  • Data: 2010-06-06 22:49:17
    Temat: Re: Przeciwdzialanie i usuwanie naprezen spawalniczych.
    Od: "kogutek" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > I jeszcze o postępie. Rok temu kolega zaprowadził mnie do tyskiej fabryki
    > amerykańskiego Delphi gdzie produkuje się układy kierownicze do kilku
    > typów samochodów. Wyglądało to jak Fiat w drugiej połowie lat 70-tych.
    > Taka sama technologia, taka sama organizacja pracy, prawie identyczne
    > maszyny i przyrządy i takie same hasła propagandowe dotyczące wydajności
    > pracy i postępu technicznego! Tyle, że było dużo czyściej, palenie TYLKO
    > w palarni i bezwględne wymaganie noszenia okularów ochronnych.
    > I jeszcze jedno - majster zamiast na kartce papieru, produkcję notował
> [...]
    I tak będzie to wyglądało za 500 lat. W obróbce metalu na skalę masową będą
    zmieniały się narzędzia a nie maszyny. Będą coraz lepsze ściernice, frezy i noże
    tokarskie. Ale w dalszym ciągu będą automaty sterowane krzywkami. Przez nowe
    ostrza wzrośnie wydajność o 5%. Jedyne co się może zmienić to transport
    wewnętrzny, Będzie coraz więcej głupich jak w tej chwili robotów przemysłowych
    przekładających z kupy na kupę detale, wyciągających detale spod pras,
    spawających i zgrzewających konstrukcje. Postęp jest w innym miejscu. Krzywki do
    automatów, tłoczniki itp kiedyś robili ludzie w narzędziowniach na obrabiarkach
    uniwersalnych. Teraz robią to maszyny CNC bo są dokładniejsze i trochę szybsze
    tylko dlatego że mogą pracować 24 godziny na dobę przy minimalnym nadzorze.
    Jakich nowych technologii chciałbyś przy wykonywaniu listwy zębatej do
    przekładni kierowniczej. Teraz jest ona robiona metodą obróbki plastycznej na
    zimno z odkuwki. Od razu w przeciągu kilku sekund są zrobione zęby i to na
    dodatek z założoną tolerancją. Wystarczy zahartować i odpuścić. Potem tylko
    kosmetyka. Wielowypusty są walcowane, wielorowki przeciągane. Nikt nic nie
    zmieni bo nie ma na co. Walcowanie wielowypustu na walku sprzęgłowym w latach 70
    dziesiątych trwało krócej niż jego założenie i zdjęcie z maszyny. Żadna inna
    technologia nie zapewni takiej szybkości i jakości. Albo sworznie kuliste do
    drążków kierowniczych. W ramach praktyk miesiąc bujałem się fabryce robiącej
    podzespoły do PF 125p. W specjalizowanej tokarce robiącej sworznie, nic innego
    na niej się by nie wytoczyło, wrzeciono się nie zatrzymywało żeby nie było
    straty czasu. Na obrotach podajnik umieszczał w uchwycie półfabrykaty. Za 500
    lat maszyna do sworzni będzie wyglądała i pracowała tak samo. Może zmienią
    licznik na elektroniczny a na pewno dodadzą jakiś interfejs kontrolujący stan
    maszyny.