    Subject: Re: Spadający łańcuch
    Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 14 Mar 2017 00:01:38 +0100

    W dniu 2017-03-13 o 22:26, bartekltg pisze:

> [...]
    >
    > v^2 \ro = (1+k) L \ro g
    >
    > v^2 = (1+k)L*g.
    >
    > Można sobie geometrycznie popatrzeć, jakie najlepsze
    > k można osiagnać. Na pewno k<=1.
    >
    > Mamy więc prędkość^2 (1+k)L*g, a naprężenie L*g (OK, naprężeniem jest
    > L*g/\ro, tu jest naprezenie na jednostkę gęstości liniowej;-))
    > Aby była równowaga musimy podejść jeszcze na dodatkową wysokosć
    > h = L*k. Tam naprężenie*) wyniesie (1+k)Lg i łąńcuch będzie mogł
    > zawrócić.
    >
    > *) łąńcuch zwisa, (ino dynamicznie:) więc im wyzej tym wiekszy
    > cieżar na nim wisi, wiec wieksze naprezenie.

    W pierwszej chwili zaskoczyło mnie to, że im wyżej umieszczony i dłuższy
    łańcuch, tym efekt podniesienia nad krawędź naczynia większy. :)

    Dziwne, bo siła ciągnie w kierunku do krawędzi. ;)
    A tu tymczasem im mocniej ciągnie część spadająca, tym łańcuch wyżej nad
    krawędź się unosi.

    > BTW, jak wpisac w google arxiv chain fountain, wyrzuca całą
    > listę artykułów z dokąłdniejszymi obliczeniami, pomiarami,
    > dodatkowymi efektami...

    Oni zabrali głos, bo sporo artykułów błędnie wyjaśnia powstanie efektu.
    Nie wszystkie artykuły uwzględniają odbicie od naczynia, a to kluczowe
    dla prawidłowego wyjaśnienia.

    Gdybym miał wykonać optymalny łańcuch, to jakie powinno być ogniwo?
    Chodzi o moment bezwładności, wymiary i umieszczenie środka ciężkości
    ogniwa.

    WM