  • 1. Data: 2011-03-14 11:57:08
    Temat: Reaktory BWR
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    No i co, jak myslicie, czy to jest wreszcie pora na zmiane sposobu
    myslenia geniuszy z narodowych agencji regulujacych prawo nuklearne?
    Po jaka cholere go wylaczac "ze wzgledow bezpieczenstwa" skoro sam
    fakt wylaczenia reaktora BWR jest znacznym niebezpieczenstwem samym w
    sobie? Fukushima ma problem, bo... ktos tak pomyslal, no i to byla
    samospelniajaca sie wrozba. Czarnobyl nikogo nie nauczyl?
    Po zatonieciu Titanica zaczeto uczyc oficerow marynarki ze w gore
    lodowa lepiej uderzyc czolowo niz otrzec sie o nia bokiem. Moze
    dyrekcje elektrowni atomowych tez potrzebuja jakiegos treningu przeciw
    panice?

  • 2. Data: 2011-03-14 12:15:06
    Temat: Re: Reaktory BWR
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Mar 2011 04:57:08 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> [...]
    >fakt wylaczenia reaktora BWR jest znacznym niebezpieczenstwem samym w
    >sobie? Fukushima ma problem, bo... ktos tak pomyslal, no i to byla

    Ale czekaj - czy ich problemy nie bylyby znacznie wieksze gdyby byly
    wlaczone ?
    Zobacz to:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wypadek_w_elektrowni_ja
    drowej_Three_Mile_Island

    Jak sobie wyobrazasz nie wylaczenie i co by wtedy bylo ?

    >Czarnobyl nikogo nie nauczyl?

    Ale Czarnobyl to calkiem inne wydarzenie. I nauczyl .. miejmy
    nadzieje.

    Z tych wydarzen to raczej nauczka dla projektantow - zeby w takiej
    wielkiej elektrowni nie znalazla sie jakas zapasowa pompa, czy mala
    turbinka parowa zdolna zasilic mala pompe ..

    >Po zatonieciu Titanica zaczeto uczyc oficerow marynarki ze w gore
    >lodowa lepiej uderzyc czolowo niz otrzec sie o nia bokiem.

    Ale tez lepiej ja ominac niz ja uderzyc czolowo.
    Wiec co - ster na burte czy cala wstecz ? Silnik podobno tego nie
    lubi.

    J.

  • 3. Data: 2011-03-14 12:32:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 14, 12:15 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    _jadrowej_Three_Mile...

    > Jak sobie wyobrazasz nie wylaczenie i co by wtedy bylo ?

    Three mile Island to byl PWR. Przez rozszczelninie pierwotnego obiegu
    zamienil sie w BWR w stanie odstawienia.

    > Ale Czarnobyl to calkiem inne wydarzenie. I nauczyl .. miejmy
    > nadzieje.

    No wlasnie chyba nie tego tego ze w reaktorze BWR najbardziej stabilny
    stan to normalna praca.

    > Z tych wydarzen to raczej nauczka dla projektantow - zeby w takiej
    > wielkiej elektrowni nie znalazla sie jakas zapasowa pompa, czy mala
    > turbinka parowa zdolna zasilic mala pompe ..

    Fukushima to 4.7 GW mocy, a tam nagle nie bylo czym zasilic pompy,
    pewnie kilkadziesiat kilowatow. Czemu? Bo kurna zgasili swoje
    reaktory, a z zewnatrz pradu nie bylo skad wziac. No wiec powtarzam:
    po co je gasili? Wstrząs trwa chwile, w tym czasie wszystko pracuje
    cala para. Wstrzas sie konczy, mozna oczekiwac kolejnego w czasie
    wielu godzin, gdzie jest czas na spokojna ocene skutkow. Nie,
    procedura kaze natychniast wcisnac czerwony guzik, niewazne ze to jest
    dopiero problem: masz wylaczyc reaktor a nie masz na to energii. Nie
    przypomina ci to Czarnobyla?

    > Ale tez lepiej ja ominac niz ja uderzyc czolowo.
    > Wiec co - ster na burte czy cala wstecz ? Silnik podobno tego nie
    > lubi.

    Lepiej nie panikowac. Spokojnie ocenic sytuacje i wybrac wlasciwe
    rozwiazanie. Jak nie unikniesz zderzenia- to wal centralnie, bo
    inaczej rozprujesz caly kadlub i pojdziesz na dno w pol godziny. To
    tylko analogia do reaktorow jadrowych. W Czarnobylu byla banda
    nieudacznikow ktora swiadomie zrobila to co zamierzala, W Fukushimie
    moze by sie udalo gdyby tsunami nie popsulo diesli. No ale popsulo-
    dlaczego w tej sytuacji nie przywrocono nominalnej mocy, skoro
    wszystko bylo szczelne i dzialalo?
    Konrad

  • 4. Data: 2011-03-14 12:48:47
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Mon, 14 Mar 2011 13:15:06 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ale tez lepiej ja ominac niz ja uderzyc czolowo. Wiec co - ster na burte
    > czy cala wstecz ? Silnik podobno tego nie lubi.

    Cała wstecz ma wszelkie szanse się nie udać we współczesnych silnikach
    (na parowym Tytanicu była jeszcze możliwa), gdyż poza rejonami portów
    gdzie się manewruje silnik statkowy chodzi na paliwie ciężkim, na którym
    obroty należy zmieniać powoli, nie mówiąc już o zatrzymaniu go. Zaś bieg
    wsteczny to zazwyczaj właśnie zatrzymanie maszyny i puszczenie w drugą
    stronę... :-) Sprzęgła i skrzyni redukcyjno-nawrotnej brak :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 5. Data: 2011-03-14 12:58:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Mar 2011 12:48:47 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki wrote:

> [...]
    >gdzie się manewruje silnik statkowy chodzi na paliwie ciężkim, na którym
    >obroty należy zmieniać powoli, nie mówiąc już o zatrzymaniu go.

    No ale chyba jednak mozna wylaczyc doplyw paliwa i silnik sie po paru
    sekundach zatrzyma, a potem rozgrzany to chyba mozna w kilkanascie
    sekund zapalic w przeciwna strone, chocby na lekkim paliwie ?

    >Zaś bieg
    >wsteczny to zazwyczaj właśnie zatrzymanie maszyny i puszczenie w drugą
    >stronę... :-) Sprzęgła i skrzyni redukcyjno-nawrotnej brak :-)

    Widzialem juz ciekawe rozwiazania. Sruby o nastawnych lopatkach,
    gondole elektryczne.

    J.

  • 6. Data: 2011-03-14 13:06:47
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Mon, 14 Mar 2011 13:58:24 +0100, J.F. napisał(a):

    > No ale chyba jednak mozna wylaczyc doplyw paliwa i silnik sie po paru
    > sekundach zatrzyma, a potem rozgrzany to chyba mozna w kilkanascie
    > sekund zapalic w przeciwna strone, chocby na lekkim paliwie ?

    nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale faktycznie, zatrzymać można
    (tego nie neguję) tylko są problemy z ponownym rozruchem, bo zimny mazut
    zalepia cylindry, więc może się udać albo nie. Jeśli nie, to trzeba wejść
    po drabince do cylinderka i poczyścić... :-)

    > Widzialem juz ciekawe rozwiazania. Sruby o nastawnych lopatkach, gondole
    > elektryczne.

    fakt, niektóre statki mają wsteczny realizowany przez śrubę nastawną -
    miałem nawet tak na jachcie i to całkiem małym (8,25m)....

    --
    pzdr
    meping

  • 7. Data: 2011-03-14 13:28:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Mar 2011 05:32:20 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >Three mile Island to byl PWR. Przez rozszczelninie pierwotnego obiegu
    >zamienil sie w BWR w stanie odstawienia.

    Pisza ze automatyka zadzialala i prety sterujace opuszczono.
    Czyli reaktor w zasadzie wylaczono, zostala produkcja resztkowa.

    >No wlasnie chyba nie tego tego ze w reaktorze BWR najbardziej stabilny
    >stan to normalna praca.

    Bo to jednak inny reaktor i inne prawa.
    Ale i tak - wyobraz sobie pracujacy pelna moca reaktor, a tu nagle
    trzesienie ziemii cos uszkadza - np kable zasilajace pompy ..

> [...]
    >pewnie kilkadziesiat kilowatow. Czemu? Bo kurna zgasili swoje
    >reaktory, a z zewnatrz pradu nie bylo skad wziac. No wiec powtarzam:

    A ja sie pytam skad ten brak pradu, jesli mimo zgaszenia sa problemy z
    przegrzewaniem. Albo czemu nie zadzialy pomocnicze generatory
    dieslowskie, a powinno ich tam byc z 8 albo i 12 ..

> [...]
    >procedura kaze natychniast wcisnac czerwony guzik, niewazne ze to jest
    >dopiero problem: masz wylaczyc reaktor a nie masz na to energii.

    A zagwarantujesz ze nastepny wstrzas nie przyjdzie jednak w pare
    sekund, zreszta pare sekund to chyba ten "wstrzas" trwa ?
    Zagwarantujesz ze wstrzas nie zerwal rur i chlodziwo sie wlasnie z
    reaktora wylewa ? Albo czy nie wywali turbiny z lozysk ?

    >Nie przypomina ci to Czarnobyla?

    IMO Czarnobyl to byl jednak bardziej skomplikowany przypadek.

    >Lepiej nie panikowac. Spokojnie ocenic sytuacje i wybrac wlasciwe
    >rozwiazanie. Jak nie unikniesz zderzenia- to wal centralnie, bo
    >inaczej rozprujesz caly kadlub i pojdziesz na dno w pol godziny.

    Ale kazda sekunda zastanawiania zmniejsza twoje szanse.

    >W Czarnobylu byla banda nieudacznikow ktora swiadomie
    >zrobila to co zamierzala,

    Chyba nie tak do konca ..

    >W Fukushimie
    >moze by sie udalo gdyby tsunami nie popsulo diesli. No ale popsulo-
    >dlaczego w tej sytuacji nie przywrocono nominalnej mocy, skoro
    >wszystko bylo szczelne i dzialalo?

    Bo przepisy zabraniaja uruchamiac reaktora przy niesprawnych dieslach?
    I bardzo slusznie, bo przeciez za pare godzin przyjdzie kolejny
    wstrzas i nie wiadomo co uszkodzi, a Ty chcesz miec wlaczony reaktor ?

    Watpliwosci mam tylko co do tego ze mogliby odpalic jedna turbine na
    tym cieple resztkowym, czy miec przygotowana jedna mala. A moze juz
    bez znaczenia - bo po przejsciu tsunami to nie wiadomo co tam z
    elektryki dziala.

    J.

  • 8. Data: 2011-03-14 13:33:01
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 14 Mar 2011 04:57:08 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:

    To jest teoretyzowanie ale:
    * generatory są b. wrażliwe na drgania. To są długie maszyny i mają
    względnie ,,miękkie'' wały. Nie dziwiło by mnie gdyby następowało
    odsprzęglenie wału od turbiny i jego hamowanie;
    * skoro od turbina została pozbawiona obciążenia (i to niezależnie
    czy ze względu na fizyczne rozsprzęglenie lub zrzut obciążenia =
    elektryczne odłączenie generatora od sieci) należy odciąć dopływ pary
    do turbiny bo się rozbiegnie i rozleci;
    * skoro tak to należy awaryjnie wyłączyć reaktor aby nie produkował
    pary, a to co jest produkowane na bieżąco przerzucić do chłodnic/ w
    powietrze.

    Skoro wszyscy w okolicy zrobili to samo = brak zasilania sieci, a
    generator nie pracuje, to już i tak po ptakach ;) A podniesienie
    elektrowni bez zasilania z zewnątrz może nie być możliwe.

    Co do silników okrętowych to ich nawrót jest robiony tak:
    * stop,
    * przezbrojenie rozrządu do pracy ,,nazad'', jest to robione np.
    pneumatycznie,
    * rozruch sprężonym powietrzem,
    * praca.

    --
    Grzegorz Krukowski

  • 9. Data: 2011-03-14 13:40:40
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Mon, 14 Mar 2011 14:33:01 +0100, Grzegorz Krukowski napisał(a):

> [...]
    > * stop,
    > * przezbrojenie rozrządu do pracy ,,nazad'', jest to robione np.

    Tylko jako punkt pierwszy zapomniałeś napisać
    * przejście na paliwo lekkie - to trwa najdłużej :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 10. Data: 2011-03-14 13:47:15
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 14 Mar 2011 13:40:40 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki
    <k...@g...com> wrote:

    >Tylko jako punkt pierwszy zapomniałeś napisać
    >* przejście na paliwo lekkie - to trwa najdłużej :-)
    Pisałem, że teoretyzowanie, wiem tyle co musi wiedzieć elektryk: że
    nie sprowadza się to do niaciśnięcia wielkiego sprzęgła a kapitan
    wbija wsteczny i gotowe :)
    --
    Grzegorz Krukowski