    Date: Fri, 18 Apr 2014 19:38:17 +0200
    From: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>
    Newsgroups: pl.comp.os.ms-windows.winnt,pl.comp.pecet
    Subject: Re: Serwer dla MS-SQL (crosspost)

    W dniu 2014-04-18 15:18, Zgr pisze:

    > Serwer będzie też serwerem dla pulpitów :P
    > Generalnie będzie:
    > - serwerem SQL
    > - serwerem RD dla 5 do 8 pulpitów
    > - serwerem plików
    > - serwerem ftp (sporadycznie, tylko maleńkie pliki)
    Jeśli odpowiednio skonfigurujesz ConnectionString dla tych klientów na
    RDP, tak aby używali połączenia lokalnego (tzw. memory shared protocol),
    to Ci kleincie będą działać najszybciej :-)
    http://stackoverflow.com/questions/1138559/fastest-s
    ql-server-protocol

    > Będzie też na nim Cobian, który będzie zwalał dane na NAS-a.

    > Nie bardzo :(

    > Przy bardziej obciążonych lub większych.
    True, ale z tego co piszesz, to narzut Optimu może być znaczny na bazę
    danych - a tu więcej RAMu i szybkie dyski się kłaniają.
    Ale 32GiB to nie powinno być problemem... Tyle, że ja kompletnie nie mam
    pojecia jak Optima współpracuję z bazą danych.

    Powiem tak - miałem kiedyś firmę, która na Windows Server 2000 32bit z
    SQL Serverem 2000 obsługiwała ok. 120-140 klientów.
    Wielkość bazy - ok. 40 GiB.
    I to działało nawet nieźle; dlatego jak widzę co poniektóre wymagania w
    stylu "najwydajniej Optima pracuje na komputerze z procesorem CoreI7 z 4
    GB RAM lub więcej" to się pytam - WTF?

> [...]
    >
    > Dodatkowy dysk nie stanowi problemu, zawsze można dodatkową półke
    > wsadzić (ale to już powyżej 8 HDD).
    >
    > Tylko nie wiem, czy dla matrycy M5100 81Y4487 można dać Hot Spare "nie
    > przywiązany" do żadnego mirroru, który uaktywni się w razie potrzeby.
    >
    > Na RAID5 czy RAID6 nie ma problemu.
    > Wolałbym RAID6, bo mogą paść 2 dyski równocześnie i macierz działa,
    > jednak chyba jest mniej wydajna dla SQL, gdzie ok. 70% to odczyt, 30% to
    > zapis.

    > Dawny CDN, teraz Comarch, system Optima.
    > System ponoć nieźle napisany, dość dobrze zoptymalizowany. Większość
    Optima?
    Jeśli tu:
    http://blog.alpol.net.pl/2011/10/jak-przyspieszyc-co
    march-optima-2010/
    piszą prawdę, to ja dziękuję za takie "optymalizacje".
    Powiedzmy sobie szczerze - Optima to dość prosty system
    handlowo-magazynowy. Zalecanie maszyny z Core I3/5/7 do takiego czegoś
    to... maskara jakaś ;-)

    > Są firmy, które mają po 40 ludków siedzących na jednym starym ML 350 G3
    > i jakoś to wyrabia.
    > Problem zaczyna się przy "dużych" bazach danych, mających po kilka
    > milionów rekordów w największych tabelach - wtedy macierz nie wyrabia z
    > wydajnością.
    > Tabel jest blisko 400, sporo kluczy i indeksów, bardzo dużo triggerów.
    > Samo dopisanie pozycji do faktury (z poziomu Optimy) generuje
    > kilkadziesiąt procedur (?) - m.in. sprawdzanie rezerwacji, sprawdzanie
    > stanów magazynowych, sprawdzanie płatności, rabatów, itd, itd.
    Zastanów się - naprawdę sądzisz, że to jest dobrze napisane?
    Znam taki system, który też "wszystkie operacje wykonywał na serwerze".
    Jakiekolwiek pierdnięcie - wywoływana była SP, która wołałe następne SP
    i tak w kółko Macieju...
    Efekt? jedna wielka KUPA!
    Akurat tam architekt systemu zapomniał, że baza SQL jest zorientowana na
    przetwarzanie ZBIORÓW danych, a nie pojedynczych wierszy...
    No ale co zrobić - taki będziesz miał system, to muszisz z nim żyć.

> [...]
    >>

    > Dzięki :)
    >
    > Rzeczywiście:
    > G3S-00723-Microsoft Essentials 2012 R2 x64 - 396,84 USD
    > P73-06172-Microsoft Std 2012 R2 x64 - 715,33 USD
    > P71-07721-Microsoft Server Datacenter 2012 R2 x64 - 4802,14 USD
    > (netto)
    >
    > Jest jeszcze Windows Foundation 2008, ale tego nie biorę pod uwagę.

    > Qrde, problem:
    >
    > 90Y8877 - IBM 300GB 2.5in SFF 10K 6Gbps HS SAS HDD - 686 zł. netto
    > 81Y9670 - IBM 300GB 2.5in SFF HS 15K 6Gbps SAS HDD - 1703 zł. netto
    >
    > Jeśli liczyć 6 HDD, to robi się znacząca kwota :(
    Jeśli posadzisz na tym Esential, to zaszczędzisz znaczną kwotę, którą
    możesz zainwestować w szybsze dyski.
    Tylko jest jedno małe "ale" - bardzo dobrze się zastanów, czy
    ograniczenia licencyjne Essential nie zaczną Cie uwierac za chwilę - nie
    pamietam dokładnie, ale tam jest chyba limit do 25 CAL'ów.

    --
    wloochacz