  • 101. Data: 2014-12-01 19:23:26
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-12-01 o 19:15, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > puslusjącym, bez filtracji. Halogenom i LEDom na 12V to wszystko
    > jedno, a układy sterujące ciągną śmiesznie małe prądy, więc tam
    > się szerzej otwiera portfel i wali ceramikę, gdzie popadnie.

    > Ja w nie nie wierzę, ale to moje zdanie.

    > Warto. Nie zaszkodzi, a może pomóc.

    > Zrezygnuj z elementów wykonawczych w SMD. Mają świetne parametry
    > i w ogóle, ale jak Ci jakiś zdechnie, to jego wymianę będziesz
    > długo wspominał... Zwłaszcza, jeśli płytkę drukowaną zrobisz na
    > IMS: doskonały radiator, tylko potem wylutuj z niej D2PACK w warunkach

    Tylko po co IMS? No chyba, że pod jakieś żarówki na LEDach.
    Wylutowanie smd to żaden problem. Najlepiej mieć lutownicę na gorące
    powietrze. A w warunkach terenowych tez nie problem. Zalewasz kilka
    pinów na raz cyną i odchodzi. Nie widzę powodu robić moduł na jakiś
    złączach, zwłąszcz gdy się jednocześnie ktoś martwi czy nie lepiej
    całość pokryć plastikiem 70 ze względu na warunki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 102. Data: 2014-12-01 19:28:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Pszemol wrote:

    > Orientujesz się może skąd się (fizycznie) ta zależność pojemności
    > od napięcia bierze?

    A to nie jest efekt nasycania dielektryka, który polega dokładnie
    na tym samym, co np. nasycanie rdzeni magnetycznych? W pewnym momencie
    już nie ma więcej dipoli do odwrócenia...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 103. Data: 2014-12-01 19:31:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Pszemol wrote:

    > Stawiasz chyba zbyt daleką analogię pomiędzy spędzeniem 15-20 minut
    > nad zepsutą golarką a spędzeniem następnych kilku lat nad projektem
    > wymagającym prucia ścian i dłubania przy niebezpiecznych napięciach
    > przez kogoś, kto sam podaje się za częściowego laika w tych sprawach...

    Czemu prucia ścian? W najgorszym razie można tam wstawić
    płytkę ze zwykłymi przekaźnikami. Będzie działać niezawodnie
    przez wiele lat.

    Poza tym taka płytkę i tak warto mieć na wypadek awarii... :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 104. Data: 2014-12-01 19:47:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > Tylko po co IMS?

    Bo robi za świetny radiator, pozwalając jednocześnie na zachowanie
    zwartej budowy układu. A że współczynnik jednoczesności w przypadku
    oświetlenia jest niewielki, to radiator jest przewymiarowany i np.
    pracujące triaki mają komfortowe warunki do pracy, bo im leniuchujący
    koledzy użyczają swoje powierzchni chłodzącej.

    > No chyba, że pod jakieś żarówki na LEDach.

    ??

    One ciągną tak śmiesznie małe prądy, że nie potrzeba radiatora,
    wystarczy zwykłe FR4. Właśnie pod halogeny na 12V, tam potrafią
    płynąć prądy budzące respekt. A że niestety ciepełko=I^R... :-/

    > Wylutowanie smd to żaden problem. Najlepiej mieć lutownicę na gorące
    > powietrze.

    Baju baju... Mam hotair i ćwiczyłem takie akcje...

    > A w warunkach terenowych tez nie problem. Zalewasz kilka
    > pinów na raz cyną i odchodzi.

    Jakich pinów? Tych pod wielgachnym padem drenu w D^2PACK?? :-)
    Przylutowanego do 150cm^2 radiatora będącego też płytką drukowaną?

    > Nie widzę powodu robić moduł na jakiś złączach

    Nie proponuję żadnych złączy, a jedynie obudowę mocowaną śrubką, a nie
    lutowiem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 105. Data: 2014-12-01 21:57:28
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 01.12.2014 19:28, Piotr Wyderski wrote:

    > A to nie jest efekt nasycania dielektryka, który polega dokładnie
    > na tym samym, co np. nasycanie rdzeni magnetycznych? W pewnym momencie
    > już nie ma więcej dipoli do odwrócenia...

    Tutaj jest opis:
    http://www.kemet.com/Lists/TechnicalArticles/Attachm
    ents/191/Why%2047%20uF%20capacitor%20drops%20to%2037
    %20uF-%2030%20uF-%20or%20lower.pdf

    Z grubsza chodzi o to, że "duża" składowa stała napięcia unieruchamia
    dipole, których "ruchomość" ma duży wpływ na stałą dielektryczną.

    There are four methods of field enhancement or polarization that may
    take place in a capacitor dielectric material: electronic, atomic,
    dipole, and space charge
    [...]
    Non linear dielectrics such as X7R, X5R, X6S, X7S, X7T, Y5V, etc. all
    are dominated by the dipole or orientation polarization mechanism.
    [...]
    the orientation mechanism of the ac voltage has most of the dipoles
    flipping back and forth with the ac voltage. Applying a dc voltage (X
    Vdc) locks some of those dipoles in place, preventing the ac voltage
    from reorienting them. Further increasing the dc bias voltage (5X Vdc)
    locks up more of the dipoles such that even fewer dipoles within the
    material reorient with the ac signal, thereby reducing the contribution
    of the dipoles to the K value, as the dielectric constant is directly
    related to the number of operant dipoles per unit volume in a material.
    The more dipoles that align themselves to the applied ac field, the
    higher the resulting capacitance. Locking up these dipoles lowers the
    capacitance.

  • 106. Data: 2014-12-02 00:26:06
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 11/28/2014 10:10 PM, Atlantis wrote:
    > Powoli zabieram się w końcu za prosty system automatyki domowej. Zacznę
    > od jednego modułu z interfejsem sieciowym (Ethernet), który będzie miał
    > za zadanie sterować światłem (triaki), przyjmować impulsy z fizycznych
    > włączników i PIR-ek (przez transoptory) oraz odczytywać temperaturę z
    > kilku DS18B20 na kilkunastometrowej magistrali 1-wire (tutaj też będzie
    > izolowany interfejs).
    >
    > Oczywiście w przypadku takiej konstrukcji ważna jest niezawodność.

    I dlatego powinieneś zrezygnowac z 1-wire.
    Używałem tego w domu z oryginalnym interfejsem Maxima (jakiś scalak
    rs232 do 1-wire + orgyginalny scalaczek z didami zabezpieczającymi
    magistralę) i na początku jakoś to działało. Później zaczęły się
    problemy, których nie dało się przezwyciężyć zmianą topologii czy
    czujników. Po prostu czasem przestawało działać (znikały pojedyncze
    czujniki czy układy wykonawcze, czasem cała magistrala była pusta).
    Ja jakbym miał jeszcze użyć do czegoś 1-wire, to tylko na tej samej
    płytce co procek sterujący. Sama magistrala to pomyłka, rozrzut zakresu
    pracy w zależności od temperatury też jest masakryczny. To po prostu nie
    ma prawa działać w sposób niezawodny.

    > Układ
    > powinien po zamontowaniu działać długimi latami (najlepiej dekadami) bez
    > konieczności serwisowania.

    Czyli podstawowa właściwosć, to dobry dostęp, łatwe 'wyprucie' układu w
    razie awarii i możliwość obejścia go.

> [...]
    > miniaturowe przetworniczki do izolowanych interfejsów. Mają one jakąś
    > tendencję do psucia się, czy raczej można je uznać za mało awaryjne

    Osobiście skłaniałbym się do zrobienia włączników i czujników
    bezprzewodowych (433 lub 868MHz) zasilanych z baterii. Włączniki mogą w
    sumie nawet same się zasilać :-) (są rozwiązania zmieniające ruch
    przełącznika na napięcie wystarczające do zasilenia procka z modułem
    radiowym). Temperatura natomiast ma na tyle dużą bezwładność, że odczyt
    raz na kilka(naście) minut wystarczy. Przy radiówce odpada też problem
    przemeblowania mieszkania, bo może się okazać, że tam gdzie miałeś
    kiedyś wszystkie połączenia, to teraz chcesz postawić coś innego i nie
    możesz przez okablowanie. Tzn. co innego jak masz strukturę w domku i
    szafkę z rj-kami do każdego pomieszczenia w kotłowni czy innym
    pomieszczeniu technicznym, a co innego w zwykłym mieszkaniu.
    Jak już ktoś też trafnie zauważył - jednym z większych problemów będzie
    to estetycznie okablować niż zrobić 'środek'.

    I co do zasilania - po jakimś czasie stwierdzisz, że te wszystkie
    ethernety za dużo prądu ciągną (sam ENC zjada ok. 0.5W), rodzi to
    problem z zasilaniem awaryjnym, grzaniem się (ENC w większości wypadków
    wymaga radiatora do stabilnej pracy) i rachunkami za prąd :-)
    Jeżeli zrobisz sobie czujniki bezprzewodowe, to możesz to dać w dowolne
    miejsce na dworze. Jakby Ci się nie chciało za bardzo bawić, to możesz
    kupić jakąś stację pogodową i z niej użyć czujników - nadają na 433MHz,
    protokoły są w większości rozpracowane, tylko używać.
    Ja u siebie nawet odbieram czujniki ze stacji sąsiada, więc i na tym
    można oszczędzić lub poszerzyć zakres monitorowania :-)

    Jeszcze co do samych urządzeń z ethernetem (część i tak będziesz takich
    miał niezależnie czy pójdziesz w radiówkę), to zrób zasilanie przez PoE
    - mniejsze problemy z zasilaniem, bezpieczniejsze napięcie do grzebania,
    możesz zasilać wszystko z 'serwerowni', również z ups-a.

    > 3) Izolowanie ścieżek. Warto pokryć spód płytki jakimś plastikiem 70,
    > czy raczej tego nie robić?

    Oprócz plastiku jest jeszcze patent typu 'guma w sprayu'
    (plastidip/sprayplast) stosowany m.in. do zabezpieczania elektroniki w
    samochodach.

    > Coś jeszcze powinienem wziąć pod uwagę?

    Że za jakiś czas Ci się znudzi, albo znajdziesz inną fajną zabawkę, i z
    tym co sobie wykombinujesz będziesz musiał żyć (oraz współdomownicy).
    Dlatego jak już coś robisz, to rób to tak, żeby w razie potrzeby można
    było to banalnie wywalić jak przestanie działać, a już Ty stracisz serce
    do serwisowania tego.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 107. Data: 2014-12-02 00:59:40
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dykus" <d...@s...wp.pl> wrote in message

    > Tak, choć impulsowe z niskim ESR też mogą sobie nie radzić. Zwykle
    > producenci już na pierwszej stronie informują, że:
    > "Stable with low ESR ceramic capacitors".

    Tak, spotykam się ostatnio z takim zdaniem w datasheetach często.

    > Nie, nie drążyłem aż tak problemu, choć nie wykluczone, że piszą o tym w
    > książkach z fizyki do technikum. ;)
    > "It is a common phenomenon of high-dielectric products to have a
    > deteriorated amount of static electricity due to the application of DC
    > voltage.
    > Due caution is necessary as the degree of deterioration varies depending
    > on the quality of capacitor materials, capacity, as well as the load
    > voltage at the time of operation."

    Ciekawe to jest, może jak się będę nudził to podrążę temat głębiej...

    > CH1 - X5R 10uF 25V 1206
    > CH2 - tantalowy SMD 10uF (prawdopodobnie 16V)
    >
    > Oba elementy naładowane do 15V i przełączone na rozładowanie w tej samej
    > chwili. Przebieg zielony MATH pokazuje różnicę pomiędzy przebiegami.
    >
    > Przebieg całości:
    > http://dykus.republika.pl/NewFile27.bmp
    >
    > I zbliżenie początku:
    > http://dykus.republika.pl/NewFile26.bmp
    >
    > I na zakończenie kapitalny artykuł, który dostałem kiedyś od kolegi:
    > http://www.edn.com/design/analog/4416466/1/Signal-di
    stortion-from-high-K-ceramic-capacitors

    Fajny artykuł, dzięki! Wyślę go mojemu koledze który krytykował
    mnie że w ostatniej fazie projektu nie wymieniłem wszystkich tantali
    na ceramiczne - ja argumentowałem że płytka przeszła już wszystkie
    testy, teraz za późno na taką dużą zmianę... widzę że warto było być
    ostrożnym :-)

    > I jak, przekonany? ;) Pozostaje mi przedstawić swoją ofertę na
    > kondensatory tantalowe... ;)

    Nie tyle przekonany co bardziej w szoku - gęba mi na stół opadła...
    Prędzej bym się po elektrolitach w RC spodziewał niespodzianek
    niż po ceramicznych...

  • 108. Data: 2014-12-02 01:00:58
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Tutaj coś nie coś jest:
    > http://www.edn.com/design/analog/4426318/More-about-
    understanding-the-distortion-mechanism-of-high-K-MLC
    Cs

    Bardzo interesujące - dziękuję!!

  • 109. Data: 2014-12-02 01:05:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Odkąd laptopy stały się zdecydowanie tańsze od komputerów stacjonatynch,

    Kiedy to się stało?

    > ręce nosić go po całym domu. Mecz da się zatem obejrzeć nie tylko siedząc
    > na kanapie, ale również w przedpokoju będąc opartym o szafkę na buty.
    > Opierając się o szafkę na buty można też na laptopie wypełnić zeznanie
    > podatkowe. Nie wykluczam, że są tacy, których taka możliwość kręci, ale
    > jednak tak zwany mainstream uważa, że w domu telewizor ma swoje miejsce,
    > i komputer też je ma.

    Będziesz pewnie w szoku jak Ci powiem,
    że telewizję dziś głównie oglądam na ... laptopie :-)

    > Czytałem prace Jana Łukasiewicza z początków ubiegłego wieku dotyczące
    > logik wielowartościowych, ale jakoś mnie ta idea nie porwała. Dobrych
    > zastosowań dla tego konceptu nie widzę -- jakieś to takie oderwane od
    > życia. Pozostaję więc zwolennikiem tej klasycznej zerojedynkowej logiki,
    > choć do mistrzostwa mi daleko. W procesorach laptopów też się ona do tej
    > pory sprawdza wybornie.

    Ile masz lat, Jarku?
    Nie odbierz proszę tego pytania jako argumentu (personalnego)
    - pytam wyłącznie z ciekawości...

  • 110. Data: 2014-12-02 01:08:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > W czasach "muzycznej kariery" dostałem propozycję od kolegi, który
    > zarabiał na życie "byciem Elvisem Presleyem" :)
    >
    > Odpowiednio przebrany grał i śpiewał. Nawet nie najgorzej mu to szło, był
    > w paru różnych programach itp. No i - miał pojechać na kontrakt roczny do
    > Chin. A ja z nim w charakterze akustyka.
    >
    > Ale, jakoś tak wyszło, że Chińczycy z Elvisa zrezygnowali, a ja sam jakoś
    > nie miałem ochoty jechać (nadal akustyka chcieli).
    > A Elvis koniec końców pojechał do Japonii, gdzie przez rok cholerycznie
    > się nudził, pił alkohol, i mało nie skończył jak ten prawdziwy :)

    Czasem faktycznie życie stawia Cię przed wyborem:
    - robić coś ciekawego i mało zarabiać
    - robić coś nudnego i dużo zarabiać...
    Różne decyzje/wybory ludzie robią, czasem wyboru dużego nie mają
    bo coś innego, ważniejszego, taki czy inny wybór za nich wymusza :-(