    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Rawy z D3x
    Date: Sun, 04 Jan 2009 00:10:24 +0100
    <gik3r6$sch$1@inews.gazeta.pl> <gik60n$9ek$1@inews.gazeta.pl>
    <gik8c3$jlc$1@inews.gazeta.pl> <gikbsh$5fj$1@inews.gazeta.pl>
    <gipdq5$2p4$1@inews.gazeta.pl> <gipveb$osa$1@inews.gazeta.pl>
    <gj3rtr$9e0$1@inews.gazeta.pl> <gj4oag$1qh$1@inews.gazeta.pl>
    <gj5fsg$cmk$1@inews.gazeta.pl> <gj81ho$fjt$1@inews.gazeta.pl>
    <gj9adu$4e$1@inews.gazeta.pl> <gjajl0$eeb$1@inews.gazeta.pl>
    <gjiohi$2a1$1@inews.gazeta.pl> <gjjc8f$aan$1@inews.gazeta.pl>
    <gjmgls$non$1@inews.gazeta.pl> <gjnpuh$od9$1@inews.gazeta.pl>
    <gjomng$3na$1@inews.gazeta.pl>

    Valwit pisze:
    > tak, juz cie widze jak dostajesz 2 foty do lapy i rozpoznajesz czy to
    > d200, d100 czy d300.

    Jak zrobisz iso100 i 10x15 to różnicy nie będzie. Jak zrobisz iso 1600 i
    choćby 20x30 to już będzie można wypatrzyć.
    Tyle, że lepszego aparatu nie kupuje się dlatego, że wykorzystuje się
    ułamek możliwości jego. Zmieniać jest sens tylko wtedy kiedy Ci tych
    możliwości brakuje i nowszy sprzęt daje Ci je lepsze.

    > alez doskonale rozumie. to ty wydajesz sie ignorowac fakt ze nie kazdy
    > robi jak ty.

    Znaczy reszta daje sobie siana?
    Zrozum - potrzeba skadrowania pojawiła się potem, długo po zrobieniu
    tego zdjęcia.

    Przykładów jeszcze można by wymienić sporo.

    > wyszukujac linki? nie potrafie. idac do labu/serwisu - bez problemu.

    Znaczy potrafisz z każdego zdjęcia odczytać bezbłędnie czas?
    Albo patrząc stwierdzić, na którym więcej światła padło przez obiektyw?
    (nie myl z liczbą przysłony, bo są szkła które są podpisane f/2.8 a
    wpuszczają mniej światła niż inne na f/4)

    > tylko dalej nie wiem po co. fotografia dekielkow i szumofobia mnie
    > zupelnie nie jara. poza tym to zdaje sie ty stawiasz tutaj teze jakoby
    > producenci oszukiwali, i jak narazie ciezko ci to czyms poprzec poza
    > jednym dziadowskim testem.

    Czemu się tak obruszasz jak Ty masz coś udowodnić? Potrafisz w ogóle
    podważyć tamten test? Zrobiłeś swój?
    Twierdzę, że producenci w pewnym stopniu oszukują z całą pewnością. Masa
    spraw się na to składa, nie tylko same szumy. Skoro czas migawki
    kalibruje się z jakimś błędem, to dziwne, że nie jes skalibrowany na
    krótszy, a iso na wyższe. Zrobiłbyś wtedy test i by wyszło, że na jakimś
    iso szumi aparat tak jak dziś na znacznie wyższym.
    To się po prostu nie opłaca - warto za to oszukiwać w drugą stronę.

    > no tu mozna chyba uzyc nikonowskiego szkla na sony.

    Jest jakaś przejściówka, ale z soczewką, więc odpada. O takiej bez
    soczewek nie słyszałem.
    Można podpiąć za to ten sam obiektyw do dwóch puszek, byle manualne M42,
    czy od groma jeszcze innych rzeczy.

    > i tu sie zgadzamy. wreszcie cos.

    To nie ja usilnie porównuję D3x z A900. Jedyne co można to z ciekawości
    ze względu na matrycę, ale zupełnie oddzielnie myśląc o cenie.

    ?

    > nie, ja nie chce testu. to ty mi caly czas jakies testy proponujesz,
    > choc przez pol watku pokazywales tylko jeden, dosc watpliwej jakosci.

    To nie był test - patrzcie nikon robi zamiast 1/30s to 1/22s, zamiast
    iso800 to iso640 itd. To był tylko dowód na to, że to co masz opisane do
    zdjęcia to tylko orientacyjne cyferki. Ktoś wziął dwa aparaty i wyszło
    mu że niby te same zestawy naświetlają inaczej, potem mierzył z
    światłomierzem i wyszło, że jak pomnożyć trochę iso nikona to będzie
    wszędzie się zgadzało. Ja nie twierdzę, że w każdym nikonie tak będzie,
    może są tak niesolidne, że jeden będzie naświetlał jaśniej, drugi
    ciemniej, chociaż producentowi opłaca się to drugie, więc raczej to celowe.

    > na podstawie tego testu jednego aparatu wyciagasz daleko idace wnioski,
    > juz nawet poza konkretny model, oskarzasz producentow o mega scieme,
    > tyle ze nikomu zdaje sie to nie przeszkadzac, o ile nie foci sie
    > dekielkow sprzetem za grube tysiace.

    Jak myślisz, że w domu nie mam nic lepszego do roboty niż fotografowanie
    dekielków i tablic to się grubo mylisz. Ale to nie o tym temat.
    Oczywiście rzeczywistości. Można za to oszukiwać ludzi cyferkami.
    Pamiętaj, że wątek zaczął się od porównania. Twierdzę, że to porównanie
    jest niepełne i może z niego wynikać cokolwiek. A dowody na to były już.

    > i znowu: jaki rozrzut, o czym ty mowisz i na jakiej podstawie? jednej
    > probki?

    A Ty co mi usiłujesz przekazać? Że w nikonie to normalne, że takie są
    rozbieżności?
    Ja Ci tylko pokazałem, że trzeba to uwzględnić, bo inaczej z testu
    wychodzą głupoty.

    > 1. nie mam zamiaru udowadniac twoich hipotez, na razie nie potrafisz ich
    > sam udowodnic

    Znaczy wyżej udowodniłeś, że nikon absolutnie trzyma parametry migawki,
    iso i szkła dają dokładnie tyle światła ile wynika z cyferek? :)
    O naiwności! :)

    > 2. lol z zestawinia cytatow.
    > kloce sie bo z mojego doswiadczenia nie wynika ze nikon przeklamuje.

    Bo nie jesteś w stanie stwierdzić tego ot tak.
    Mało kto widzi różnicę pomiędzy 1/3 EV iso. Z czasem jest jeszcze
    gorzej, bo tu wychwycić można tylko rażące przekłamania. ISO przyjmujesz
    za to na wiarę, to ile światła wpada do obiektywu też.
    Tylko nikona widziałem przyłapanego na szachrajstwie. W jednym teście
    wyszło porównawczym wyszło coś nie tak, potem pytałem o czasy migawek i
    ktoś mi podał test, gdzie wyszło, że tak naprawdę są dłuższe i to według
    mnie sporo.
    Zapewne nie sprawdzałeś tego dokładnie i a to co masz w miarę trzyma się
    specyfikacji ISO (podkreślam "w miarę"). Nie jest to sprawa
    jakiegokolwiek okrutnie wadliwego funkcjonowania aparatu - po prostu nie
    można bez sprawdzenia wszystkich parametrów porównać tego dokładnie.

    > tak
    > samo bym sie klocil o canona, nieststy nie uzywalem na tyle zebym mogl
    > powiedziec ze mam podobne doswiadczenia jak z nikonami.

    Ale to nie chodzi o to czy canon, nikon, sony czy cokolwiek. Pewnie
    więcej gadam w wątkach z sonym, bo tak jak Ty używasz nikona, tak ja
    jego i nie dziwne, że gadam o tym co znam.
    Jak jest w canonie - nie wiem zupełnie. Twierdzę cały czas, że z dwóch
    źródeł wynika mi szachrajstwo akurat w nikonie w tym zakresie, wyszło
    akurat w porównaniu D300 z A700. Gdy za to ktoś sprawdził czasy w
    nikonie wyszło że są dłuższe, a mnie to nie zdziwiło.
    Czemu nie rozwiejesz tych wszystkich wątpliwości i nie zrobisz prostego
    testu?

    > test ktory linkujesz jest oglednie mowiac OKDR, innego nie masz, a na
    > tym tescie bazuje cala twoja argumentacja,

    Ten test sprawił, że zacząłem się zastanawiać co jest nie tak - który
    aparat kłamie. Z drugiej części wynikało, że coś jest nie tak z nikonem.
    W tym czasie ktoś zrobił test migawki i wyszło, że nikon naświetla
    dłużej, a to jeszcze pogłębiało różnicę. Jak pokażesz mi lepsze testy to
    chętnie im przyznam rację, wiele o tym w sieci niestety nie ma.
    To co teraz twierdzę, to jedynie, że producentom na rękę, że patrzysz w
    test i widzisz iso800 które szumi mniej niż gdyby to bylo opisane jako
    iso400. Czy nikon ma dłuższe czasy niż deklaruje, czy ma więcej światła
    z obiektywów to już zupełnie inna kwestia i mało mnie to obchodzi do w
    praktyce i tak będzie skutkować to wzrostem pradopodobieństwa poruszenia
    zdjęcia. Jedyne co pokazałem to dwa przykłady, że cyferki mogą kłamać.

    > ktora de facto nie istnieje.
    > paplasz jak potluczony o przklamaniach i spisku, a nie potrafisz nic z
    > tego udowodnic, poza przeczytaniem jednego testu, jednej puszki. to ci
    > wystarczy zeby zbudowac swoje teorie. a dowodu na "chlopski rozum" to
    > mozesz babci przy podwieczorku przedstawiac.

    Wiesz od tego czasu to wyszło masę updejtów i dzisiaj może to być już
    zupełnie inaczej. Może wynikało to z błędów wieku dziecięcego aparatu?
    kto to wie. W testach jednak wszędzie jest miarka "iso X, szumu Y".
    Ciche założenie w porównaniach - czas idealny, cyferki z obiektywu
    idealne, scena oświetlona tak samo.

    > nie to nie jest argument. strzelaj dalej co to moze byc.

    Kiedyś widziałem jakiś urywek z Maleńczukiem, który właśnie tak chciał
    być śmieszny udając idiotę większego niż jest. Bez obrazy, słowo
    "idiota" jest dla Maleńczuka, który chociaż muzykę fajną robi, to
    medialnie błyska ciągle nie w tą stronę.

    > i co potem? bo o dosc istotnym szczegole zapominasz, a to byc moze
    > otworzy ci oczy i zrozumiesz idiotyzm testow opierajacych sie wylacznie
    > na fotach z puszki. choc powoli trace nadzieje.

    Potem? Jak masz jedną rolkę to w w labie Ci nie wywołają tego na dwa
    sposoby naraz przecież.

    > to jest smieszne to prawda.

    Tak samo jak wszelkie twierdzenia, że źle się dzieje nikonowi, że z
    sonymi gada.

    > jakich faktow? konkrety prosze.

    Sony ogłasza matrycę 24.6Mpix, dziwne że nikon też. Czemu nie zrobią
    sobie 26Mpix żeby być lepsi? Albo chociaż 25Mpix?
    To że te firmy współpracują nie jest nowością. Matryca jako kawałek
    krzemu jest od sonego. Co ją zczytuje, jakie dostałal powłoki, filtry AA
    może być inne, ale raczej wszystko wskazuje, że to ta co zrobili w sonym.

    >>> jasne. bo to kwestia loga. hmm. szkoda ze zniknales moje sonowskie
    > nie, to swiadczy o glupocie twojego rozumowania.
    > nie uzywam lustrzanek KM czy Sony, nie mam zamiaru polemizowac czy
    > przklamuja czy nie, to moga znacznie lepiej zrobic tutaj inni. Ja sie
    > moge wypowiadac na temat Nikonow, i to robie.

    Wyciąłeś resztę mojej ironii ;) szkoda.
    Skoro mówisz, że wiesz o czym piszesz to pokaż swój test, który zrobiłeś
    i który to udowadnia. Inaczej wierzysz tak samo jak niektórzy wierzą w
    cyferki na bateriach zamienników, że mają pięć razy więcej niż
    oryginalne, tak samo jak na głośnikach jest napisane ile to watów
    (drobnym drukiem PMPO) mają nawet małe pierdziki.
    Ale Ty pisałeś, że testów nie robisz... Skąd więc pewność, że podane iso
    800 to iso 800, czas na ekranie 1/30s to czas 1/30s, a obiektyw daje
    dokładnie f/2.8 i każdy inny f/2.8 wpuszcza dokładnie tyle samo światła?

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_