    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Reaktory BWR
    Date: Mon, 14 Mar 2011 14:28:51 +0100

    On Mon, 14 Mar 2011 05:32:20 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >Three mile Island to byl PWR. Przez rozszczelninie pierwotnego obiegu
    >zamienil sie w BWR w stanie odstawienia.

    Pisza ze automatyka zadzialala i prety sterujace opuszczono.
    Czyli reaktor w zasadzie wylaczono, zostala produkcja resztkowa.

    >No wlasnie chyba nie tego tego ze w reaktorze BWR najbardziej stabilny
    >stan to normalna praca.

    Bo to jednak inny reaktor i inne prawa.
    Ale i tak - wyobraz sobie pracujacy pelna moca reaktor, a tu nagle
    trzesienie ziemii cos uszkadza - np kable zasilajace pompy ..

    >Fukushima to 4.7 GW mocy, a tam nagle nie bylo czym zasilic pompy,
    >pewnie kilkadziesiat kilowatow. Czemu? Bo kurna zgasili swoje
    >reaktory, a z zewnatrz pradu nie bylo skad wziac. No wiec powtarzam:
    >po co je gasili?

    A ja sie pytam skad ten brak pradu, jesli mimo zgaszenia sa problemy z
    przegrzewaniem. Albo czemu nie zadzialy pomocnicze generatory
    dieslowskie, a powinno ich tam byc z 8 albo i 12 ..

    >Wstrząs trwa chwile, w tym czasie wszystko pracuje
    >cala para. Wstrzas sie konczy, mozna oczekiwac kolejnego w czasie
    >wielu godzin, gdzie jest czas na spokojna ocene skutkow. Nie,
    >procedura kaze natychniast wcisnac czerwony guzik, niewazne ze to jest
    >dopiero problem: masz wylaczyc reaktor a nie masz na to energii.

    A zagwarantujesz ze nastepny wstrzas nie przyjdzie jednak w pare
    sekund, zreszta pare sekund to chyba ten "wstrzas" trwa ?
    Zagwarantujesz ze wstrzas nie zerwal rur i chlodziwo sie wlasnie z
    reaktora wylewa ? Albo czy nie wywali turbiny z lozysk ?

    >Nie przypomina ci to Czarnobyla?

    IMO Czarnobyl to byl jednak bardziej skomplikowany przypadek.

    >Lepiej nie panikowac. Spokojnie ocenic sytuacje i wybrac wlasciwe
    >rozwiazanie. Jak nie unikniesz zderzenia- to wal centralnie, bo
    >inaczej rozprujesz caly kadlub i pojdziesz na dno w pol godziny.

    Ale kazda sekunda zastanawiania zmniejsza twoje szanse.

    >W Czarnobylu byla banda nieudacznikow ktora swiadomie
    >zrobila to co zamierzala,

    Chyba nie tak do konca ..

    >W Fukushimie
    >moze by sie udalo gdyby tsunami nie popsulo diesli. No ale popsulo-
    >dlaczego w tej sytuacji nie przywrocono nominalnej mocy, skoro
    >wszystko bylo szczelne i dzialalo?

    Bo przepisy zabraniaja uruchamiac reaktora przy niesprawnych dieslach?
    I bardzo slusznie, bo przeciez za pare godzin przyjdzie kolejny
    wstrzas i nie wiadomo co uszkodzi, a Ty chcesz miec wlaczony reaktor ?

    Watpliwosci mam tylko co do tego ze mogliby odpalic jedna turbine na
    tym cieple resztkowym, czy miec przygotowana jedna mala. A moze juz
    bez znaczenia - bo po przejsciu tsunami to nie wiadomo co tam z
    elektryki dziala.

    J.