  • 1. Data: 2009-01-02 13:51:22
    Temat: Re: Re: Podział rynku DSLR w Japonii 2008
    Od: m...@a...net.pl

    >cyfrze wbrew pozorom i całemu zaawansowaniu
    >technicznemu korpusów i współpracujących z nimi lamp jakość-poprawnosc
    >naświetlenia jest na znacznie niższym poziomie niż w starych lampach z
    >automatyką tyrystorową, które w wielu przypadkach sprawują się znacznie
    >lepiej.

    Automatyka tyrystorowa, po ludzku mowiac polega na tym, ze sie
    wylacza wszelkie swiatlomierza aparata, i uzywa swiatlomierza
    wbudowanego w lampe.

    Swiatlomierz taki mierzy swiatlo gdzies jakos w stozku od przoda
    lampy, niezaleznyym od ustawionej ogniskowej obiektywu.

    Nie jest to ani spot, ani matrycowy, jest to blizej niezdefinowany
    pomiar jasnosci sceny z przodu, bez mozliwosci celowania
    swiatlomierzem w cokolwiek.

    Z samego opisu widac ze to sie NIE MOZE sprawowac lepiej niz pomiar TTL,
    czyli Through The Lens, w sensie poprawnosci naswietlania.

    Nie masz zadnej sensownej kontroli nad procesem naswietlania,
    nie wiesz nawet w co wycelowany jest swiatlomierz, a rozwarcie
    stozka z ktorego zbierane jest swiatlo jest stale, niezalezne
    od ustawionej przez ciebie ogniskowej. A najczesciej to rozwarcie
    tego stoska jest zreszta fotografowi nawet nieznane.

    To panocku, tak SREDNIO dziala, wim co mowie, ja takiej
    wlasnie lampy uzywam.
    :-)

    Jesli Twoja lampa dzialjaca "przez szklo" jest do tego stopnia dupna
    ze sprawdza sie gorzej niz tyrystorowa to ja spusc w kiblu i
    kup dzialajaca.
    :-)

    Michal Kukula

  • 2. Data: 2009-01-02 16:08:01
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-02 14:51:22 +0100, m...@a...net.pl said:

    > Automatyka tyrystorowa, po ludzku mowiac polega na tym, ze sie
    > wylacza wszelkie swiatlomierza aparata, i uzywa swiatlomierza
    > wbudowanego w lampe.
    Dokładnie.
    Coś jak pomiar światła odbitego ręcznym światłomierzem sprzed 50 lat.

> [...]
    >
    > Z samego opisu widac ze to sie NIE MOZE sprawowac lepiej niz pomiar TTL,
    > czyli Through The Lens, w sensie poprawnosci naswietlania.

    A pomiar TTL obojętne czy flesz, czy światła zastanego, czy matrycowy,
    i centralno ważony, co niby robi?
    Mierzy coś, nie wiem dokładnie co i jak, mało tego im bardziej
    zaawansowany tym mniej wiemy. Zdajemy się na przyjęcie za dobrą monetę
    tego co w układ/program wpisał producent, na podstawie zupełnie nie
    znanych nam algorytmów. I nigdy nie możemy być pewni tego jednego
    strzału. Sprawdza się w wielu przypadkach, ale w często głupieje i
    najczęściej wtedy głupieje, gdy drugiej szansy nie ma.

    Te wszystkie genialne pomiary iTTL, ETTL i co tam jeszcze tylko
    marketingowo są lepsze bo więcej w nich tajemniczego nie zrozumiałego
    bełkotu, niż rzeczywistego udoskonalenia.

    > Nie masz zadnej sensownej kontroli nad procesem naswietlania,
    Mam najbardziej sensowną.
    Komputer między uszami, który z bagażem 30 letnich danych o warunkach i
    potrzebnych parametrach, znacznie celniej trafia.

> [...]
    > od ustawionej przez ciebie ogniskowej. A najczesciej to rozwarcie
    > tego stoska jest zreszta fotografowi nawet nieznane.
    Nie ma takiej potrzeby.

    > To panocku, tak SREDNIO dziala, wim co mowie, ja takiej
    > wlasnie lampy uzywam.
    > :-)
    Gdybym nie używał takich lamp, gdybym nie używał ich bardzo długo,
    gdybym nie miał przykrych niespodzianek z nowoczesną techniką, to bym
    tego nie pisał.
    Wiem co mówię.

    > Jesli Twoja lampa dzialjaca "przez szklo" jest do tego stopnia dupna
    > ze sprawdza sie gorzej niz tyrystorowa to ja spusc w kiblu i
    > kup dzialajaca.
    > :-)
    Nie ma takiej potrzeby.
    Lampy używa się w specyficznych sytuacjach. Włączając mojego młotka w
    konkretnej sytuacji wiem co muszę na niej nastawić. A w przypadku
    podłączenia jej z dowolną lustrzanką cyfrową, wystarczy mi jedno próbne
    zdjęcie, żeby wiedzieć wszystko co się może wydarzyć w tych konkretnych
    warunkach.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-01-02 19:47:03
    Temat: Re: Re: Re: Podział rynku DSLR w Japonii 2008
    Od: m...@a...net.pl

    >A pomiar TTL obojętne czy flesz, czy światła zastanego, czy matrycowy,
    >i centralno ważony, co niby robi?

    Mierzy ta scene, ktora jest zlapana w obiektyw!

    W przypadku obiektywa szerokokatnego lapie szerzej, w przypadku
    waskokatnego weziej.

    A swiatlomierz tyrystorowy wbudowany w lampe mierzy swiatlo ze stozka
    rozwarcia niewiadomojakiego, niezaleznego od ogniskowej,
    co szczegolnie boli we wspolczesnych megazumach, ja na swoim
    aparacie moge ustawiac od ekwiwalentu 28mm do ekwiwalentu 300mm,
    wez nie rob se jaj, ze istnieje uniwersalny stozek swiatlomierza
    ktory mi posluzy dla calego zakresa. No chyba ze spot. Ale przy
    spocie z kolei chcialbym wiedziec w co celuje. Swiatlomierz
    wbudowany w lampe mi tego nie daje.

    No nie wiem jak tu argumentowac, wyzszosc jednego nad drugim
    jest oczywista...

    >Te wszystkie genialne pomiary iTTL, ETTL i co tam jeszcze tylko
    >marketingowo są lepsze bo więcej w nich tajemniczego nie zrozumiałego
    >bełkotu, niż rzeczywistego udoskonalenia.

    No czekaj, ale zapomnijmy o cyfrze.

    Serio nie rozumiesz na czym polega roznica pomiedzy pomiarem z lampy
    tyrystorowej a pomiarem TTL?

    Ja nie pytam tu o eTTL, ADI ani iTTL, pytam o normalny _kliszowy_ TTL,
    ktory sie stosuje w normalnych kliszowych aparatach?

> [...]
    >podłączenia jej z dowolną lustrzanką cyfrową, wystarczy mi jedno próbne
    >zdjęcie, żeby wiedzieć wszystko co się może wydarzyć w tych konkretnych

    No i co z tego - jak moge zrobic probne zdjecie lub dwa,
    to tez sobie radze z cyfrowka i lampa tyrystorowa, wcale przy tym
    nie uwazajac ze jest to cos niezwyklego czym sie nalezy
    specjalnie chwalic. Tym mi nie zaimponujesz, niestety.

    No nigdy bym nie przypuscil ze mozna nie rozumiec na czym polega
    roznica miedzy TTL a zewnetrznym swiatlomierzem.

    Zenit-E mial jeszcze selenowego zewnetrznego swiatlomierza, ale juz
    Zenit-TTL czy Zenit-12 mial swiatlomierz TTLowy, wez nie opowiadaj
    ze to jest jakis hajtech dla mieczakow ktorzy nie radza se
    z naswietlaniem.

    >Mierzy coś, nie wiem dokładnie co i jak, mało tego im bardziej
    >zaawansowany tym mniej wiemy.

    Wiadomo co mierzy jesli ustawisz spot albo matrycowo - nie wydziwiaj.

    >Gdybym nie używał takich lamp, gdybym nie używał ich bardzo długo,
    >gdybym nie miał przykrych niespodzianek z nowoczesną techniką, to bym
    >tego nie pisał.

    Jak TTL to dla ciebie nowoczesna technika ktora jest nie
    do opanowania, to ja juz panu dziekuje, toz w Zenitach TTL pojawil
    sie byl gdzies od polowy lat 70tych.

    Michal Kukula

  • 4. Data: 2009-01-02 20:04:43
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 2 Jan 2009 19:47:03 +0000 (UTC), m...@a...net.pl napisał(a):

    > Jak TTL to dla ciebie nowoczesna technika ktora jest nie
    > do opanowania, to ja juz panu dziekuje, toz w Zenitach TTL pojawil
    > sie byl gdzies od polowy lat 70tych.

    Tyle. że TTL do ekspozycji to nie to samo, co TTL przy błysku...

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ gg: 3524356

  • 5. Data: 2009-01-02 23:56:10
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-01-02 20:47:03 +0100, m...@a...net.pl said:

    bla bla bla.

    > Jak TTL to dla ciebie nowoczesna technika ktora jest nie
    > do opanowania, to ja juz panu dziekuje, toz w Zenitach TTL pojawil
    > sie byl gdzies od polowy lat 70tych.
    >
    > Michal Kukula
    Pozwolisz, że zacytuję sam siebie, bo najwyraźniej nie nie wiesz od
    czego zaczęła się ta część wątku.
    [...]
    On 2008-12-31 16:32:19 +0100, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> said:

    > Bardzo istotną wadą jest nie możność podłączenia właśnie nie
    > systemowych lamp. W cyfrze wbrew pozorom i całemu zaawansowaniu
    > technicznemu korpusów i współpracujących z nimi lamp jakość-poprawność
    > naświetlenia jest na znacznie niższym poziomie niż w starych lampach z
    > automatyką tyrystorową, które w wielu przypadkach sprawują się znacznie
    > lepiej.
    [...]

    Nie wiem czy zauważyłeś, że nie pisałem o TTL flesz w kliszakach, nie
    pisałem też że TTL flesz w cyfrach nie działa.

    Napisałem wyraźnie, że w wielu przypadkach automatyka tyrystorowa
    sprawuje się znacznie lepiej.