  • 21. Data: 2018-04-20 13:58:55
    Temat: Re: Przełącznik odwracający polaryzację
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-20 o 11:51, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup

    > Moze w jakims bardzo starym samochodzie dawal bezposrednio.
    > Potem sie skomplikowalo - rownolegle sterowanie z dwoch drzwi, blokada
    > od kierowcy, opuszczanie/podnoszenie do konca - i sterownik stal sie
    > konieczny.
    >
    > Jesli jednak jest miejsce na dwa przyciski - to trywialnie prosto
    > realizuje sie to dwoma przelacznikami.

    Ale daleko od siebie, aby nie nacisnąć obu razem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2018-04-20 14:28:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ale daleko od siebie, aby nie nacisnąć obu razem.

    Mozna i dwa naraz

    + -
    o o
    /

    \
    o o
    + -

    teraz oba konce silnika przylaczone do -, jak sie oba przelaczy, to
    beda oba do +, i tez sie nic zlego nie stanie.

    J.

  • 23. Data: 2018-04-21 13:15:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-20 o 14:28, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > teraz oba konce silnika przylaczone do -,  jak sie oba przelaczy, to
    > beda oba do +, i tez sie nic zlego nie stanie.

    Racja :)

    Aż mi się przypomniało podobne łączenie przekaźników, jakie widziałem
    lata temu w jakiejś jeszcze chyba przedwojennej książce.

    Zresztą swego czasu były dość ciekawe łączenia w układach automatyki
    przemysłowej, uwzględniające dość prostą logikę.
    Od biedy to i pewnie Z80 można by na przekaźnikach machnąć.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2018-04-21 16:04:53
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Od biedy to i pewnie Z80 można by na przekaźnikach machnąć.

    Może nie Z80, ale mówisz i masz.
    https://www.youtube.com/watch?v=O-omFP_G57U
    Jest tego więcej.
    Komodora sobie na przekaźnikach zrobię :)

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 25. Data: 2018-04-25 10:59:47
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Potem sie skomplikowalo - rownolegle sterowanie z dwoch drzwi, blokada
    > od kierowcy, opuszczanie/podnoszenie do konca - i sterownik stal sie

    W Yarisce sterownik jest w drzwiach kierowcy, a w drzwiach pasażera jest
    dosyć sprytny, podwójny przełącznik.

    Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów :)
    http://www.chmurka.net/r/usenet/powerwindow.png

    Na "L" jest zawsze (po zapłonie) plus. Te dwa pionowe normalnie podają
    minus. Jak otwierasz lub zamykasz szybę pasażera z panelu kierowcy, to
    jeden z tych minusów zmienia się na plus.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 26. Data: 2018-04-25 11:33:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >podają
    >minus. Jak otwierasz lub zamykasz szybę pasażera z panelu kierowcy,
    >jeden z tych minusów zmienia się na plus.

    Sprytne, ale:
    -jesli dobrze rozumiem - jak kierowca zablokuje okna, to sam tez ich
    nie ruszy.
    musi najpierw odblokowac.
    -jak chcesz zamknac okno dziecku z tylu, a dziecko trzyma przycisk
    wcisniety - to nie zamkniesz.

    -krancowki są, czy dziecko moze silnik spalic ?

    -automatu zamykajacego/otwierajacego do konca tez nie ma.

    -kabli nawet nie tak duzo, ale w drzwiach kierowcy wiazka gruba ... a
    mozna bylo jednym CAN :-)

    J.

  • 27. Data: 2018-04-25 11:43:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-04-25 o 11:33, J.F. pisze:
    > a mozna bylo jednym CAN
    Można też bezprzewodowo. Tylko jedna żyła zasilająca. :-)
    Chyba w jakimś elektrycznym aucie tym się chwalili.

    Robert

  • 28. Data: 2018-04-25 11:46:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Można też bezprzewodowo. Tylko jedna żyła zasilająca. :-)
    >Chyba w jakimś elektrycznym aucie tym się chwalili.

    Nie tylko elektrycznym.
    Byly np radia z "joystickiem" do zamontowania na kierownicy.

    Na baterie.

    J.

  • 29. Data: 2018-04-25 16:36:38
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > -jesli dobrze rozumiem - jak kierowca zablokuje okna, to sam tez ich
    > nie ruszy.

    Nigdy nie próbowałem :) ale ze schematu na to wygląda.

    > -jak chcesz zamknac okno dziecku z tylu, a dziecko trzyma przycisk
    > wcisniety - to nie zamkniesz.

    To prawda.

    > -krancowki są, czy dziecko moze silnik spalic ?

    Nie ma. Jest czujnik prądu, ale on chyba działa tylko przy automatycznym
    otwieraniu do końca (nie ma domykania).

    > -automatu zamykajacego/otwierajacego do konca tez nie ma.

    Jest do drzwi kierowcy. Co ciekawe w serwisówce piszą, że jest zarówno
    zamykający, jak otwierający do końca, ale ja znalazłem tylko panele z
    otwieraniem do końca (piszę o panelach, bo moja Yariska miała szyby na
    korbkę i doktoryzowałem się z tematu, jak przerabiałem na elektryczne).
    Żeby domknąć, trzeba trzymać.

    > -kabli nawet nie tak duzo, ale w drzwiach kierowcy wiazka gruba ... a
    > mozna bylo jednym CAN :-)

    Pewnie w nowszych rocznikach jest CAN :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 30. Data: 2018-04-25 18:52:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-25 o 16:36, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > otwieraniem do końca (piszę o panelach, bo moja Yariska miała szyby na
    > korbkę i doktoryzowałem się z tematu, jak przerabiałem na elektryczne).

    Trochę dziwne. Ze schematu można wnosić, iż jest sterowanie tylko i
    wyłącznie klawiszami.

    W niektórych autach spotykałem rozwiązanie, że otwieranie lub zamykanie
    do końca jest po naciśnięciu przycisku przez określony czas, nieco
    dłużej niż chwilowe "pstryk" - tak ok. sekundę. Jeśli naciśnięcie jest
    krócej lub dłużej, to przesuw następuje tylko przez czas naciskania.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam