  • 1. Data: 2015-11-15 06:35:42
    Temat: Re: Pytanie o obiektywy i ich jasność
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czemu taka dysproporcja? Olympus nie potrafi zrobić takiego
    > jasnego krótkiego zooma jaki jest w Panasonicu?
    >
    > Wojtek
    >
    > --

    odpowiedz jest natychmiastowa
    wprawdzie w lx100 zastosowano matryce m43 ale wykorzystuje sie tylko jej czesc o
    wymiarach 15,8*11,8 mm - a wiec w rzeczywistosci format nieco mniejszy od m43.

  • 2. Data: 2015-11-15 11:27:25
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 15. November 2015 10:39:59 UTC+1 schrieb Crazy bejbi:
    wymiarach 15,8*11,8 mm - a wiec w rzeczywistosci format nieco mniejszy od m43.

    > To już jest faktycznie pewien konkret. Ale jednak nawet jak mówimy
    > o mniejszej matrycy to czy faktycznie ta "trochę mniejsza", bo to
    > jednak jest nadal mocno powyżej matrycy 1cal, pozwoli nam na aż
    > taki kilkukrotny zysk jasności obiektywu?
    >
    > Wojtek

    zmniejszyjac matryce nie zyskujemy na jasnosci obiektywu , jedynie chcac zachowac ten
    sam kat widzenia skracamy odpowiednio ogniskowa , a tym samym zmniejszaja sie wymiary
    obiektywu - zarowno srednica jak i dlugosc.
    olympus oczywiscie jest w stanie zbudowac obiektyw o tym samym zakresie katow
    widzenia dla prawdziwej m43 i takiej samej jasnosci jak obiektyw panasonica , ale
    bedzie on wiekszy. To nie jest tak calkiem prostoliniowa zaleznosc w przypadku
    stosowania bardzo krotkich ogniskowych gdy ogniskowa jest krotsza od odleglosci
    bazowej , jako ze wymaga to stosowania konstrukcji retrofocus.
    w obiektywie przymocowanym na stale do aparatu mozna zmniejszyc te odleglosc bazowa ,
    co pozwala na zmniejszenie wielkosci obiektywu , gdyz nie musi on byc w tym samym
    stopniu retrofocus. zauwaz , ze jasne obiektywy krotkoogniskowe sa o bardzo duzych
    wymiarach - wlasnie z uwagi na koniecznosc specyficznej budowy dajacej szeroki kat (
    potrafiacy dac ostry obraz ) przy duzej odleglosci bazowej, wyraznie wiekszej od
    ogniskowej obiektywu. Gdyby np zblizyc obiektyw 20 mm w canonie na odleglosc 20 mm
    od matrycy - moglby byc on znacznie mniejszy.

    najprawdopodobniej panasonic zastosowal mniejsza odleglosc bazowa od olka , co
    pozwala na dalsze pomniejszenie wymiarow wlasnie przy szerokim kacie, albo przy
    porownywalnych wymiarach zwiekszyc jasnosc obiektywu.
    netezenie oswietenia maleje proporcjonalnie do kwadratu odleglosci - zblizenie
    obiektywu powoduje intensywniejsze oswietlenie matrycy.

  • 3. Data: 2015-11-15 13:31:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Dziękuję za wyjaśnienie. Czyli w zasadzie kluczowe jest raczej
    > przybliżenie obiektywu do matrycy a zmniejszenie matrycy to
    > drugi parametr.

    11) jasnbosc obiektywu = srednica zrenicy wejsciowej/ ogbniskowa

    albo

    (2) przyslona = ogniskowa / srednica zrenicy wejsciowej

    jesli chcesz miec obiektyw o malych wymiarach to zrecnica wejsciowa tez musi byc mala
    czyli ze wzoru 2 widac ze taki obiektyw ma duza liczbe przyslony czyli mala jasnosc.

    to ze olympus jest ciemny wynika z podstawowego zalozenia konstruktorow ze pancake ma
    byc malych wymiarow , czyli musi miec mala zrenice wejsciowa , czyli tym symym nie
    bedzie jasny.

    poniewaz panasonik ma krotsze ogniskowe wiec przy tej samej zrenicy wejsciowej bedzie
    jasniejszy , oznacza to ze przy porownywalnych wymiarach bedzie jasniejszy , a chyba
    jest nawet nieco wiekszy tzn panacake olympusa musi byc ciemniejszy.

    matryca nie ma wplywu na jasnosc obiektywu.
    ten sam obiektyw niezaleznie dla jakiej matrycy podepniesz - duzej , czy malej bedzie
    mial te sama jasnosc. ( wiem , wiem , stworzonoe pojecie ekwiwalentu jasnosci , ale
    to bardziej wprowadza zamet w glowie niz pomaga . jasnosc jest jasnosc )

    > Do wyboru mam Panasonica LX100 i OM-D 10 Mark II z obiektywem
    > pancake 14-42 (3.5-5.6).
    > Najbardziej zależy mi na jakości obrazu.

    bez wnikania w szczegoly - w praktyce jakosc obrazu bedzie porownywalna.
    wspolczesnie nie produkuje sie zlych matryc lub zlych obiektywow .
    z mojej praktyki roznymi aparatami wynika ze na jakosc obrazu wspolczesnie obiektyw
    ma wplyw ok 10% , matryca 30 % , 60 % to obliczenia / software / fotograf.
    Wynik ostateczny bedzie zalezec przede wszystkim od tego jak bedziesz umial obrobic
    obraz. Nie ma problemu z aparatu za 16 000 pln dostac gorszy obraz niz z kompaktu lub
    komorki .
    To oczywiscie tak intauicyjnie , gdyz dokladnie wyliczyc sie nie da.

    > Ale fotografowanie bez lampy we wnętrzach tez jest ważne. Wiem,
    > że w Olku jest stabilizacja ale czy ona potrafi to samo co jasna
    > matryca w Panasonicu?

    nie mozna mowic o jasnosci matryc , co najwyzej o czulosci - bedzie porownywalna.
    panasonik ma jasniejszy obiektyw , ale do olka mozesz kupic w przyszlosci rowniez
    jasne obiektywy, i poprzez adapter podpiac praktycznie kazdy do tej pory
    wyprodukowany obiektyw manulany , niektore z nich sa za grosze.

    > Czy biorąc pod uwagę różnice wielkości matrycy i różnice w
    > jasności obiektywów można uzyskać podobna głębię ostrości?

    oczywiscie dobierajac rozne ogniskowe i odleglosci.
    w tych dwoch aparatach bedzie pewien zakres odleglosci o ogniskowych , ze dadza taka
    sam GO.
    Jak bedzie GO zalezec beszie od ogniskowe , przyslony , odleglosci powiekszenia
    ostatecznego i odleglosci obserwacji gotowego zdjecia.

    wiele parametroe.
    Od tego jak dobierzesz parametry zdjeciowe , wielkosc obrazu i odleglosc obserwacji
    bedzie sie zmieniac GO - moeze byc taka sama , moze byc rozna.

    Jesli podejdziesz na odleglosc pol metra bedzisz mial mniejsza GO niz na zdjeciu z
    drugiego aparatu obserwowanym z np dwoch metrow.

    w sumie na tym zakresie ogniskowych GO jest stosunkowo duza.

    ktory kupic ?

    jakosc obrazu porownywalna , gdyby zrobic rzeczywiscie bezbledna obrobke to ze
    wskazaniem na olka. Olek bardziej uniwersalny gdyz mozna dokupic obiektywy ,
    pierscienie itd itp. Panasonik to raczej maly kompakt , dla osob , ktore nie maja
    potrzeby wymiany obiektywow - powiedzialbym dla fotografi "okolo standardowej"

    jednak kupilbym olka ze wzgledu na wieksze mozliwosci w przyszlosci.
    panasonik bardziej nadaje sie do "damskiej torebki"

  • 4. Data: 2015-11-15 13:36:24
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 15.11.2015 o 12:24, Crazy bejbi pisze:
> [...]
    >
    > Czy biorąc pod uwagę różnice wielkości matrycy i różnice w
    > jasności obiektywów można uzyskać podobna głębię ostrości?

    Różnica w wielkości matryc jest nieznaczna, ok. 10 %. Wobec tego
    na pełnym otworze przysłony głębia ostrości w Panasonicu będzie
    mniejsza. Ale jeśli mała GO jest jednym z Twoich priorytetów, to
    powinieneś rozważyć coś z większą matrycą, jak APS-C.

  • 5. Data: 2015-11-15 15:18:35
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 15. November 2015 13:36:21 UTC+1 schrieb trolling tone:

> [...]
    > mniejsza. Ale jeśli mała GO jest jednym z Twoich priorytetów, to
    > powinieneś rozważyć coś z większą matrycą, jak APS-C.

    dla malych odleglosci zdjeciowych ponizej okolo polowy hiperfokalnej krotszej
    ognskowej czyli tutaj ponizej 3 m GO zalezy od skali powieskszenia i przyslony.
    tzn niezaleznie od tego czy dluzsza ogniskowa i wieksza odleglosci , czy mniejsza
    ogniskowa i blizej przy tej samej skali odwzorowania i tej samej przyslonie GO
    bedzie te same.
    jesli otworzymy przyslone to GO bedzie mniejsza.

    czyli na odleglosciach do ok 3 m przy tej samej skali odwzorowania tam bedzie GO
    mniejsza gdzie wybirzemy mniejsza przyslone.

    jako ze obiektyw panasonika jest jasniejszy , pozwala przy TYCH SAMYCH skalach
    odwzorowania na uzyskanie mnneijszej GO. Przy roznych skalach odwzorwania naturalnie
    GO moze byc rozna.

  • 6. Data: 2015-11-16 00:18:15
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 15 listopada 2015 12:24:47 UTC+1 użytkownik Crazy bejbi napisał:

    > Do wyboru mam Panasonica LX100 i OM-D 10 Mark II z obiektywem
    > pancake 14-42 (3.5-5.6).
    > Najbardziej zależy mi na jakości obrazu.

    Pomyśl o Olku z lepszym obiektywem niż kitowy

    > Ale fotografowanie bez lampy we wnętrzach tez jest ważne. Wiem,
    > że w Olku jest stabilizacja ale czy ona potrafi to samo co jasna
    > matryca w Panasonicu?

    Nie patrzyłem jak tam z czułościami dokładnie jest, ale stabilizacja sprawdza się
    przy obiektach nieruchomych. Tyle że do OLka możesz sobie podczepić jaśniejszy
    obiektyw niż kitowy.

    > Czy biorąc pod uwagę różnice wielkości matrycy i różnice w
    > jasności obiektywów można uzyskać podobna głębię ostrości?

    Obstawiam że w Olku łatwiej.
    Kupujesz obiektyw 50mm/1,8 i masz głębię papierową.Przez redukcję, oczywiście.

    > wojtek
    Pozdrawiam Marcin

  • 7. Data: 2015-11-25 00:37:11
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <a...@g...c
    om>,

    Chodzi ci o zoom zuiko 1...@...8 pro?

    > Nie patrzyłem jak tam z czułościami dokładnie jest, ale stabilizacja sprawdza
    > się przy obiektach nieruchomych. Tyle że do OLka możesz sobie podczepić
    > jaśniejszy obiektyw niż kitowy.
    Co ty z tym niekitowym?
    Zuiko 1...@...8 pro nie jest jasniejszy, niz ten w Panasonicu LX100.
    Na dodatek wazy swoje i kosztuje wiecej niz Panasonic (z obiektywem).

    Moim zdaniem - podobna...

    > Obstawiam że w Olku łatwiej.
    > Kupujesz obiektyw 50mm/1,8 i masz głębię papierową.Przez redukcję,
    > oczywiście.
    Ale to nie jest zoom. I z tym papierem w przypadku swiatla 1.8 w MFT, to
    przesadzasz...
    --
    TA

  • 8. Data: 2015-11-28 23:49:16
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 25 listopada 2015 00:37:21 UTC+1 użytkownik
    T...@s...in.the.world napisał:

    > Chodzi ci o zoom zuiko 1...@...8 pro?

    Na przykład

    > Co ty z tym niekitowym?

    Jakoś tam żywię przekonanie że kupowanie aparatu z wymienną optyką by używać go
    wyłącznie z kitem nie ma sensu.

    > Zuiko 1...@...8 pro nie jest jasniejszy, niz ten w Panasonicu LX100.
    > Na dodatek wazy swoje i kosztuje wiecej niz Panasonic (z obiektywem).

    Jest też lepszy optycznie.

    > Moim zdaniem - podobna...

    > Ale to nie jest zoom. I z tym papierem w przypadku swiatla 1.8 w MFT, to
    > przesadzasz...
    > --
    > TA

    Akurat w moim Olku używam 50/1,4 , zazwyczaj lekko przymykając, i głębia jest
    malutka. Jeżeli przesadzam to doprawdy niewiele.
    Pozdrawiam Marcin

  • 9. Data: 2015-11-30 00:26:38
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <8...@g...c
    om>,
    Starzec z Gór <d...@v...pl> wrote:

    > Na przykład

    > Jakoś tam żywię przekonanie że kupowanie aparatu z wymienną optyką by używać
    > go wyłącznie z kitem nie ma sensu.
    Czasem bierze sie pod uwage inne cechy, ktore uzasadniaja sensownosc
    takiego zakupu. Zwlaszcza w przypadku lustrzanek (fakt, w mniejszym
    stopniu bezlusterkowcow )
    Cena, ergonomia, duza matryca, dlugie trzymanie baterii...

    > Jest też lepszy optycznie.
    Udowodnij.

    > Akurat w moim Olku używam 50/1,4 , zazwyczaj lekko przymykając, i głębia jest
    > malutka. Jeżeli przesadzam to doprawdy niewiele.
    No, ale z jaka przeslona w APSC mozna to porownac?
    Ja w APSC uzywam obiektywow 2.4 i 2.8 i nie nazwalbym GO jako papierowej.
    No i wychodzi na to, ze tym panasonicu LX100 tez jest b. plytka glebia.
    Jesli przesadzam, to niewiele.
    --
    TA

  • 10. Data: 2015-11-30 10:28:07
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Ale to nie jest zoom. I z tym papierem w przypadku swiatla 1.8 w MFT, to
    > przesadzasz...

    Ale zadajesz sobie sprawę, że obiektyw 50 mm f/1,8, o którym mowa,
    będzie miał taką samą głębię ostrości niezależnie od tego, czy będzie
    podpięty do FF, czy MFT? Nawet nieco mniejszą w MFT z uwagi na mniejszy
    krążek rozproszenia...
    ;)