  • 1. Data: 2017-11-23 10:35:12
    Temat: Reflow - wolniejsze czasy
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Skoro już przechodzę z termotransferu na fototransfer, to chcę też przejść
    z ręcznego lutowania SMD na reflow.

    Przyniosłem halogen 400W, położyłem testową płytkę, włączyłem go na max
    (docelowo będzie sterownik - być może PID - i odpowiednie fazy reflow, ale
    do testów temperatury włączyłem po prostu do sieci), pomierzyłem i
    wychodzi na to, że (przynajmniej bez przykrycia) nie jestem w stanie
    osiągnąć czasów, które sobie założyłem, czyli 2 stopnie na sekundę.
    Temperatura narasta wolniej (na początku 1.6C/s, przy końcu nawet 0.2C/s),
    a opada jeszcze wolniej (z 220 do 190 przy 1.4C/s, a potem 0.4C/s, a przy
    końcu od 100 do 85 nawet 0.1C/s).

    http://www.chmurka.net/r/reflow.png

    Krzywa czerwona to idealny, teoretyczny przebieg temperatury w czasie
    (2C/s), dla skali.

    Krzywa granatowa to faktyczna temperatura.

    Krzywa żółta to czasy narastania, wyskalowane tak, żeby 0C/s było na
    poziomie 100, 2C/s na poziomie 200, a -2C/s (opadanie) na poziomie 0.

    Stąd moje pytanie. Czytałem, że temperatura nie może narastać ani opadać
    zbyt szybko, żeby nie zrobiły się spękania. Ale czy może narastać oraz
    opadać wolniej, a nawet dużo wolniej? Czy stanowi to jakieś ryzyko dla
    pasty (wyschnie zanim zadziała?) lub elementów (głównie RC)?

    Pasta, której chcę używać, to Easy Print, Sn62 Pb36 Ag2, temperatura
    topnienia 179C.

    Profil, który chcę zastosować, to:

    1. Podgrzanie do soak (do 145C, 2C/s)
    2. Soak (145C utrzymane przez 90s)
    3. Podgrzanie do peak (do 210C, 2C/s)
    4. Reflow (210C utrzymane przez 120s)
    5. Chłodzenie (do 35C, -2C/s)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-11-23 11:33:05
    Temat: Re: Reflow - wolniejsze czasy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-23 o 10:35, Adam Wysocki pisze:

    > Profil, który chcę zastosować, to:

> [...]

    Powolne narastanie i opadanie wymusza, że w wysokiej temperaturze
    wszystko będzie znacznie dłużej. Według mnie to może zaszkodzić.
    Ostatnio natknąłem się na LEDy SMD, do których jest mi bardzo trudno
    przylutować (transformatorówką) w powietrzu drucik. Ułamek sekundy za
    długo i robi się z nimi coś takiego jak z popcornem i przestają świecić.
    Nigdy się z takim działaniem tworzywa LEDów nie spotkałem. Na
    prototypie, który pracownicy montowali ręcznie (lutownicą z cieniutkim
    grotem) też jedna była wybrzuszona (jeszcze świeciła) i nie dało się na
    nią wstawić światłowodu.

    Przez kilka lat lutowaliśmy sami w piecu. Konstrukcja polega na tym, że
    są tam dwie komory - w jednej płytka dogrzewa się (ze 2 minuty) do około
    160 st. Potem wjeżdża do drugiej (gdzie panuje temperatura około 400st)
    na kilka sekund tak by cyna uzyskała około 250st i potem od razu
    wyjeżdża na zewnątrz (z powrotem - czyli przejeżdżając przez tę komorę
    160). Czasy i temperatury dotyczą lutowania ołowiowego, bo to było
    jeszcze przed 2006. Eksperymenty robiliśmy wpuszczając z płytką cienką
    termoparę.

    Wydaje mi się, że powinieneś pomyśleć o tego typu rozwiązaniu.
    P.G.

  • 3. Data: 2017-11-23 12:47:32
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > prototypie, który pracownicy montowali ręcznie (lutownicą z cieniutkim
    > grotem) też jedna była wybrzuszona (jeszcze świeciła) i nie dało się na

    Ktoś gdzieś pisał o LED-ach SMD, których producent ze względu na
    gumową soczewkę nie przewiduje lutowania innego niż reflow.

    Nawet znalazłem:
    https://electronics.stackexchange.com/questions/2757
    3/why-and-when-to-use-reflow-soldering

    "Some modern components (eg Nichia SMD LEDs with silicone rubber lenses)
    MUST be reflow soldered (according to the data sheet) and MUST NOT be hand
    soldered or wave soldered."

    https://www.leds.co.uk/application/files/1014/9909/4
    310/NF2L757AR-V1-E.pdf

    * This LED is designed to be reflow soldered on to a PCB. If dip
    soldered, Nichia cannot guarantee its reliability.

    * Reflow soldering must not be performed more than twice. Hand soldering
    must not be performed more than once.

    Jest wykres dla RoHS - max 120 sekund w temperaturze 180-200C i max 60
    sekund powyżej 220C (10 sekund w temperaturze 260C)...

    Ja lutuję ołowiowo, więc temperatury mniejsze, może to uratuje sytuację,
    w końcu dziś wszystkie elementy są przystosowane do pb-free.

> [...]
    > na kilka sekund tak by cyna uzyskała około 250st i potem od razu
    > wyjeżdża na zewnątrz (z powrotem - czyli przejeżdżając przez tę komorę

    Ten piec to była samoróbka, czy kupiony?

    > Czasy i temperatury dotyczą lutowania ołowiowego, bo to było jeszcze
    > przed 2006.

    DSM-51? :)

    Ja lutuję tylko ołowiowo.

    > Eksperymenty robiliśmy wpuszczając z płytką cienką termoparę.

    Do testów używałem termopary i multimeru, do sterownika kupiłem PT100
    (jeszcze nie przyszedł).

    > Wydaje mi się, że powinieneś pomyśleć o tego typu rozwiązaniu.

    W sumie toster mam, piekarnik też mam... pomierzę, jak się okaże, że
    temperatura (płytki) rośnie szybciej, niż na halogenie, to może to i
    sposób.

    Pytanie też co z chłodzeniem - czy nie użyć wentylatora...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 4. Data: 2017-11-23 12:59:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]

    > * This LED is designed to be reflow soldered on to a PCB. If dip
    >soldered, Nichia cannot guarantee its reliability.

    Dziwne troche. Guma silikonowa powinna byc w miare odporna na wysokie
    temperatury, no i elastyczna.
    Wysoka temperatura jej widac nie szkodzi, skoro reflow dopuszczaja,
    wiec jakby szkodzilo nierownomierne grzanie.
    Ale to przeciez nie gumie ... chyba ze to "rubber" to tylko z nazwy, a
    naprawde to twarda i pękajaca jak szklo ..

> [...]
    >sytuację,
    >w końcu dziś wszystkie elementy są przystosowane do pb-free.

    Moze.
    Z drugiej strony IMO to epoksyd obudow juz gdzies przy 150 C sie
    degraduje, wiec im krocej tym lepiej ..

    J.

  • 5. Data: 2017-11-23 13:48:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-23 o 12:47, Adam Wysocki pisze:

    > Ten piec to była samoróbka, czy kupiony?

    Kupiony mniej więcej w 1995r.
    Polski producent jakoś Mechanika, Mechatronika...
    Razem z piecem kupiliśmy od nich półautomat do montażu SMD.
    Półautomat znaczy, że ręka robi za silniki, ale chwytanie podciśnieniem
    robi się samo i strzałeczki naprowadzają na pozycję na płytce.

    > DSM-51? :)

    Od kupienia tego zestawu do wejścia RoHS wszystko lutowaliśmy w tym. DSM
    też. Obecnie zamawiamy płytki zmontowane, ale jak trzeba parę sztuk to
    piec się przydaje. Jakoś chyba profile zbliżone dla RoHS udało się
    uzyskać, choć chyba teoretycznie coś tam było przeciw.

    > Do testów używałem termopary i multimeru, do sterownika kupiłem PT100
    > (jeszcze nie przyszedł).

    Używaliśmy multimetru, ale nie termopary, która z nim była tylko udało
    się od kogoś dostać kawałek cieniutkiej termopary. Miała inną ch-kę, ale
    jakoś to mniej więcej temperaturą pokojową i wrzątkiem wykalibrowaliśmy.

    > Pytanie też co z chłodzeniem - czy nie użyć wentylatora...

    W naszym piecu nie ma (nad piecem jest okap i wyciąg, ale to inny
    temat). Jak płytka wyjeżdża na zewnątrz to stygnie szybko.
    P.G.

  • 6. Data: 2017-11-23 15:45:01
    Od: Bytomir Kwasigroch vel SOT666 <b...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Dziwne troche. Guma silikonowa powinna byc w miare odporna na wysokie
    > temperatury, no i elastyczna.

    LED z linka ma pady od spodu, nie ma sensu go montować na fali ani dłubać
    ręcznie bo lut nie wejdzie pod pada. Poza tym dochodzi dodatkowa operacja nanoszenia
    kleju i mycia.
    Do tego niektóre LEDy mają metalizację na górze, po fali te miejsca zostaną
    pokryte spoiwem, czyli też bez sensu.
    http://www.nichia.co.jp/img/product/led/information/
    led_top_119C333A.jpg

    Co do soczewki, ciężko powiedzieć, być może jest to teza internetów,
    być może coś dzieje się z soczewką, w notach piszą żeby jej nie macać.
    Nie ma się co rozwodzić nad soczewką, skoro są inne czynniki wykluczające
    falę.

  • 7. Data: 2017-11-23 15:53:55
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > Półautomat znaczy, że ręka robi za silniki, ale chwytanie podciśnieniem
    > robi się samo i strzałeczki naprowadzają na pozycję na płytce.

    Do pick&place zastanawiam się nad chwytakiem podciśnieniowym, tylko
    przerobionym tak, żeby cały czas zasysał, a przycisk wyłączał to
    zasysanie. Ale to kolejny etap, na razie wystarcza pęseta :)

    Jak się ma produkcję, to można kupować... ja na tym nie zarabiam, więc
    też nie chcę wydawać niewiadomo ile :)

    > Od kupienia tego zestawu do wejścia RoHS wszystko lutowaliśmy w tym. DSM
    > też. Obecnie zamawiamy płytki zmontowane, ale jak trzeba parę sztuk to
    > piec się przydaje.

    Btw, ile kosztuje montaż (gdy zamawiacie zmontowane)?

    > Używaliśmy multimetru, ale nie termopary, która z nim była tylko udało
    > się od kogoś dostać kawałek cieniutkiej termopary. Miała inną ch-kę, ale
    > jakoś to mniej więcej temperaturą pokojową i wrzątkiem wykalibrowaliśmy.

    Tak najprościej. Tyle że wrzątek nie musi mieć dokładnie 100C (kwestia
    ciśnienia)...

    Btw, zawsze mnie zastanawiało, gdzie multimetrowa termopara ma styk
    referencyjny (bo ona mierzy przecież różnicę temperatur). We wtyczce?

    > W naszym piecu nie ma (nad piecem jest okap i wyciąg, ale to inny
    > temat). Jak płytka wyjeżdża na zewnątrz to stygnie szybko.

    No tak... na halogenie temperaturę trzyma grube szkło, po zdjęciu płytki
    też szybko wystygła.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2017-11-23 15:56:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Dziwne troche. Guma silikonowa powinna byc w miare odporna na wysokie
    > temperatury, no i elastyczna.

    Może jest... na tyle w miarę, że wytrzymuje reflow, ale nie falę (bo
    ręcznie niby się da - jeden raz, reflow dwa razy).

> [...]
    > jakby szkodzilo nierownomierne grzanie. Ale to przeciez nie gumie ...
    > chyba ze to "rubber" to tylko z nazwy, a naprawde to twarda i pękajaca

    Kojarzę takie LEDy. Soczewka w nich jest elastyczna i daje się wydłubywać.
    Chyba, że to nie takie.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 9. Data: 2017-11-23 16:40:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-23 o 15:53, Adam Wysocki pisze:

    > Btw, ile kosztuje montaż (gdy zamawiacie zmontowane)?

    Nie zamawiamy samego montażu.
    To się odbywa mniej więcej tak (nigdy nie brałem w tym udziału): kolega
    z Piły (ja jestem w Gdańsku) wysyła dokumentację i pyta o ofertę na
    100szt. dostaje ofertę:
    - za przygotowanie dokumentacji - ....
    - za uruchomienie każdej partii - ....
    przy 100szt:
    - za każdą szt. Euro - .....
    - za każdą szt. USD - .....
    - na dziś to jest PLN - .....
    Chyba coś w tym stylu.

    Jak zaczynaliśmy zamawiać to nam wyszło, że jak policzymy nasze koszty
    zakupów i montażu to zamówione mamy taniej, ale to było 10 lat temu.

    > Btw, zawsze mnie zastanawiało, gdzie multimetrowa termopara ma styk
    > referencyjny (bo ona mierzy przecież różnicę temperatur). We wtyczce?

    Przypuszczam, że wtyczka ma bolce wykonane z tego samego materiału więc
    styk referencyjny musi być we wtyczce. Zapewne jest założenie, że bolce
    wtyczki są w tej samej temperaturze co gniazdo w multimetrze, a jego
    temperaturę można sobie zmierzyć jakimś czujnikiem półprzewodnikowym.
    P.G.

  • 10. Data: 2017-11-23 17:08:21
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 23.11.2017 o 10:35, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > pasty (wyschnie zanim zadziała?) lub elementów (głównie RC)?
    >
    > Pasta, której chcę używać, to Easy Print, Sn62 Pb36 Ag2, temperatura

    Z tego co patrzyłem gdy sam się za to brałem, to powninien być
    preaheating trwający od 2 do 4 min a w nim Soaking Zone 60-90 sek z
    temperaturą w przedziale 140 do 180 stopni. Reflow zone powinna trwać
    około 60 sekund i zawierać dość szybki skok ze 180 do 220 i szybki
    spadek do 180. Spadek masz początkowo dość szybki. Później jest trochę
    wolno, ale to nie jest może największy problem. Ja użyłem opiekacza z
    zaprogramowanym nagrzewem, ale podczas chłodzenia otwieram drzwiczki.
    Problemem u ciebie jest to że płytka przebywa w temperaturze wyższej niż
    180 stopni zbyt długi czas. Usmażą ci się elementy. Okres Soaking jest
    tak na granicy. Dłuższy spowodowałby odparowanie topnika. Przydałoby ci
    się gdzieś w okolicy 180 - 200 sekund włączyć więcej mocy. Radziłbym
    jeden halogen od spodu to w sumie jakoś poprawnego preaheatingu, a po 3
    minutach włączyć drugi. Albo od razu grzać dwoma i regulować PIDem
    aby uzyskać coś takiego
    http://www.bergquistcompany.com/images/page_graphics
    /SnPbReflowProfile.jpg
    czy takiego