  • 1. Data: 2011-04-11 09:37:51
    Temat: Rozpiska terenowych
    Od: Ignacy <n...@l...spamu>

    http://www.wojdas.24x7.pl/terenowe.html
    Mamy tu podział na SUV/SUW i ORV (super ORV od razu odpadają)
    Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to oznacza że
    lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?
    A jak ORV radzą sobie na szosie?
    A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
    znacznie lepsze od zwykłych osobówek?

  • 2. Data: 2011-04-11 12:49:35
    Temat: Re: Rozpiska terenowych
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Ignacy wrote:
> [...]
    > Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to oznacza że
    > lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?

    Jimny na pewno. Vitara to zależy która -- im nowsza tym gorzej. Nie
    powinno być gorzej niż Duster, ale... Lżejszy samochód często przejedzie
    tam gdzie cięższy ugrzęźnie. Cięższe nadrabiają większym przesiwtem i
    większymi kołami -- ale w przypadku SUV vs SUV to ten prześwit będzie
    większy o 1cm.

    > A jak ORV radzą sobie na szosie?

    Do wyścigów szosowych się nie nadają...
    Mają większy skok zawieszenia, więc będą bardziej bujać, przechylać się na
    zakrętach, tył bardziej podnosić przy hamowaniu (przez to mają zwykle
    nieco dłuższą drogę hamowania) itd. Za to jest z nich lepsza widoczność,
    lepiej się w nich znosi dziury, krawężniki, itp. W zimie miejsca
    parkingowe niedostępne dla "płaskich" stoją otworem :).

    BTW. Wiele (choć nie wszystkie, bo są np. ze stałym 4x4) ORV w "trybie
    szosowym" to tylnonapędówki (po wyłączaeniu 4x4 stają się RWD).

    > A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
    > znacznie lepsze od zwykłych osobówek?

    Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
    przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.

    pzdr
    \SK

  • 3. Data: 2011-04-11 14:27:39
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Sebastian Kaliszewski wrote:
    > Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
    > przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.

    I jeszcze jedno: najważniejszy jest ten łącznik pomiędzy kierownicą a
    pedałami...

    pzdr
    \SK

  • 4. Data: 2011-04-11 20:44:30
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    W dniu 2011-04-11 12:49, Sebastian Kaliszewski pisze:

    > Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
    > przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.

    A czy 'sposób dołączania napędu' zwany napędem stałym to bierzesz pod uwagę?

    --
    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 5. Data: 2011-04-12 12:23:38
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Maciej Browarczyk wrote:

    > A czy 'sposób dołączania napędu' zwany napędem stałym to bierzesz pod
    > uwagę?

    Oczywiście. Sam mam zabawkę ze stałym 4x4.

    Ale też należy pamiętać, że samo dołączenie napędu to nie koniec.
    Stały bez jakiegoś rodzaju blokowania w wielu sytuacjach terenowych nie
    wystarcza -- choć i tak to sporo więcej niż jedna ośka. Efekty zależą od
    sposobu blokowania/przyblokowywania (od różnych torsenów przez wisko, lsd
    aż do sztywnej, 100% blokady) i jego sterowania (mniej czy więcej
    automatyki -- od załącza się samo, poprzez rozłącza się samo np. powyżej
    danej prędkości do obsługi w pełni manualnej). Ale to też nie koniec -- bo
    kolejna sprawa to blokowanie mechanizmów różnicowych na osiach (i znów
    jest tych opcji trochę). Mechanizmów różnicowych w samochodzie 4x4 mamy 3
    lub 2 + jakiś "spinacz" niebędący mechanizmem różnicowym -- razem
    kombinacji jest duuużo :)

    pzdr
    \SK

  • 6. Data: 2011-04-12 14:13:39
    Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>

    W dniu 2011-04-12 12:23, Sebastian Kaliszewski pisze:

> [...]
    > znów jest tych opcji trochę). Mechanizmów różnicowych w samochodzie 4x4
    > mamy 3 lub 2 + jakiś "spinacz" niebędący mechanizmem różnicowym -- razem

    No tak, masz rację. Napisałem o tym, bo (w zasadzie nie wiem czemu tak
    to odebrałem) stwierdziłem, że przekonujesz właśnie do napędów
    dołączanych (oszczędność paliwa, mniejsza waga, etc.). A jak wiadomo
    dołączane to jednak bardzo mierna namiastka stałego napędu.
    Fakt, że 'stałość napędu' w wielu sytuacjach daje tyle co nic - musi być
    blokada, ja do tej pory miałem okazję używać blokady tylnej osi w
    Touaregu - spisuje się nieźle, do rekreacji off-roadowej idealny
    (testowałem w grubym śniegu na dobrej, zimowej oponie). W zasadzie nic
    więcej w tym samochodzie nie potrzeba - komfort jest, wolny nie jest jak
    typowe terenówki, prześwit spory, zawieszenie proste bez wodotrysków,
    dla amatora offu, który chce mieć tylko jeden samochodu i kilka
    kompletów kół - strzał w 10 IMHO.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 7. Data: 2011-04-12 18:28:11
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

    > A jak ORV radzą sobie na szosie?
    Zwykle mniej więcej jak taczka.

    > A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
    > znacznie lepsze od zwykłych osobówek?
    To zależy co rozumiesz pod pojęciem: "teren"?
    Jeśli to nieodśnieżane lub błotniste drogi, ewentualnie polne czy leśne bezdroża
    to SUV są znacznie lepsze niż osobowe.
    Jeśli teren to dla Ciebie metrowy bród albo podjazd 100%, to już niewiele lepsze.
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://speedyelise.fora.pl

  • 8. Data: 2011-04-12 19:40:27
    Temat: Odp: Rozpiska terenowych
    Od: "JoAsienka" <w...@p...oonet.pl>

    Użytkownik "Ignacy" napisał w wiadomości grup

    > Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to
    > oznacza że lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?

    Trudne warunki drogowe to jakie ? jak megasniezyca - to tak, lepiej
    sobie radzą (Jimny), jak lodowisko - niezbyt lepiej, bo trzebaby
    mieć łańcuchy z kolcami :)

    > A jak ORV radzą sobie na szosie?

    No, ja to określam (przy Jimny) jak to maluch - wolno się rozpędza,
    jedzie się mało komfortowo, bo trzęsie, maksymalnie 110 km/h
    (owszem, jechałam i 140, ale bałam się trochę) - ale źle nie jest
    Co do Jeepa Cherokee - bardzo dobrze sprawuje się na asfalcie
    Jimny ma jeszcze jedną zaletę - jest tak krótki, że prawie w
    miejscu zakręca, i parkowanie nim to przyjemność.

    > A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i
    > tak znacznie lepsze od zwykłych osobówek?

    Różnie się zdarza, lepiej nie liczyć na lepsze radzenie sobie, bo
    można się zdziwić w najmniej oczekiwanym momencie :)

    --
    Pozdrawiam JoAsienka z Jimny'm na własność, z Cherokee'm w garażu,
    czasem się nim przejadę też jako kierowca

  • 9. Data: 2011-04-12 20:12:49
    Od: Ignacy <n...@l...spamu>

    W dniu 2011-04-12 18:28, n...@o...pl pisze:
> [...]
    > to SUV są znacznie lepsze niż osobowe.
    > Jeśli teren to dla Ciebie metrowy bród albo podjazd 100%, to już niewiele lepsze.

    Potrzeba samochodu do jazdy w mieście, czasem na dłuższe trasy po
    szosie, z tym że dojazd do domu to polna błotnista droga. Chyba SUV
    wystarczy, a jak Grand Vitara radzi sobie w terenie i na szosie?

  • 10. Data: 2011-04-13 10:32:27
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

    > Potrzeba samochodu do jazdy w mieście, czasem na dłuższe trasy po
    > szosie, z tym że dojazd do domu to polna błotnista droga. Chyba SUV
    > wystarczy,
    Każdy SUV wystarczy do takich warunków.
    W dodatku niektóre na szosie jeżdżą właściwie jak osobówki, np. CR-V.

    > a jak Grand Vitara radzi sobie w terenie i na szosie?
    Jak taczka niestety.
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://speedyelise.fora.pl