  • 1. Data: 2010-01-29 13:51:15
    Temat: Re: podłączenie wielu ds18s20 na osobnych kablach?
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Jacek Osiecki pisze:
    > Witam,
    >
    > Chcę robić pomiar temperatury w całym domu.

    Tez chciałem, odpuściłem :)

    > Początkowo chciałem poumieszczać trochę ds18s20 w różnych pomieszczeniach
    > korzystając z dostępnych kabli (wolne pary na kablu telefonicznym/ethernet),
    > ale właśnie sobie uświadomiłem że przecież mogę mieć je wszędzie...
    Pomysł dobry tylko prawda jest taka ze mierzenie każdego pomieszczenia
    mija sie z celem. Lepiej znajdź jakieś pomieszczanie referencyjne i
    pomieszczenia różne np piwnice, strych i podobne bo umieszczanie
    czujnika w pokojach nie ma praktycznego zastosowania, no chyba ze
    sprzęgniesz to z elektrozaworami na grzejnikach.

    > Mianowicie - w domu jest alarm z czujkami. Czujki są analogowe, tj. do
    > każdej idzie osobny kabelek sześciożyłowy, z czego wykorzystane są tylko 4.
    > Krótko mówiąc - wszystkie pokoje mam sprowadzone do centralki.

    widzę ze interfejs jest do komputera - czy komputer stoi przy centralce?
    RS232 średnio działa na długich odcinkach.

    > Tylko teraz pytanie... co zrobić żeby to mogło zadziałać? Bo podejrzewam że
    > jeśli na końcu każdego odcinka umieszczę ds18s20, potem połączę ze sobą
    > wszystkie te kabelki - to pewnie to nie będzie miało szansy zadziałać? W końcu
    > jest to ponad 20 odcinków po ok. kilkanaście (w porywach do 30) metrów...

    będzie działać, ja ma co prawda 4 ale w pokręconej topologii drzewa.
    Problem tylko taki, co ci z mierzenia temp w okolicy czujki :>

    > Czy moje obawy są słuszne? Jeśli tak, to czy jest jakieś w miarę proste
    > rozwiązanie tego problemu? Sprawdzić jeszcze nie mam jak - czujniki dopiero
    > kupię, a interfejs 1wire dopiero ma do mnie dotrzeć
    > (taki: http://allegro.pl/item894770002.html)...

    Toś zrobił biznes, na tym adapterku (który skalda sie raptem z 5
    prostych elementów) pociągniesz max kilka sztuk bezproblemowo - apotem
    zaczną sie kłopoty ze znikaniem czujników lub raportowaniem błędów
    zasilania..

  • 2. Data: 2010-01-29 14:11:01
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 29 Jan 2010 14:51:15 +0100, Osadnik napisał(a):
    > Tez chciałem, odpuściłem :)

    Raczej z ciekawości niż z konieczności.

> [...]
    > czujnika w pokojach nie ma praktycznego zastosowania, no chyba ze
    > sprzęgniesz to z elektrozaworami na grzejnikach.

    Na razie chcę zacząć z pomiarem temperatury, potem się pomyśli co dalej ;)

    > widzę ze interfejs jest do komputera - czy komputer stoi przy centralce?
    > RS232 średnio działa na długich odcinkach.

    Tak, komputer bezpośrednio przy centralce.

    > będzie działać, ja ma co prawda 4 ale w pokręconej topologii drzewa.
    > Problem tylko taki, co ci z mierzenia temp w okolicy czujki :>

    Czujki są tuż pod sufitem - tak, wiem że to nie do końca optymalne
    ustawienie ale też różnice rzędu 1 stopnia nie przyczynią się do tragedii ;)
    Dodatkowo wsadzenie ds18s20 do czujki rozwiąże problem estetyki czujników -
    po prostu ich nie będzie widać :)

> [...]
    > prostych elementów) pociągniesz max kilka sztuk bezproblemowo - apotem
    > zaczną sie kłopoty ze znikaniem czujników lub raportowaniem błędów

    A co z nim jest nie tak? Jakieś propozycje co kupić (lub choćby zmontować,
    od biedy mogę spróbować ;) - szczyt moich możliwości to było zlutowanie
    COVOXa...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 3. Data: 2010-01-29 14:23:47
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    > będzie działać, ja ma co prawda 4 ale w pokręconej topologii drzewa.
    > Problem tylko taki, co ci z mierzenia temp w okolicy czujki :>

    A jeszcze jedno pytanie: jeśli by nie zadziałało, to zastanawiam się nad
    inną opcją: czujki mają doprowadzone napięcie 12V, więc przy każdej mógłbym
    spokojnie wsadzić stabilizator LM78L05 i dostarczyć do DS18S20 +5V (bo widzę
    że przyjmuje od 3,3 do 5,5V). Wyglądałoby to wtedy mniej więcej tak:

    http://silvercube.pl/~joshua/ds18s20-vccext.gif

    Czy to miałoby szanse powodzenia w sytuacji gdyby jednak napięcie
    doprowadzone przez interfejs 1wire było zbyt niskie? Oczywiście domyślam
    się, że wtedy trzeba by było coś zmienić w interfejsie 1wire by nie
    przekazywał zasilania na linię danych...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 4. Data: 2010-01-29 14:42:32
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Jacek Osiecki pisze:

> [...]
    >
    > Czy to miałoby szanse powodzenia w sytuacji gdyby jednak napięcie
    > doprowadzone przez interfejs 1wire było zbyt niskie?
    Tak, ja mam 1 Wire na 3 przewodach, +5V, Dane i GND.

  • 5. Data: 2010-01-29 14:47:16
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Jacek Osiecki pisze:

    > Na razie chcę zacząć z pomiarem temperatury, potem się pomyśli co dalej ;)

    Dalej nie ma ;) serio.

> [...]
    > Dodatkowo wsadzenie ds18s20 do czujki rozwiąże problem estetyki czujników -

    to nie bedzie różnica 1*C a nawet i 5*C, będziesz miał wpływ murów na
    temperatury, wolny czas reakcji - zanim ciepło dotrze do czujki trochę
    czasu minie. Będzie to wszystko podłogą, 6cm od ściany i wtedy pomiar
    jest równy bez falowania od grzejników.

    > A co z nim jest nie tak? Jakieś propozycje co kupić (lub choćby zmontować,
    > od biedy mogę spróbować ;)

    wejdź na kristech.eu i sie rozejrzyj, wiem drogawo ale przynajmniej
    solidnie.

    Będzie problem z zasilaniem na tym adapterze z RS232 chyba ze przerobisz
    go na taki z zasilaniem zewnętrznym co skutkować bedzie wiesza dłubaniną
    niż to warte.

  • 6. Data: 2010-01-29 15:20:57
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 29 Jan 2010 15:47:16 +0100, Osadnik napisał(a):
    > Dalej nie ma ;) serio.

    Zobaczymy - w planach jest sporo różnych rzeczy, ale na razie będzie czysta
    zabawa z pomiarami temperatury. Tym bardziej, że np. ze względu na różne
    położenie względem stron świata różnice temperatur między pokojami są bardzo
    różne :)

> [...]
    > temperatury, wolny czas reakcji - zanim ciepło dotrze do czujki trochę
    > czasu minie. Będzie to wszystko podłogą, 6cm od ściany i wtedy pomiar

    Ale tak to ja czujek nie umieszczę - po prostu nie ma fizycznej możliwości.
    Temperatura w pomieszczeniach zmienia się powoli, więc też mnie to
    specjalnie nie boi - a co do wpływu murów to z reguły czujki są przy
    cienkich ścianach wewnętrznych. Zresztą... spróbuję i zobaczymy :)

    > wejdź na kristech.eu i sie rozejrzyj, wiem drogawo ale przynajmniej
    > solidnie.

    Nawet nie wiem czego tam szukać :) Ale biorąc pod uwagę że robią systemy
    przemysłowe to pewnie ceny na tyle wysokie że nawet nie mam co sprawdzać.

    Zobaczę co potrafi ten który kupiłem...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 7. Data: 2010-01-29 15:23:11
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 29 Jan 2010 15:42:32 +0100, Osadnik napisał(a):

    > Tak, ja mam 1 Wire na 3 przewodach, +5V, Dane i GND.

    Czy to by było lekarstwem na ów kiepski interfejs 1wire?
    A przy okazji - czy stabilizator 12V->5V nie będzie przypadkiem się grzał
    na tyle żeby poważnie zakłócić pomiar temperatury?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 8. Data: 2010-01-29 16:55:43
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > Czy to by było lekarstwem na ów kiepski interfejs 1wire?
    > A przy okazji - czy stabilizator 12V->5V nie będzie przypadkiem się
    > grzał na tyle żeby poważnie zakłócić pomiar temperatury?

    prad pobierany przez ten chip jest mini mini to i grzanie bedzie mini ale na
    pewno chlodzic nie bedzie :-)

    Zrob drzewo - po 3 zyly do kazdej czujki, daj pelne zasilanie a nie parasite
    power i powinno smigac. Ja mam 4 czujniki i jakies lacznie 30-40m w topologii
    drzewa i dziala, po kilku latach - raz na tydzien, pojawiaja sie piki np nagle
    odczyt 70C... to mozna programowo wywalic (anomalia od sredniej z ostatnich 2h
    np). Sa tez produkowane specjalne chipy przez Dallasa robiace za cos jakby
    switch

  • 9. Data: 2010-01-30 00:32:42
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 29 Jan 2010 17:55:43 +0100, Papkin napisał(a):
    > prad pobierany przez ten chip jest mini mini to i grzanie bedzie mini ale na
    > pewno chlodzic nie bedzie :-)

    Tak właśnie sobie pomyślałem że przecież równie dobrze mogę podłączyć
    stabilizator LM7805 (1A) przy samym zasilaczu i puścić już 5V do termometrów
    w czujkach. Do każdej czujki mam dwa wolne kable, a GND jest już puszczone.

> [...]
    > drzewa i dziala, po kilku latach - raz na tydzien, pojawiaja sie piki np nagle

    No nic - kupiłem czujniki (tyle że DS18B20 - ale to tylko kwestia innej
    obsługi w programie) i zobaczymy co z tego wyjdzie ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944