    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sun, 15 Nov 2015 04:31:16 -0800 (PST)
    Subject: Re: Pytanie o obiektywy i ich jasność
    From: XX YY <f...@g...com>

    > Dziękuję za wyjaśnienie. Czyli w zasadzie kluczowe jest raczej
    > przybliżenie obiektywu do matrycy a zmniejszenie matrycy to
    > drugi parametr.

    11) jasnbosc obiektywu = srednica zrenicy wejsciowej/ ogbniskowa

    albo

    (2) przyslona = ogniskowa / srednica zrenicy wejsciowej

    jesli chcesz miec obiektyw o malych wymiarach to zrecnica wejsciowa tez musi byc mala
    czyli ze wzoru 2 widac ze taki obiektyw ma duza liczbe przyslony czyli mala jasnosc.

    to ze olympus jest ciemny wynika z podstawowego zalozenia konstruktorow ze pancake ma
    byc malych wymiarow , czyli musi miec mala zrenice wejsciowa , czyli tym symym nie
    bedzie jasny.

    poniewaz panasonik ma krotsze ogniskowe wiec przy tej samej zrenicy wejsciowej bedzie
    jasniejszy , oznacza to ze przy porownywalnych wymiarach bedzie jasniejszy , a chyba
    jest nawet nieco wiekszy tzn panacake olympusa musi byc ciemniejszy.

    matryca nie ma wplywu na jasnosc obiektywu.
    ten sam obiektyw niezaleznie dla jakiej matrycy podepniesz - duzej , czy malej bedzie
    mial te sama jasnosc. ( wiem , wiem , stworzonoe pojecie ekwiwalentu jasnosci , ale
    to bardziej wprowadza zamet w glowie niz pomaga . jasnosc jest jasnosc )

    > Do wyboru mam Panasonica LX100 i OM-D 10 Mark II z obiektywem
    > pancake 14-42 (3.5-5.6).
    > Najbardziej zależy mi na jakości obrazu.

    bez wnikania w szczegoly - w praktyce jakosc obrazu bedzie porownywalna.
    wspolczesnie nie produkuje sie zlych matryc lub zlych obiektywow .
    z mojej praktyki roznymi aparatami wynika ze na jakosc obrazu wspolczesnie obiektyw
    ma wplyw ok 10% , matryca 30 % , 60 % to obliczenia / software / fotograf.
    Wynik ostateczny bedzie zalezec przede wszystkim od tego jak bedziesz umial obrobic
    obraz. Nie ma problemu z aparatu za 16 000 pln dostac gorszy obraz niz z kompaktu lub
    komorki .
    To oczywiscie tak intauicyjnie , gdyz dokladnie wyliczyc sie nie da.

    > Ale fotografowanie bez lampy we wnętrzach tez jest ważne. Wiem,
    > że w Olku jest stabilizacja ale czy ona potrafi to samo co jasna
    > matryca w Panasonicu?

    nie mozna mowic o jasnosci matryc , co najwyzej o czulosci - bedzie porownywalna.
    panasonik ma jasniejszy obiektyw , ale do olka mozesz kupic w przyszlosci rowniez
    jasne obiektywy, i poprzez adapter podpiac praktycznie kazdy do tej pory
    wyprodukowany obiektyw manulany , niektore z nich sa za grosze.

    > Czy biorąc pod uwagę różnice wielkości matrycy i różnice w
    > jasności obiektywów można uzyskać podobna głębię ostrości?

    oczywiscie dobierajac rozne ogniskowe i odleglosci.
    w tych dwoch aparatach bedzie pewien zakres odleglosci o ogniskowych , ze dadza taka
    sam GO.
    Jak bedzie GO zalezec beszie od ogniskowe , przyslony , odleglosci powiekszenia
    ostatecznego i odleglosci obserwacji gotowego zdjecia.

    wiele parametroe.
    Od tego jak dobierzesz parametry zdjeciowe , wielkosc obrazu i odleglosc obserwacji
    bedzie sie zmieniac GO - moeze byc taka sama , moze byc rozna.

    Jesli podejdziesz na odleglosc pol metra bedzisz mial mniejsza GO niz na zdjeciu z
    drugiego aparatu obserwowanym z np dwoch metrow.

    w sumie na tym zakresie ogniskowych GO jest stosunkowo duza.

    ktory kupic ?

    jakosc obrazu porownywalna , gdyby zrobic rzeczywiscie bezbledna obrobke to ze
    wskazaniem na olka. Olek bardziej uniwersalny gdyz mozna dokupic obiektywy ,
    pierscienie itd itp. Panasonik to raczej maly kompakt , dla osob , ktore nie maja
    potrzeby wymiany obiektywow - powiedzialbym dla fotografi "okolo standardowej"

    jednak kupilbym olka ze wzgledu na wieksze mozliwosci w przyszlosci.
    panasonik bardziej nadaje sie do "damskiej torebki"