    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pifgbv$5qb$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pig5hk$5ff$1@node1.news.atman.pl> <pihqpm$8kt$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pij3ht$177$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pik072$ri9$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pild7b$7vs$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pimr7q$jlh$1@node1.news.atman.pl> <pio7ia$73h$1$Adam@news.chmurka.net>
    Date: Thu, 19 Jul 2018 08:35:50 +0200

    Pan Adam napisał:

    > Czy ja dobrze widzę, że taśma zapylała tam ponad metr na sekundę?
    > Toż to prawie magnetowid z nieruchomą głowicą.

    Chyba niedobrze -- napisali, że dokładnie metr na sekundę. Metryczne
    prędkości jakoś się nie przyjęły, magnetofony po kres swoich dni
    ciągnęły taśmę z prędkościami calowymi. Zaczęło się od 60 cali/s,
    czyli ponad półtora metra na sekundę. Potem zredukowano to o połowę.
    Następnie jeszcze raz na pół, co dało 15"/s, czyli 38,1 cm/s. To była
    podstawowa prędkość w magnetofonach studyjnych. Przetrwała do samego
    końca, czyli do początków XXI wieku. W domowych magnetofonach ciachnięto
    jeszcze na pół 7,5" (19cm) i znów na pół (3,75", 9,5cm). A nawet kolejny
    raz -- 1 7/8 cala (4,75 cm/s). Ta prędkość stała się standardem w kasetach.
    Ale w dyktafonach korzystano też z dalszych redukcji -- 15/16 i 15/32 cala.

    --
    Jarek