  • 21. Data: 2016-01-03 18:53:04
    Temat: Re: Soft-start do pompy CO
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin napisał:

    > Przy ostatnich -18*C temat wyglada na czasie :)

    Jeśli chodzi o przeróbki ze spuszczaniem wody, to wręcz przeciwnie.

    > Wiec wiecej dla uzupelnienia - instalacja leciwa, na początku obieg
    > tylko grawitacyjny (rura wyjsciowa z kotła chyba 2"). Jakies 3 lata
    > temu wymieniony kocioł, bo stary sie "zużył" - teraz jest 30kW Defro
    > Optima z mechanicznym termostatem, zadnych dmuchaw itp. No i rzeczona
    > pompa. Probuję też przekonać uzytkowników do palenia "od góry".

    Co to jest "palenie od góry"?

    > Przerabianie instalacji i dodawanie poduszki powietrznej jak zaproponowano
    > raczej nie wchodzi w rachube - spawac acetylenem nie mam czym, polutowac
    > uC i cos zaprogramować moge.

    Spodziewałem się, że przy pompie lub zaworze jest jakieś skręcane
    połączenie, w które można się wpiąć. Im bliżej strzelającej kulki
    tym lepiej, ale przy pobliskim grzejniku tez mozna spróbować.

    > Czy wolniejsze uruchomiania pompy usunie hałasy pewnie okaze sie po
    > testach - pompa na 1 biegu powoduje mniejszy huk niz na 2-gim, na który
    > jest ustawiona na stałe. Moze tak musi być - przepływ musi być odpowiedno
    > duży do poruszenia kuli w zaworze i nagłe zamknięcie zawsze spowoduje
    > hałas.

    Hydraulika stosowana nauką eksperymentalną jest. Ale w jednym z podanych
    linków przestrzegano, że ze względu na smarowanie łożysk wodą, łagodnie
    popędzona pompa może w ogóle nie ruszyć. W sterowaniu PWM tego zagrożenia
    nie ma.

    > Pozostaje zamowić regulator z aukcji i sprawdzic. Jak nie zadziała, to
    > będę musiał swój napisc - z regulacją trwania "rampy" do eksperymentów.

    Można zacząć od eksperymentu ze ściemniaczem oświetlenia. Nawet wypożyczonym
    gdzieś z instalacji domowej, jeśli taki jest. A jak nie, to sklecić samemu.
    Triak, diak, kondensator, opornik potencjometr -- tyle na początek
    wystarczy.

    Jarek

    --
    -- Słychać, że śtender nie udychtowany. Ale przekonany jestem, że gdy pan
    mu da odpowiedni szprajc przez lochowanie pufra, to droselklapa zostanie

  • 22. Data: 2016-01-03 19:21:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 16:16, Jarosław Sokołowski wrote:
    > To akurat proste -- kocioł, zwałaszcza węglowy, powinien jak najszybciej
    > osiągnąć we wnętrzu możliwie wysoką temperaturę. Żeby był suchy, a nie
    > zroszony agresywną wodą z kondensacji spalin. Wymuszony obieg zimnej wody
    > z kaloryferów przeszkadza w tym.

    Mówisz o *rozpalaniu*. Po osiągnięciu temperatury roboczej sterownik
    powinien zapewnić odbieranie ciepła przy ciągłym przepływie. Dalej nie
    rozumiem dlaczego ta pompa ma pracować w sposób przerywany w normalnej
    ekspolatacji. To nawet gorzej, piec co chwile jest zalewany letnią wodą
    powodując naprężenia.

    Chyba że za sterownik działa ta pompa i prymitywny termostat. Ale nawet
    najgorsze piece zasypowe powinny mieć możliwość regulacji mocy choćby
    poprzez zmniejszenie strumienia powietrza, na głupim bimetalu/whatever.

    Ja mam na ekogroszek z podajnikiem ślimakowym. Mogę powiedzieć wiele
    złego o ludziach robiących mi instalacje, sam kocioł, sterownik. Ale
    podczas pracy mam stałą temperaturę kotła i stały obieg CO. I działa
    (bez zaworu 4-drogowego). Kiedyś pracował jako zasypowy (mam ruszt).
    Niewiele to zmieniło, sterowal sobie przepustnicą i trzymał temepraturę.

    PS. Woda na powrocie z kaloryferów jest zimna jesli obieg powolny. U
    mnie wali pełną mocą i na powrocie mam może z 5-7 stopni mniej
    (mierzyłem przed chwilą). W tym przypadku "zimna" to przesada. Piec
    ładowany jest prawie tą samą temperaturą co odbieram.

  • 23. Data: 2016-01-03 19:29:52
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    [...]
> [...]
    > gdzieś z instalacji domowej, jeśli taki jest. A jak nie, to sklecić samemu.
    > Triak, diak, kondensator, opornik potencjometr -- tyle na początek

    Można zrobić krzywdę silnikowi. Lepiej spróbować według Elektroniki dla
    Wszystkich ze stycznia 2015 (strona 52), albo U2008.

    P.P.

  • 24. Data: 2016-01-03 19:51:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > rozumiem dlaczego ta pompa ma pracować w sposób przerywany w normalnej
    > ekspolatacji. To nawet gorzej, piec co chwile jest zalewany letnią wodą

    No tak, mialem na myśli rozpalanie. W dalsze rozważania nad założeniami
    pracy instalacji się nie wdawałem -- ilekroć próbowałem rozmawiać
    z "fachowcami" od montażu instalacji CO, to ich tłumaczeń fizyki by się
    nie powstydził nawet zespół pod komendą Antoniego M.

    Kontakt mam tylko z jedna instalacją CO na paliwo stąłe, ale taką dużą,
    coś koło 1 MW. Tam to jednak wszystko inaczej wygląda niż w domu. Zawory
    czterodrożne, wymienniki ciepła, obieg pierwotny, obieg wtórny, do tego
    bufor na kilkanaście ton wody.

> [...]
    > (mierzyłem przed chwilą). W tym przypadku "zimna" to przesada. Piec
    > ładowany jest prawie tą samą temperaturą co odbieram.

    Jak jest obieg grawitacyjny, to musi być duża róznica temperatur, bo
    inaczej różnica ciężarów nie wymusi cyrkulacji. Praw fizyki pan nie
    zmienisz, nie bądź pan głąb. Ale że obieg jest powolny, to niewiele
    tej zimnej wody wpływa do kotła i zaraz się tam ogrzewa. Gorsze jest
    to, że dolna część kaloryferów też musi być zimna. Przy wymuszonym
    obiegu po prostu grzejniki są lepiej wykorzystane, mniej ich potrzeba.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2016-01-03 19:53:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Można zrobić krzywdę silnikowi. Lepiej spróbować według Elektroniki
    > dla Wszystkich ze stycznia 2015 (strona 52), albo U2008.

    Czym się różni jedno od drugiego? Wpisałem w gugla "U2008" -- już wiem,
    że to do "fazowego sterowania mocą". Tak samo jak ten diak z przystawkami.
    Zdrowe to dla silnika nie jest, o czym wspominałem, ale lrzez kilka sekund
    chyba mu to krzywdy nie zrobi. Tak jedno, jak i drugie.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2016-01-03 19:53:32
    Od: m...@g...com

    On Sunday, 3 January 2016 18:53:06 UTC+1, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jeśli chodzi o przeróbki ze spuszczaniem wody, to wręcz przeciwnie.

    > Co to jest "palenie od góry"?

    W Piecach tradycyjnych (bez podajników) najpierw zasypuje sie komore weglem, a
    pozniej na jego wierzchu kładzie sie rozpałkę, drewno i podpala. Ogien powoli
    obejmuje calą objętość wegla a nie rozgrzewa calość powodując uwolnienie cześci
    lotnych z całego wegla przy niewystarczającej ilości powietrza. Mniej dymu i lepsze
    wykorzystanie opału. Do poczytania na
    http://czysteogrzewanie.pl/jak-palic-w-piecu/jak-pal
    ic-czysto-weglem/

    > Spodziewałem się, że przy pompie lub zaworze jest jakieś skręcane
    > połączenie, w które można się wpiąć. Im bliżej strzelającej kulki
    > tym lepiej, ale przy pobliskim grzejniku tez mozna spróbować.

    Racja, połączenia na śrubunkach ale że min 5/4" a na zewnątrz -18, wiec takie próby
    odpadają w tym sezonie grzewczym.

  • 27. Data: 2016-01-03 20:19:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin napisał:

    > Racja, połączenia na śrubunkach ale że min 5/4" a na zewnątrz -18,
    > wiec takie próby odpadają w tym sezonie grzewczym.

    Znalazłem to: https://youtu.be/4wESLSVc9mw -- z materiału wynika, że
    zawór zaworowni nierówny. Jedyną skuteczną metodą może więc okazać
    się wymiana ryksztosującego zaworu na bardziej spokojny model.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2016-01-03 20:41:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 19:51, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Jak jest obieg grawitacyjny, to musi być duża róznica temperatur, bo
    > inaczej różnica ciężarów nie wymusi cyrkulacji.

    Mam wymuszony. Z powodu szybkości obrotu czynnika zawór 4-drogowy okazał
    się zbędny.

  • 29. Data: 2016-01-03 20:42:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    > Zdrowe to dla silnika nie jest, o czym wspominałem, ale lrzez kilka sekund
    > chyba mu to krzywdy nie zrobi. Tak jedno, jak i drugie.

    Powiedzmy, że nastawiłeś dość małą moc, aby start był powolny. Triak
    włączył się już po maksimum napięcia, załóżmy, że w dodatnim półokresie.
    Przy indukcyjnym obciążeniu prąd jest opóźniony względem napięcia, a
    triak wyłącza się przy zerowym prądzie, pewnie będzie to gdzieś w
    okolicy maksimum ujemnego półokresu. I tu pojawia się problem,
    kondensator może nie zdążyć naładować się do napięcia wyzwalającego
    diak, i triak nie włączy się w półokresie ujemnym. Ale włączy się w
    dodatnim, i tak w kółko. W konsekwencji silnik zasilany jest prądem
    stałym, a on tego baaardzo nie lubi. Po jakim czasie trafi go szlag?
    możesz zrobić doświadczenie ;-)

    P.P.

  • 30. Data: 2016-01-03 21:21:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > dodatnim, i tak w kółko. W konsekwencji silnik zasilany jest prądem
    > stałym, a on tego baaardzo nie lubi. Po jakim czasie trafi go szlag?

    Zrobiłem doświadczenie myślowe. Wynika z niego, że nie wcześniej, niż
    po kilkudziesięciu sekundach. Tymczasem moja sugestia była taka, aby
    się najpierw przekonać, czy przy obniżonej mocy pompy w momencie startu
    zawór będzie równie efektownie ryksztosował.

    Jeszcze jedno doświadczenie przyszło mi do głowy -- autotransformator.
    Mając transformator sieciowy z rdzeniem O (nie toroid) ma się dostęp
    do dwóch połówek uzwojenie i można wyciągnąć napięcie 115V.

    --
    Jarek