  • 61. Data: 2014-11-29 22:22:45
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Nov 2014 21:18:05 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > to co tam masz za 500 zł ma się tak do "profesjonalnego systemu
    > sterowania" jak papierowy samolot do Boeinga :)

    Mam wszystko to, co mi potrzebne.

    > Wejdź sobie na crestron.com i poczytaj, o co potencjalnie chodzi.

    Nic interesującego tam nie widzę, a nawiązywanie do 4K wzbudza tylko
    uśmiech politowania.

    --
    Marek

  • 62. Data: 2014-11-30 02:41:38
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-11-29 o 22:13, Dykus pisze:
    > Witam,

    > Mógłbyś podać który konkretnie typ? Żeby się nie okazało, że takie są -
    > owszem, ale po 1,50 zł/szt. :) Bo ten co ja podałem z Muraty to ma -75%
    > przy 12V. ;) Przeglądam PDFy pierwszych kilku 10uF/25V 1206 z oferty TME
    > czy Farnella, ale nie potrafię odnaleźć danych dotyczących wpływu
    > napięcia. Węsząc teorię spiskową - widać coś jest na rzeczy, skoro to
    > ukrywają. :)

    Mam na dysku katalog Cat.No.C02E-14 Muraty (mam taką tendencję do
    backupowania internetu) i tam na stronie 32 jest wykres dla GRM Series
    dla 3 różnych dielektryków: X7R, Y5V i C0G na napięcie 50 V.
    Taki za 20 gr np CL31B106KAHNNNE Samsunga to jednak traci 60 procent
    pojemności przy 12 woltach.
    Tak więc jakby się chciało mieć 10 uF to trzeba dać 22uF 1210 25V np
    CL32A226KAJNNNE za jakieś 54 gr/szt (TME)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 63. Data: 2014-11-30 03:15:51
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Uff, dzięki wielkie za równie krytyczne uwagi nt. tzw. home automation, już
    myślałem, że tylko ja jestem dziwny i nie rozumiem jakie to jest wszystko
    fajne.
    Powiedzmy sobie szczerze; większość rozwiązań z w/w dziedziny jest bez
    sensu.
    Wyjątkiem mogą być urządzenia typu otwieranie bramy komórką (co zauważył
    kol. Zachariasz). No ale to nie jest żaden inteligentny budynek tylko zwykłe
    praktyczne usprawnienie.

    Trzeba sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie: "na ch.. mi to"?

    jp

  • 64. Data: 2014-11-30 03:26:16
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Pszemol wrote:

    > "Dupek Żołędas" <s...@g...com> wrote in message
    >
    > Też Ci powiem że czasem odwiedzę takie miejsce gdzieś w Kanadzie
    > czy Kalifornii że jest drewniany domek i nie ma ani TV ani telefonu
    > i dopiero wtedy jest to prawdziwy wypoczynek, pachnące świerki,
    > trzeszczący pod nogami czysty biały śnieg - życzę Wam elektronikom tego
    > :-)
    Ot, co, po prostu szczęściarz.

    jp

  • 65. Data: 2014-11-30 08:35:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-11-29 22:22, Marek pisze:

    > Mam wszystko to, co mi potrzebne.

    Właśnie wydaje mi się, że przedmówcy nie do końca zrozumieli koncepcję.
    Ja chciałbym wykonać projekt prostego modułu, który umożliwi mi
    monitorowanie otoczenia za pomocą PIR-ek, sprawdzanie temperatury za
    pomocą DS18B20 na magistrali 1wire oraz załączanie odbiorników 230V o
    małej mocy (w domyśle "żarówek" LED-owch), przy czym nikt nie mówi, że
    planuję już teraz robić wielki remont w celu podłączenia do tego każdej
    lampy w domu. Projekt ma łączyć cel praktyczny z edukacyjnym.

    Co dostaję? Link do fabrycznych rozwiązań za kilkanaście-kilkadziesiąt
    t6ysięcy zł, ze sterowaniem absolutnie wszystkim, ekranami LCD i
    rozmaitymi bajerami.

    To trochę tak, jakbym zapytał o budowę krótkofalowego transceivera QRP,
    w odpowiedzi dostając coś takiego:

    "Zapomnij o tym radiu. Tylko się namęczysz, a i tak nie zawsze będziesz
    miał dobrą propagację. Tu masz telefon satelitarny za 10k zł. Kup sobie
    raczej coś takiego."

  • 66. Data: 2014-11-30 10:31:18
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    jacek pozniak pisze:
    [..]
    > Trzeba sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie: "na ch.. mi to"?

    1. Dla wygody
    2. Bo można

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 67. Data: 2014-11-30 12:20:56
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    W dniu 30-11-14 10:31, AlexY pisze:
    > jacek pozniak pisze:
    > [..]
    >
    > 1. Dla wygody
    > 2. Bo można

    To ja uzupełnię te ważkie argumenty przemawiające za:
    - bo lubię i co mi zrobicie,
    - na złość mamie się przeziębię,
    - bo mnie stać, a co,
    itd.

    Tylko dlaczego na grupie elektronika, a nie pl.misc.psychiatria ?

  • 68. Data: 2014-11-30 12:58:07
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-11-30 12:20, Dupek Żołędas wrote:
    [...]
> [...]
    > - bo mnie stać, a co,
    > itd.
    >
    > Tylko dlaczego na grupie elektronika, a nie pl.misc.psychiatria ?
    No właśnie, dlaczego stawiasz pytanie "na ch.. mi to" tutaj a nie tam? :-D

  • 69. Data: 2014-11-30 14:16:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dykus" <d...@s...wp.pl> wrote in message
> [...]

    Mowa, ma się rozumieć, o stabilizatorach liniowych, nie tych impulsowych?

    > To akurat da się prosto rozwiązać, bo sporo (dziś właśnie już chyba
    > większość) stabilizatorów LDO wprost współpracuje z kondensatorami
    > ceramicznymi, czyli z ESR większym lub równym 0.
    >
    > Znacznie większy problem to wpływ napięcia na pojemność. Co z tego, że
    > wezmę 10uF/16V X5R/X7R w 0805, skoro przy napięciu 12V ma on tylko 3uF.
    > Dielektryki Y5V i Z5U należy omijać tym bardziej. Do tego dochodzi wpływ
    > temperatury.

    Orientujesz się może skąd się (fizycznie) ta zależność pojemności
    od napięcia bierze?

    > Dlatego ja już przeprosiłem się z tantalami... :) Ceramiczne (1..4u7) do
    > odsprzęgania czy eliminacji szpilek - tak, ale jako "bulk" to jednak
    > elektrolityczny lub tantalowy.

    Takie kombinacje też używam na swoich płytkach.

    > Z kondensatorami ceramicznymi w obwodach RC przebieg napięcia przestaje
    > być funkcją eksponencjalną i widać to na ekranie oscyloskopu... :)

    Rzuć proszę jakimiś fotkami z oscyla... chętnie popatrzę :-)

  • 70. Data: 2014-11-30 14:23:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > i to dochodzimy do kolejnej ciekawostki polskiego rynku pt.
    > "o czym nie pomyślano na etapie budowy domu ?" :)
    >
    > Dlatego, kiedy mój szef (niegdysiejszy) budował dom, pociągnęliśmy właśnie
    > jakąś absurdalna ilość przewodów. Nie pamiętam ile, ale na pewno więcej
    > niż kilometr.
    >
    > To zdjęcie "serwerowni" w czasie prac - i to nie są wszystkie przewody,
    > które tam doprowadziliśmy :)
    >
    > http://zapodaj.net/c7b2d9be4c643.jpg.html

    I to jest u kogoś w prywatnym domu??
    To tymbardziej mi się marzy drewniany domek w Kanadzie, bez TV i bez
    telefonu...

    > Łącza bezprzewodowe są dobre , jeśli przewodów nie ma, albo tam, gdzie nie
    > może ich być.
    > Kabelki są lepsze :)

    Jasne... zwłaszcza kabelkowy ethernet do laptopa i smarfona :-)))