    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przetestawane lampeczki solarne :)
    Date: Sat, 19 Aug 2017 13:12:29 +0200

    W dniu 2017-08-19 o 12:28, Yerine Ictimai pisze:

    > Po parogodzinnym slonecznym ladowaniu pali sie te pare godzin ALE
    > intensywnosc swiatla szybko maleje, w porownaniu do lampeczki
    > nowozakupionej dopiero co ze sklepu (po godzinie pali sie o
    > polowe mniej jaskrawie niz ten ze sklepu po 4h).

    Parogodzinne rozumiem jako około 4h (choć nie pasuje do słowa para).
    Z tego bym przyjął, że 4h ładowania starcza na niecałe 1h normalnej
    pracy (bo jak świeci słabiej to już nie jest normalna praca).
    Skoro w pełni naładowany pracował (zakładam, że dość dobrze) przez 8h to
    aby uzyskać podobny stopień naładowania trzeba by ładować ze 32h.
    Czyli Ładuj lampkę przez kilka dni (pilnuj aby cały czas leżała na
    słońcu) i będziesz miał jak nową :).

    Ocena "na oko" że teraz po godzinie gorzej niż wtedy po 4 godzinach jest
    mało precyzyjna.
    Znacznie więcej byś wiedział, jakbyś w nowej lampce wyprowadził napięcie
    z akumulatorka na zewnątrz i podczas eksperymentów jeszcze mierzył
    napięcie akumulatora.
    Czyli np. od nowego:
    - rozładowujesz aż napięcie zacznie (robisz sobie wykres) wyraźnie
    szybciej spadać niż dotychczas,
    - przerywasz rozładowywanie zapisując to napięcie U (sądzę, że gdzieś
    między 1,6V a 2V) i czas rozładowywania (t1),
    - ładujesz na słońcu np 4h (t2=4h),
    - rozładowujesz ponownie do U (t3).

    t2 * (t1/t3) - oszacowanie czasu ładowania do stanu "jak ze sklepu".

    > Przypuszczam, ze bledem jest rozladowywac akumulator zupelnie,
    > troche jak z Li-ion, potrzebuje okreslonych warunkow ladowania,
    > np wstepnego naladowania aby bateria sloneczna mogla efektywnie
    > go uzupelniac?

    Myślę, że podstawowym problemem jest wydajność ogniwa słonecznego.
    Zapewne też układ sterowania LEDami nie chroni akumulatora przed zbyt
    głębokim rozładowaniem. Za mało się znam na akumulatorach aby wiedzieć,
    czy zbyt głębokie rozładowanie to już katastrofa czy tylko nieznaczne
    pogorszenie parametrów.
    P.G.