    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Rawy z D3x
    Date: Sat, 03 Jan 2009 14:40:37 +0100

    Valwit pisze:
    > a to juz naprawde zalezy od zdjecia.

    Tak, jak zrobisz dekielkowi to nawet przy vga nie bedzie różnicy.

    > no ale co? mam siedziec i foty scianom robic? na tej zasadzie mozemy
    > dojsc i dotakiego wniosku ze D80 zagina dolwony pozniejszy Dxxx bo
    > jestem w stanie odpowiednie testy wyobrazic.

    Nikt Ci nie sugeruje testów ściany, a tym bardziej szukania takiego,
    który udowodni dowolnie wybraną wcześniej tezę.

    > nie. tylko potem zostawiam jak jest. ale czuje tu grzaski grunt

    To zrozum, że nie zawsze zdjęcie musi takim zostać. Ja miałem potrzebę
    skadrowania do poziomu i bez tego zdjęcie by bardzo nie pasowało. Innego
    nie miałem, a na wszelki wypadek nie robię stu ujęć tego samego.

    > a masz tu jakiekolwiek wsparcie konkretnymi dowodami, czy tak sobie
    > klepiesz na zasadzie "wszzyscy politycy to chuje"?

    Spójrz na dxomark, nawet na dpreview na pomiar iso - w większości
    przypadków na iso 100 jest wyższe iso, na iso ponad 200 niższ niż
    powinno. Po drugie masz test podawany przeze mnie wcześniej i
    jakiekolwiek aparaty byłyby porównywane - wyszło że różnica w ekspozycji
    jest znaczna. Po kolejne jeszcze raz Ci przypominam o testach migawki
    nikona o których pisałem wyżej.. też wyszły wszystkie czasy dłuższe. Nie
    ja to mierzyłem, ale pomyślałem, że pewnie bezkarnie można trochę
    wydłużyć ten czas i proszę.. nikon to zrobił. Czy puszka była wadliwa
    nie wiem, jeśli takie kwiatki się zdarzają to pewnie i większe zdarzą.

    W każdym razie dowodów jest sporo. Dziwne tylko że:
    + czasy są dłuższe
    + iso jest raczej mniejsze (poza niskimi czułościami)
    To jest idealne do wysnuwania głupich wniosków z statycznych iso testów.
    Zrobi jeden iso 1600, drugi iso 1600 i wyniki są nieporównywalne do
    siebie, nawet przy niby tej samej matrycy, bo nikt nie zmierzył czasu,
    ekspozycji, a cyferki iso są "orientacyjne".

    Odbijając piłeczkę - potrafisz udowodnić, że czasy są takie same? Iso
    tak samo?

    Do rozważań należy dołożyć jeszcze optykę. Otwór względny choć bardzo
    wpływa na ekspozycję nie jest jedynym czynnikiem. Obiektyw do nikona
    może być znacznie lepszy i wpuszczać o wiele więcej światła niż np do
    sonego. Tu nie mam faktów, czy dowodów tym bardziej że zależy to od
    szkła z całą pewnością, jednak w rozważaniach trzeba wziąć to pod uwagę
    z całą pewnością! Przynajmniej w teście porównawczym.

    > a "rozsądne porównanie" jest wtedy gdy je za takie uznajemy, prawda?

    Nie, rozsądne to takie, w którym zrobiono wszystko według swojej wiedzy,
    aby sprawdzić temat możliwie rzetelnie. Jeśli weźmiesz spalanie paliwa
    ciężarówki i przyrównasz do osobowego, to ten z pewnością wygra, jednak
    musisz wtedy uwzględnić, że taką osobówką to musisz się pewnie bujać
    kilka razy z towarem. Wszystko więc zależy.

    > czyli kiedy pasuje pod załozenie jakie mamy przed tesetem, np. ze kupno
    > d3x jest bez sensu bo a900 daje praktycznie to samo...

    A kto Ci pisał, że kupno d3x jest bez sensu? To aparat z swoimi
    zastosowaniami i swoją specyfiką, ale także wygórowaną ceną. Tak sobie
    nikon woła to jego sprawa. W sony nie ma odpowiednika takiego sprzętu w
    takiej cenie. A900 bardziej przystaje do D700 swoimi możliwościami, ale
    w porównaniu do niego też ma swoje plusy i minusy. Wybór należy do ludzi.

    > i znowu regres...

    Jakiż znów regres?

    > w takim razie zatoczyles pelne kolo, i czegokolwiek nie napisze,
    > odpowiesz "ale przeciez ja to juz mowilem!"

    To Ty nie masz argumentów. Ja Ci tylko ciągle piszę, że porównujesz
    zupełnie inne zdjęcia, w zupełnie innych warunkach, jedynie opisane
    podobnie. Jak chcesz porządnego testu to niestety więcej musisz sprawdzić.

    > no wlasnie nie, bo w momencie jak ktos wskaze ze ten konkretny
    > egzemplarz byl uszkodzony to caly twoj swiat sie zawali.

    To wystarczy by być nieufnym.
    A jeśli jest taki rozrzut jakości w nikonie to nie zazdroszczę.

    W każdym razie test bez uwzględnienia tego może być bardzo złudny.

    W rzeczywistości rzecz jasna etykietki na czasach są bez takiego
    wielkiego znaczenia. Jak zdjęcie będzie na granicy to będzie poruszone i
    tak.

    > a polowa celebrytow to tak naprawde Reptylianie...

    Masz ochotę udowodnić coś innego?

    > bo nie potrzebuje?

    To po co się kłócisz jakby nikon był najświętszą religią? Jest jeden
    test porównawczy i z niego wyszły takie kwiatki. Może źle go
    przeprowadzono, to też możliwe, ale wnioski z ufności w cyferki wyszły
    takie właśnie. Tyle, że akurat to nie nikon był zgodny z parametrami z
    zewnętrznego światłomierza.

    > bo co? byl juz taki jeden, skonczyl na krzyzu.

    Fajny argument.

    > a gdybysmy robili te same zdjecia 15 lat temu, na filmie, to co, wtedy
    > by odpowiadaly? mimo uzycia tych samych ustawien i tej samej czulosci
    > filmu mielibysmy takie same odbitki? jakos smiem watpic.

    Byłby jeden czynnik mniej do uwzględnienia - czynnik w postaci kliszy,
    która z tej samej partii lub nawet tej samej rolki dawałaby to samo iso.
    Ciągle zostaje jeszcze migawka i obiektyw.

    > a kto tutaj, poza toba, z ludzi co pisza czesciej niz raz w tygodniu,
    > twierdzil lub nawet sugerowal ze to ta sama matryca?

    Ciekawe czemu się tak wszyscy z nikona oburzają na wieść o tym. W D300
    nie ma takiej matrycy jak w A700. Jak już ktoś przypadkiem to przyzna
    zmuszony do zdjęć to zaraz pada, że nikon bierze lepsze, a do sony idą
    odrzuty :) Przecież to śmieszne. D3x z całą pewnością ma matrycę od
    sonego i wskazuje na to wiele faktów.

    > jasne. bo to kwestia loga. hmm. szkoda ze zniknales moje sonowskie
    > kompakty. a to ci peszek.

    To nagle Cię uwiarygodnia w każdym słowie o sonym? Ja mam m.in. kompakt
    nikona, więc pewnie też o nim mówię tylko prawdę? Drukarkę mam canona
    więc też nie mogę o nim kłamać. No i jeszcze mam mikrofalówkę samsunga,
    a nie mam nic pentaksa, więc mogę krzyczeć otwarcie "samsung wkłada
    swoje najlepsze matryce do dslr, odrzuty idą do pentaksa!" :)

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_