    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Reflow - wolniejsze czasy
    Date: Tue, 28 Nov 2017 11:19:33 +0000 (UTC)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > 1) wersja po taniości
    >
    > Kupić mini piekarnik, coś takiego mniej więcej ;
    > http://allegro.pl/piekarnik-piecyk-cookworks-1500w-2
    1l-i6988430247.html

    Mam podobny, tylko używam do jedzenia, więc do płytek i tak chcę inny :)

    Mam też toster, tam temperatura narasta bardzo szybko -- zmierzyłem nawet
    5C/s. Możnaby go wykorzystać, bo tostów nie jem.

    Mam też taśmę oporową... ale chyba nie ma sensu rzeźbić.

    Jak dokończę sterownik (schemat zrobiłem, PCB się projektuje), to będę
    miał pomiar temperatury z dokładnością 0,3C w zakresie 15-240C, wtedy
    będzie można porobić dokładniejsze pomiary - i halogenu, i piekarnika,
    i tostera.

    > Ja swój pierwszy kupiłem za bodajże 40zł :)
    > Musi mieć oczywiście grzałki na dole i górze.

    Tylko te grzałki to pojedyncze rurki, trochę boję się o gradient...

    Takie coś znalazłem, 900W, 56zł:

    http://allegro.pl/p14-elektryczny-piekarnik-pojedync
    zy-opiekacz-900w-i5102121583.html

    Podoba mi się, bo jest wąski, nie będzie
    zajmował dużo miejsca, nie ma termostatu (którego i tak nie wykorzystam) i
    wydaje się łatwy do przerobienia (dodania wentylatora). Tylko czy nie
    będzie za mało mocy?

    > I teraz tak - jeżeli kompletnie, ale to kompletnie nic wiecej nie chce
    > ci się robić - to możesz próbować robić reflow "tak jak jest".

    Chce mi się - chcę to zrobić porządnie. Spękane luty to ostatnie, czego
    chcę...

    > Ja właśnie tak robiłem kilka lat temu - miałem o tyle szczęście, że
    > piecyk miał prawie taki czas narastania jak trzeba.
    > A regulację "krzywej narastania" robiłem ręcznie, pstrykając
    > przełącznikiem założonym na kabel zasilający - taka regulacja megagrupowa :)

    Mi się nie chce :) Chcę wcisnąć przycisk, poczekać i wyjąć polutowaną
    płytkę :)

    > I jako-tako to działało. Oczywiście, wymagało sporej ilości prób,
    > ustalenia, że np. pod PCB trzeba podłożyć kawałek folii ALU, żeby spód
    > za bardzo się nie nagrzewał, a jak był większy element, to w tej folii
    > wycinałem "okienko", żeby tam grzało bardziej.
    > Oczywiście miałem przyklejoną w pobliżu lutowanej PCB termosondę i na
    > bieżąco kontrolowałem temperaturę.

    Ja raczej chcę przykleić termosondę do innego laminatu i wkładać go obok
    tego aktualnie lutowanego - nie zawsze jest miejsce na płytce na
    przyklejenie sondy.

    > Po pierwsze - dorobiłem mały metalowy wiatraczek, który robił za
    > "termoobieg".

    Masz link do takiego wiatraczka? Na jakie napięcie jest?

    Chciałbym wiatraczek na 5V, bo zamierzam zasilać sterownik z USB, ale jak
    się nie da, to na 230V i włączać go triakiem, tak jak piecyk.

    > Po drugie dorobiłem sterowanie triakiem przez prosty sterownik z MCU.
    > Nie było tam żadnej faktycznej regulacji temperatury, ale chociaż mogłem
    > sobie "na żywo" regulować moc.

    Tak się teraz zastanawiam, czy regulacja fazowa ma w ogóle sens. Chciałem
    sterować halogenem fazowo, ale jak to ma być piecyk, to powinno wystarczyć
    sterowanie grupowe. Wtedy tak naprawdę odpada mi synchronizacja z siecią,
    po prostu włączę triaka na 2 sekundy w dowolnym momencie (niekoniecznie w
    zerze), wyłączę na 8 i mam 20% mocy. Taki powolny PWM.

    Lub nawet w zerze, jak użyję optotriaka z włączaniem w zerze...

    Co sprawia z kolei, że wystarczy jeden mikrokontroler, bo do sterowania
    fazowego chciałem wykorzystać osobny (bo software'owa obsługa USB przez
    VUSB wprowadza opóźnienia, a chciałem przy okazji to wypróbować, bo do
    tej pory używałem FTDI).

    > Z oryginalnym firmware toto się nie nadawało do niczego, więc odstawiłem
    > do kąta. Stał tak ponad rok a ja nadal walczyłem z piekarnikiem.
    > Aż w końcu się zawziąłem - i przerobiłem ten T962 na firmware
    > "poprawione" ;
    >
    > https://hackaday.com/2014/11/27/improving-the-t-962-
    reflow-oven/

    > Do tego oczywiście zrobiłem poprawki hardware opisane w tych materiałach
    > - dodanie czujnika temperatury na PCB sterownika, kalibracja itp.

    Tak czy inaczej T962 to nie mój budżet :) Ja chcę to zrobić po taniości
    (ale nie dziadowsko).

    > A "od siebie" dodałem oświetlenie komory oraz wbudowany w piecyk
    > mikroskop cyfrowy USB (z regulowaną przyciskami ostrością), dzięki czemu
    > mam podgląd w czasie lutowania - bo T962 ma tylko wąską szybkę w
    > szufladzie i mówiąc fachowo - chuj widać :)

    Ten podgląd jest potrzebny? Do czego? Korygujesz nastawy w czasie grzania?

    Mikroskop się nie roztopi?

    Jak zrobiłeś oświetlenie? Zwykła żarówka?

    > Aha - no i też zrobiłem wentylatorek do "termoobiegu" - ponieważ ten
    > wiatrak, który jest w T962 służy tam raczej do chłodzenia po procesie. I
    > delikatny termoobieg w komorze bardzo poprawia równomierność temperatur.

    Tak, z tego co widzę termoobieg musi być...

    > To też ważny element- nie warto oszczędzać na paście. Uwierz mi :)
    > Ja używałem najpierw Amtecha, teraz mam Koki. Obie polecam.

    A ta którą kupiłem jest OK?

    > No i pozostaje jeszcze kwestia nanoszenia pasty - ręczne nanoszenie
    > dyspenserem czy strzykawką nada się tylko do naprawdę prostych rzeczy.
    > Przy gęstszych rastrach niestety bez szablonu niestety się nie obejdzie
    > - bo inaczej będziesz mieć zwarcia albo inne problemy.

    Szablon... jakbym robił po sto płytek z jednego projektu, to pewnie tak,
    ale to ma być pojedyncze :)

    Planuję użyć strzykawki z obciętą igłą. Będę lutował głównie elementy RC
    SMD (0603, 0805, czasem 1206), tranzystory SOT-23 i scalaki SMD (SO,
    TQFP).

    > Co prawda powoli myślę o takim piecu ale nie tyle z powodu jakości ile z
    > powodu dość małej "wydajności" piecyka z szufladą.

    No tak, jak masz (małą lub większą) produkcję, to wygląda to inaczej :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]