    From: Maciej Browarczyk <m...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Rozpiska terenowych
    Date: Tue, 12 Apr 2011 14:13:39 +0200

    W dniu 2011-04-12 12:23, Sebastian Kaliszewski pisze:

    > Ale też należy pamiętać, że samo dołączenie napędu to nie koniec.
    > Stały bez jakiegoś rodzaju blokowania w wielu sytuacjach terenowych nie
    > wystarcza -- choć i tak to sporo więcej niż jedna ośka. Efekty zależą od
    > sposobu blokowania/przyblokowywania (od różnych torsenów przez wisko,
    > lsd aż do sztywnej, 100% blokady) i jego sterowania (mniej czy więcej
    > automatyki -- od załącza się samo, poprzez rozłącza się samo np. powyżej
    > danej prędkości do obsługi w pełni manualnej). Ale to też nie koniec --
    > bo kolejna sprawa to blokowanie mechanizmów różnicowych na osiach (i
> [...]

    No tak, masz rację. Napisałem o tym, bo (w zasadzie nie wiem czemu tak
    to odebrałem) stwierdziłem, że przekonujesz właśnie do napędów
    dołączanych (oszczędność paliwa, mniejsza waga, etc.). A jak wiadomo
    dołączane to jednak bardzo mierna namiastka stałego napędu.
    Fakt, że 'stałość napędu' w wielu sytuacjach daje tyle co nic - musi być
    blokada, ja do tej pory miałem okazję używać blokady tylnej osi w
    Touaregu - spisuje się nieźle, do rekreacji off-roadowej idealny
    (testowałem w grubym śniegu na dobrej, zimowej oponie). W zasadzie nic
    więcej w tym samochodzie nie potrzeba - komfort jest, wolny nie jest jak
    typowe terenówki, prześwit spory, zawieszenie proste bez wodotrysków,
    dla amatora offu, który chce mieć tylko jeden samochodu i kilka
    kompletów kół - strzał w 10 IMHO.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciek