  • 41. Data: 2014-11-29 19:38:31
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "JDX" <j...@o...pl> wrote in message
    news:5479e953$0$5018$65785112@news.neostrada.pl...

    > Czyli uważasz, że z dłubania w home automation przerzuci się na dłubanie
    > w golarkach, tudzież żelazkach itp. sprzęcie? :-D Straszliwa wizja. :-D

    Stawiasz chyba zbyt daleką analogię pomiędzy spędzeniem 15-20 minut
    nad zepsutą golarką a spędzeniem następnych kilku lat nad projektem
    wymagającym prucia ścian i dłubania przy niebezpiecznych napięciach
    przez kogoś, kto sam podaje się za częściowego laika w tych sprawach...

  • 42. Data: 2014-11-29 19:40:38
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dupek Żołędas" <s...@g...com> wrote in message
    > I TO JEST BARDZO SŁUSZNA KONCEPCJA...:-))))).
    > Szczerze powiem, że po XX latach zajmowania się informatyką i elektroniką
    > rzygam już nią. Zauważam też ,że w zasadzie wszystkie dziedziny życia
    > zostały nasycone elektroniką/informatyką/automatyką w stopniu więcej niż
    > wystarczającym i coraz częściej mamy do czynienia z zakładaniem majtek
    > przez głowę wg zasady show must go on.
    > A mnie się marzy kurna chata, zbita z prostych desek cytując klasyka.

    Też Ci powiem że czasem odwiedzę takie miejsce gdzieś w Kanadzie
    czy Kalifornii że jest drewniany domek i nie ma ani TV ani telefonu
    i dopiero wtedy jest to prawdziwy wypoczynek, pachnące świerki,
    trzeszczący pod nogami czysty biały śnieg - życzę Wam elektronikom tego :-)

  • 43. Data: 2014-11-29 19:47:21
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Atlantis" <m...@w...pl> wrote in message

    > Dokładnie. Może nie tyle ślepy zaułek, co osobiście wyznaję zasadę, że
    > RF powinno się stosować dopiero wtedy, gdy nie ma możliwości
    > pociągnięcia kabla. Zużywamy dzięki temu mniej energii, zyskujemy
    > większą niezawodność transmisji, a poza tym mniej śmiecimy w paśmie,
    > które może się bardziej przydać do czegoś innego (nam lub komuś innemu).

    Marnujesz ogromne ilości energii jakie były potrzebne do skucia ścian,
    wytworzenia miedzianych kabli, plastikowej izolacji, plastikowych rynienek
    narażasz się na efekty które będą kosztować więcej niż powinny i będą
    wyglądać brzydko. Wifi czy BT załatwią z powodzeniem komunikację
    z czujnikami lub przekaźnikami, zwłaszcza gdy wybierzesz niskoenergetyczne
    rozwiązania i czyjniki zasilane bateriami. Dla rozwiązań "sieciowych" masz
    RF po liniach energetycznych, od dekad sprawdzone rozwiązania typu X10
    i pochodne...

    > Poza tym Ethernet jednak oferuje większą prędkość, niż WiFi, no i jest
    > bardziej niezawodny. W serwerowniach jednak królują patch-panele, nikt
    > nie stawia serwerów na WiFi. ;)

    Ale Ty nie budujesz serwerowni... Ty chcesz połączyć czujnik temperatury
    z centralą w soim domu. Jak często będziesz wysyłał tego jednego intigera?
    Raz na minutę 16 bitów? Jakie pasmo Ci do tego celu potrzebne?
    Albo do włączenia przekaźnika zdalnego? Dostosuj narzędzie do zadania!

  • 44. Data: 2014-11-29 19:49:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "JDX" <j...@o...pl> wrote in message
    > Ja w każdym razie raczej nie chciałbym mieć systemu home automation
    > opartego na łączności bezprzewodowej. A już na pewno nie na WiFi - na
    > święta zjedzie się z 10 gości ze swoimi laptokami i smartfonami i home
    > automation przestanie działać. :-D

    Jak amator tak zaprojektuje to rzeczywiście przestanie działać...
    Kto powiedział że home automation musi działać na tym samym
    wifi i tym samym routerze co dostęp do internetu dla gości?

  • 45. Data: 2014-11-29 19:52:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Poza tym już parę razy miałem do czynienia z sytuacją, kiedy WiFi
    > przestawało działać (to znaczy niby działało, ale tak, jakby mu się nie
    > chciało). Co pomagało? Zmiana kanału w ustawieniach routera...

    Oprócz wifi są też połączenia radiowe dedykowane do automatyki
    w innych pasmach, np. 900MHz. Nie zabieraj się od dupy strony za
    projekt w temacie o którym najpierw nie zrobiłeś dobrego rozeznania
    w aktualnie preferowanych technologiach.

    Mało tego - rozdrabniasz się bardzo, bo w tym samym czasie chcesz
    się zajmować projektem automatyki domowej, jednocześnie produkcją
    i projektowaniem płytek drukowanych, naprawialnością plastik 70 itp.

    Zacznij od zaprojektowania całego systemu z perspektywy użytkownika,
    rozrysuj sobie czujniki, elementy wykonawcze, pomyśl jak i co z czym
    będzie działało, jakie ilości danych i jak czesto będą te urządzenia ze
    sobą wymieniać abyś nie serwował nam takich głupot że wybierasz
    Ethernet zamiast wifi bo Ethernet jest szybszy... kompromitujesz się wtedy.

  • 46. Data: 2014-11-29 20:09:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-29 19:47, Pszemol pisze:

    > Marnujesz ogromne ilości energii jakie były potrzebne do skucia ścian,

    Nie wiem co się tak przyczepiłeś do tego kucia ścian. Przecież tłumaczę,
    że potencjalne miejsca do zainstalowania prototypu są dwa:
    1) Piętro na poddaszu, gdzie wszystkie kable do tej pory i tak są
    puszczone górą - instalacja antenowa i LAN bezpośrednio po deskach (a
    właściwie izolacji), 230V w peszelach przykręconych do belek i ścian.
    Przeróbki wiązałyby się przede wszystkim z przerobieniem okablowania w
    tym miejscu. Ok, niżej trzeba by dodać kilka korytek (tudzież pruć
    ściany) ale tego nie uniknę i tak chcąc zainstalować światło na klatce i
    dodać te kinkiety w pokojach. Kable będzie trzeba jakoś podciągnąć, bez
    względu czy do najbliższej puszki, czy do skrzynki z modułem sterującym.
    2) Budynek gospodarczy - sterowanie światłem w garażu i kilkoma
    reflektorami na zewnątrz. Tutaj kable przykręcone do gołych ścian nie
    będą absolutnie nikomu przeszkadzały. Oczywiście tu Ethernetu nie
    przeciągnę i będę skazany na RF.

> [...]
    > Raz na minutę 16 bitów? Jakie pasmo Ci do tego celu potrzebne?
    > Albo do włączenia przekaźnika zdalnego? Dostosuj narzędzie do zadania!

    A kto powiedział, że Ethernet ma być przeznaczony TYLKO do zbierania
    niewielkich danych i sterowania przekaźnikami? Z tego samego kablowania
    korzystają normalne komputery. Nie wiem jak Ty, ale ja wolę korzystać ze
    swojego dysku NAS przez Gigabit Ethernet, niż najszybsze nawet WiFi. ;)
    To samo ze streamowaniem multimediów - do telewizora i konsoli wolałem
    podciągnąć skrętkę, niż kupować dongla USB z WiFi.

  • 47. Data: 2014-11-29 20:09:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Nov 2014 18:52:09 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Tak swoją drogą zainstalowanie czegoś takiego najpierw w budynku
    > gospodarczym to niezły pomysł - takie miejsce będzie niezłym
    "poligonem
    > doświadczalnym", a kable prowadzone po ścianach nie będą się aż tak
    > rzucały w oczy. Tylko w tym przypadku nie ucieknę od WiFi/RF.

    No khem, piry są na kabelkach, ale wykrywanie listonosza, sterowanie
    grzejnikami el. i odczyt temp na rfm12b.

    > Swoją drogą, opis twojego systemu jest gdzieś dostępny w sieci.

    O Matko, nic mi o tym nie wiadomo, gdzie?

    --
    Marek

  • 48. Data: 2014-11-29 20:18:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-29 19:52, Pszemol pisze:

    > sobą wymieniać abyś nie serwował nam takich głupot że wybierasz
    > Ethernet zamiast wifi bo Ethernet jest szybszy... kompromitujesz się wtedy.

    Jeśli ktoś się kompromituje, to Ty - brakiem umiejętności czytania ze
    zrozumieniem.

    1) Nigdy nie napisałem, że Ethernet będzie montowany z myślą o
    automatyce. Pisałem o modernizacji ISTNIEJĄCEJ sieci komputerowej, która
    przy okazji miałaby zostać wykorzystana w roli (przynajmniej części)
    magistrali do automatyki.

    Na co Ty odpowiedziałeś:

    > Dobrze się czujesz?? Czy zapomniałeś o wifi??

    I właśnie z tym wpisem dyskutujemy od samego początku. Z wpisem
    sugerującym porzucenie domowej sieci na skrętce na rzecz... WiFi.

    2) Zarzucasz mi nieznajomość innych systemów radiowej transmisji niż
    WiFi, podczas gdy ja od początku piszę, że jeśli radio, to właśnie coś
    na 434 MHz/868 MHz. A nie WiFi, które to Ty zaproponowałeś!

  • 49. Data: 2014-11-29 20:19:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-29 20:09, Marek pisze:

    > O Matko, nic mi o tym nie wiadomo, gdzie?

    Miał być pytajnik na końcu. ;)

  • 50. Data: 2014-11-29 20:36:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A kto powiedział, że Ethernet ma być przeznaczony TYLKO
    > do zbierania niewielkich danych i sterowania przekaźnikami?
    > Z tego samego kablowania korzystają normalne komputery.

    Widzisz, lepiej jest automatykę domu wydzielić do odrębnego systemu
    i nie puszczać tego razem z multimediami domowymi... Poświęcasz
    po prostu niezawodność systemu i narażasz się na duże zmiany gdy
    np. postanowisz wymienić router a tu zonk, nie pasuje Ci nowy do automatyki.

    > Nie wiem jak Ty, ale ja wolę korzystać ze
    > swojego dysku NAS przez Gigabit Ethernet, niż najszybsze nawet WiFi. ;)

    Ja nie cierpię na paranoję i nei mam problemu z korzystaniem z wifi.
    Nawet szybkie streaming video HD 1080p zadowala się w zupełności
    transmisją 4-5 Mbps. Nawet jak 2-3 domowników *JEDNOCZEŚNIE*
    ogląda trzy różne fimy HD to masz dopiero 15Mbps. To obsłuży 811b.
    Nawet g będzie na wyrost już nie mówiąc o n. Po jasną cholerę Ci gigabit?
    Budujesz biuro projektowe dla 30 grafików robiących animacje fimowe?

    > To samo ze streamowaniem multimediów - do telewizora i konsoli
    > wolałem podciągnąć skrętkę, niż kupować dongla USB z WiFi.

    Podejmujesz emocjonalne, nieracjonalne decyzje.