
    a z fasha do fpga przy każdym restarcie zasilania.

    > I tu dochodzimy do kolejnej kwestii. Jaki programator? Mam trzy typy:
    >
    > - jakiś najprostszy level shifter na LPT (np. lart)
    > - jakiś bazujący na FT2232 (np. Bus Blaster)
    > - klon USB Blastera altery

    Klon altery widziany jako USB-Blaster poprawnie działa z Windows i
    Linuks. Altera daje daje darmowe środowisko pod windows i linux.

    Adam

  • 3. Data: 2015-04-29 16:38:34
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    też mnie to interesuje, możesz podać namiar na jakiś pdf dla jakiegoś
    przykładowego scalaka FPGA?

  • 4. Data: 2015-04-29 16:44:28
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    On 2015-04-29 16:38, platformowe głupki wrote:
    > też mnie to interesuje, możesz podać namiar na jakiś pdf dla jakiegoś
    > przykładowego scalaka FPGA?

    Nie.

    Adam

  • 5. Data: 2015-04-29 16:50:19
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ok rozumie, dopisuję cie do mojej lisy chamów obok zemły mandziejewicza
    i donka69bronka...

  • 6. Data: 2015-04-29 17:23:17
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-04-29 o 16:13, Adam Górski pisze:

> [...]
    >
    > Klon altery widziany jako USB-Blaster poprawnie działa z Windows i
    > Linuks. Altera daje daje darmowe środowisko pod windows i linux.

    Można użyć dowolnego programatora działającego z OpenOCD.
    Po stworzeniu programem promgen pliku .mcs trzeba z niego uzyskać plik
    svf (impactem z odpowiednimi parametrami) i ładować do PROM plik SVF
    komendami OpenOCD. Trwa to ze trzy razy wolniej niż przy pomocy
    nowoczesnego interfejsu współpracującego a Impactem, ale działa. Jakby
    ktoś chciał popróbować to mogę dać przykład gotowych skryptów bashowych
    czy batowych.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2015-04-30 16:38:12
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Adam Górski <g...@w...pl> wrote:

> [...]
    > innego flasha w okolicy to może też być ładowany z procesora lub podobnego.

    Bingo. EPCS1. Pewnie naklejka jest na FPGA, bo większe fizycznie :)

    Ok, jak to teraz wygląda... podpinam się pod EPCS1 (DATA, ASDI, nCS,
    DCLK), czy JTAG-iem pod FPGA i to FPGA wrzuca to, co podsunę przez
    JTAG-a, do swojego EPCS1?

    Jeżeli ta pierwsza opcja, to jak unieszkodliwić FPGA, żeby zrobił sobie
    tri-state na tych pinach i nie przeszkadzał programatorowi?

    Przeczytam datasheeta wieczorem.

    Dzięki, pozdr.

  • 8. Data: 2015-05-01 14:07:05
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Gof <g...@s...invalid> wrote:

    > Ok, jak to teraz wygląda... podpinam się pod EPCS1 (DATA, ASDI, nCS,
    > DCLK), czy JTAG-iem pod FPGA i to FPGA wrzuca to, co podsunę przez
    > JTAG-a, do swojego EPCS1?

    Jednak nigdzie się nie podpinam, bo okazuje się, że to nie tego FPGA będę
    musiał przeprogramować... więc temat zmienia się z "potrzebuję" na "ciekawi
    mnie" :)

    W sumie jest nawet gorzej, bo będę musiał zaprogramować równoległego
    flasha (M29W320DT, na szczęście TSOP48 a nie TFBGA63), podpiętego pod
    jakiś dedykowany procesor (LGPCMv12H23). Zastanawiam się, jak to zrobić
    bez wylutowywania flasha z płytki i robienia programatora specjalnie pod
    to... wpadło mi do głowy przelutowanie tego flasha do jakiegoś pendrive'a,
    który ma kompatybilnego flasha.

    Jak to jest z tym JTAG-iem - jeżeli jest procesor, który ma zewnętrzną
    pamięć, to da się tą pamięć zaprogramować podpinając się pod JTAG-owe piny
    procesora? Tak ogólnie, w ogólnym przypadku (boję się, że jest tam jakiś
    closed-source bootloader do tego).

    Szkoda, że równoległych flashy nie da się programować też szeregowo...

  • 9. Data: 2015-05-01 21:54:06
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 1 May 2015 12:07:05 +0000 (UTC) g...@s...invalid (Gof)
    napisał:

    >to... wpadło mi do głowy przelutowanie tego flasha do jakiegoś pendrive'a,
    >który ma kompatybilnego flasha.

    Chyba żartujesz. Myślisz że jak tak przelutujesz to pendrive:
    - w ogóle zadziała
    - że jak coś na niego zapiszesz np. za pomocą dd, to w niezmienionej
    postaci wyląduje to we flashu?

    Przecież kontroler flasha organizuje dane w tejże pamięci po swojemu.
    Rozmieszcza dane w różny sposób (niekoniecznie w takiej kolejności jak
    otrzymał). Robi różne kopie zapasowe bloków, sumy kontrolne itp.
    Rzeczywista zawartość pamięci flash nie jest identyczna z tym co
    pokazuje on komputerowi jako obraz nośnika.

    Jeżeli wstawisz mu czystą kostkę to w najlepszym przypadku ją
    sformatuje po swojemu, jeżeli wstawisz taką która ma jakąś inną
    zawartość (binarkę do czegoś), to najpewniej zgłupieje i w ogóle
    odmówi współpracy.

    No chyba że masz dokumentację do tego kontrolera i zmusisz go żeby
    zrobił dokładnie to co chcesz - w przeciwnym przypadku szanse na
    powodzenie operacji są bliskie zeru.

  • 10. Data: 2015-05-01 21:59:58
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    napisał:

    >Jak to jest z tym JTAG-iem - jeżeli jest procesor, który ma zewnętrzną
    >pamięć, to da się tą pamięć zaprogramować podpinając się pod JTAG-owe piny
    >procesora?

    Zależy od procesora ,ale pewnie producent urządzenia jakoś sobie tam
    ułatwił programowanie i nie programuje flasha równolegle.

    >Szkoda, że równoległych flashy nie da się programować też szeregowo...

    Podobno takie istnieją, typów niestety nie znam, trzaby pogrzebać na
    stronach producentów pamięci.