  • 1. Data: 2017-03-11 11:40:55
    Temat: Spadający łańcuch
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Nie wszystko da się przewidzieć w technice i unoszenie się spadającego
    łańcucha jest w pierwszej chwili dosyć zaskakujące.

    Ciekawe i łopatologiczne wyjaśnienie powodu unoszenia się spadającego
    łańcucha.

    https://www.youtube.com/watch?v=-eEi7fO0_O0

    --
    WM

  • 2. Data: 2017-03-13 18:14:01
    Temat: Re: Spadający łańcuch
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości
> [...]
    >spadającego łańcucha jest w pierwszej chwili dosyć zaskakujące.
    >Ciekawe i łopatologiczne wyjaśnienie powodu unoszenia się spadającego

    Patrze, patrze, a wyjasnienia nie widze :-)

    Skupiaja sie na rotacji ogniwa i oddzialywaniu stolu - a nie
    zauwazaja, ze w ich lancuchach ogniwka sa kulkami.

    Co jest ciekawe w tym filmie to spagetti (efekt zachodzi) i lancuch z
    kulek rzadko rozlozonych na zylce (efekt nie zachodzi).

    Wychodzi na to, ze kluczowy jest promien giecia lancucha. Musi byc
    ograniczony.

    Ma ktos lancuch, zwykly, "od krowy" ?
    albo wieksza ilosc liny ?

    J.

  • 3. Data: 2017-03-13 19:26:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-03-13 o 18:14, J.F. pisze:
    > Wychodzi na to, ze kluczowy jest promien giecia lancucha. Musi byc
    > ograniczony.
    Kilka lat temu chyba był watek na fizyce o tym. I o ten promień gięcia
    chyba właśnie chodziło.

    Robert

  • 4. Data: 2017-03-13 19:41:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Kilka lat temu chyba był watek na fizyce o tym. I o ten promień
    >gięcia chyba właśnie chodziło.

    Byl watek, ale konkluzji nie bylo :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-03-13 21:42:18
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 13.03.2017 18:14, J.F. wrote:

    > Patrze, patrze, a wyjasnienia nie widze :-)

    > Skupiaja sie na rotacji ogniwa i oddzialywaniu stolu - a nie zauwazaja,
    > ze w ich lancuchach ogniwka sa kulkami.

    Bo to jest naistotniejsza cześć.
    Bez tego efektu punkt zawrócenia byłby na poziomie podparcia łańcucha.

    Co z tego, żę jest zrobiony z kulek? Pojedynczy zestaw
    kulka-precik-kulka ma bardzo ograniczone możęliwosći ruchu
    (to niejest nitka z nanizianymi kulkami!) i występuje opisane
    tam zjawisko odpychania się od podloza.

> [...]
    > kulek rzadko rozlozonych na zylce (efekt nie zachodzi).

    > Wychodzi na to, ze kluczowy jest promien giecia lancucha. Musi byc

    Z tego wynika właśnie, że istotne jest owo odpychania.

    Promień skrętu ma marginalne znaczenie.

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2017-03-13 22:26:40
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 13.03.2017 19:26, Robert Wańkowski wrote:
    > Kilka lat temu chyba był watek na fizyce o tym. I o ten promień gięcia
    > chyba właśnie chodziło.

    Był wątek.
    Promień nie ma znaczenia. Niezbyt duże.

    Gięcie następuje tylko w obszarze, gdy siła naprężenia na skręcie
    będzie równoważyć siłę odśrodkową. Wtedy dowolny kształt jest stabilny
    (efekt znany co najmniej od czasów ukąłdania podwodnych linii
    telegraficznych:) Rozważasz łąńcuch z danym naprężźeniem, niech teraz
    porusza się po jakimś łuku. Warunek równowagi (pomiędzy naprężeniem a
    siłą odśrodkową) NIE zależy od promienia.

    [
    Niech sznurek leci po łuku o promieniu R z predkosci v.
    Siłą odśrodkowa na wyucinek dlugosci x->0 to
    x \ro v^2/R.
    Siułą od napręzenia to:
    2 T * sin(x/(2R)) -> Tx/R

    Porównujemy
    x \ro v^2/R == Tx/R

    \ro v^2 == T [1]
    ]

    Ale naprężenie w polu grawitacyjnym zależy od wysokości.
    Na pewnej wysokości jest dobre, tam łąńcuch zakręca.

    Poniżej naprężenie (* odpowiadni wkąłd od geometrii) jest większe niż
    siłą odśrodkowa, więc łańcuch się prostuje.

    Skąd to większe naprężenie?

    Filmik trwa 15 minut, na pewno tam to wyjaśniają.
    Na szybko:

    Wersja bez podpierania:

    Zwisa (poniżej puntu startu) dlugoć L, to mamy naprężenie
    L*\ro*g

    \ro -gestosc liniowa.

    I ta siłą jesty zuzywana na nadanie sznurkowi prędkości.
    W czasie dt sznurek o macie v*dt*\ro rozpędził się do v,
    tylko siłą od sznurka.
    Daje to pęd v^2 dt \ro
    czyli siłę v^2 \ro
    Porównujemy
    v^2 \ro = L \ro g (= naprezenie)
    v^2 = L*g .

    Wynik jest dokałdnie taki, jaki potrzebny jest do warunku
    skręcania łancucha [1]!

    Bez podpierania w punkcie startu mamy warunku pozwalające
    łańcuchowi skręcać. Więc skręca w doł;-)

    [Uwaga, jeśli popatrzylibyśmy na energię, dostalibyśmy wynik
    v^2 = 2Lg. Dwa razy wiecej. Gdzie powiewa się ta energia?
    Rzoprasza się na połączeniach miedzy kulkami. Kolejne
    ogniwo nie jest podrywane i powoli rozpędzane. Tylko nagle
    pędzoca reszta łancucha go porywa. Następuje "zderzenie"
    lekkiego ogniwa z ciezkim łancuchem. ognowo chwilowo dostaje
    większej prędkości, ale zaraz uderza ponownie i wsystko się
    rozprasza. Pozostaje to, co wynika z zasady zachowania pędu.]

    Wersja z podpieraniem.

    Teraz ogniwo dostaje cześć swojego pędu od łancucha
    (który dysponuje L \ro g *dt) a cześć od podłoża.
    Mamy więc:

    v^2 \ro = (1+k) L \ro g

    v^2 = (1+k)L*g.

    Można sobie geometrycznie popatrzeć, jakie najlepsze
    k można osiagnać. Na pewno k<=1.

    Mamy więc prędkość^2 (1+k)L*g, a naprężenie L*g (OK, naprężeniem jest
    L*g/\ro, tu jest naprezenie na jednostkę gęstości liniowej;-))
    Aby była równowaga musimy podejść jeszcze na dodatkową wysokosć
    h = L*k. Tam naprężenie*) wyniesie (1+k)Lg i łąńcuch będzie mogł
    zawrócić.

    *) łąńcuch zwisa, (ino dynamicznie:) więc im wyzej tym wiekszy
    cieżar na nim wisi, wiec wieksze naprezenie.

    BTW, jak wpisac w google arxiv chain fountain, wyrzuca całą
    listę artykułów z dokąłdniejszymi obliczeniami, pomiarami,
    dodatkowymi efektami...

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2017-03-14 00:01:38
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-13 o 22:26, bartekltg pisze:

> [...]
    > zawrócić.
    >
    > *) łąńcuch zwisa, (ino dynamicznie:) więc im wyzej tym wiekszy
    > cieżar na nim wisi, wiec wieksze naprezenie.

    W pierwszej chwili zaskoczyło mnie to, że im wyżej umieszczony i dłuższy
    łańcuch, tym efekt podniesienia nad krawędź naczynia większy. :)

    Dziwne, bo siła ciągnie w kierunku do krawędzi. ;)
    A tu tymczasem im mocniej ciągnie część spadająca, tym łańcuch wyżej nad
    krawędź się unosi.

    > BTW, jak wpisac w google arxiv chain fountain, wyrzuca całą
    > listę artykułów z dokąłdniejszymi obliczeniami, pomiarami,
    > dodatkowymi efektami...

    Oni zabrali głos, bo sporo artykułów błędnie wyjaśnia powstanie efektu.
    Nie wszystkie artykuły uwzględniają odbicie od naczynia, a to kluczowe
    dla prawidłowego wyjaśnienia.

    Gdybym miał wykonać optymalny łańcuch, to jakie powinno być ogniwo?
    Chodzi o moment bezwładności, wymiary i umieszczenie środka ciężkości
    ogniwa.

    WM

  • 8. Data: 2017-03-14 02:23:58
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 14.03.2017 00:01, WM wrote:

    > Oni zabrali głos, bo sporo artykułów błędnie wyjaśnia powstanie efektu.
    > Nie wszystkie artykuły uwzględniają odbicie od naczynia, a to kluczowe
    > dla prawidłowego wyjaśnienia.

    Nie widziałem wyjaśnienia, które pomija oddziaływanie ze stołem.
    A bez tego, jak mówisz, się nie da;-)

    Może w końcu obejrzę filmik;-)

    Prawidłowe rozwiązanie jest znane od dawna a nawet kraży w internecie
    od dawna.

    Jeśli mówią o podskakiwaniu, to obawiam się, że mogli nie zrozumieć
    argumentów ludzi to wcześniej opisujących. Mechanizm ten sam, tylko
    inaczej opisany;-) "Panie, podskakuje", zamiast "panie, podrywanie za
    jeden koniec powoduje, że przyszpieszenie liniowe w górę jest mniejsze
    niż przyszpieszenie kątowe, przez co obracajacy się obiekt naciska na
    podłoże i tym samym zdobywa dodatkowy popęd" ;-)

    Zdarza się. Że kwantówka wg Hainsenberka i Schroedingera to to samo też
    nie od razu wiedziano ;-)

    > Gdybym miał wykonać optymalny łańcuch, to jakie powinno być ogniwo?
    > Chodzi o moment bezwładności, wymiary i umieszczenie środka ciężkości
    > ogniwa.

    Jeśli mówimy o kształtkach powiązanych luźnym sznurkiem,
    to malutki koralik na długiej nieważiej belce ;-)

    Kształtka leży płasko.
    Ciągniemy za prawą stronę, siłą F, oraz podłoże
    pcha siłą R.

    Środek masy przyszpiesza:

    a = (F +R)/m

    dodatkowo mamy przyszpieszenie kątowe (nadal zakładam, że leży
    płasko) względem punktu styku z podłożem w'
    w' * I = F*L
    L - dlugość klocka
    I moment bezwłądnośći _względem punktyu styku z podlozem_

    dodatkowo w' *L/2 = a
    Ramię L/2 obowiązuje dla symetrycznego rozkładu masy, gdy srodek masy
    jest w geometrycznym sroidku ogniwa.

    2a I /L = F*L
    a = F L^2/2I

    F (L^2m/2I) = F + R

    Chcemy zminimalizować I. Założyliśmy już, że środek amsy jest w środku,
    więc minimum będzie, gdy cała masa jest w środku (w odległości L/2)
    I = m*(L/2)^2 = mL^2/4

    F 4/2 = F+R
    R=F

    Osiągneliśmy optimum (wiecej sie nie da, nie ma energii).

    Tyle, że tak łądnie jest tylko na początku rucu, potem wraz ze wzrostem
    kąta efekt podpierania maleje.

    Dla zpokoju sumienia, pręt i hantelka mają odpowiednio
    I_p = L^2 m /3
    I_h = L^2 m /2

    co daje odpowqiendio
    R = 0.5 F
    R = 0 F
    To ostatnie aż mnie zaskoczyło. Ale druga kartka potwierdza:)

    Sprawa komplikuje się, gdy uzyjemy najcześćiej stosowanego do tego
    pokazu łańcuszka:

    https://www.castorama.pl/produkty/narzedzia-i-artyku
    ly/mocowania-i-laczenie/sznury-pasy-i-lancuchy/lancu
    chy/lancuch-kulkowy-stahl-fi-3-2-mm-srebrny.html

    Mają one ograniczony kąt skrętu na jednym ogniwie, więc wiele kulek
    jest na raz w stanie "podnoszenia", robi za jeden element.

    pzdr
    bartekltg

  • 9. Data: 2017-03-14 04:13:04
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 14.03.2017 02:23, bartekltg wrote:

> [...]
    > nie od razu wiedziano ;-)

    > Jeśli mówimy o kształtkach powiązanych luźnym sznurkiem,
    > to malutki koralik na długiej nieważiej belce ;-)

    Wszystko co poniżęj napisano, przy tym założeniu, to prawda,
    ale daje chyba niezbyt dobry obraz emchanizmu.

    Ogniwa połączone są raczej na sztywno niż gumką, więc
    nie działą tam siła, ale raczej, po drugiej stronie spektruym
    uproszczeń, pierwsze szarpnięcie nadaje końcóce prędkość v
    (przy zderzeniu niesprężystym, sprężyste może dać końcówce ciut
    wiecej).
    Wtedy (znów symetryczne ogniwo) pierwsz impuls (siła scałkowana
    po czasie, ale krótkim, wiec wygodniej tratować w całości) rozkałda
    się jak siły policzone poniżej.
    W optymalnym przypadku więc dostajemy drugie tyle od podłoża.

    Ale ten immpuls rozpędził jedynie koncówkę do v (przypominam,
    niespręzyste zderzenie). Środek masy leci z v/2.
    Potrzeba jeszcze drugie tyle.

    Od podłoża dostaliśmy więc tylko 1/4 potrzebnego pędu (dla wymeinionego
    'optymalnego' poprzednio kształtu).
    Tłumaczac na język poprzednich obliczeń, R = F/3 (tylko zamiast siły reakcji
    i siły od łańcucha można na to patrzeć jak na łączne impuls siły)

    Jeśli zderzenie byłoby idealnie sprężyste, dostajemy za darmo połowę,
    czyli jak poprzednio, R=F.
    Nic tylko usiąść i ceirpliwie nawijać optymalne sprężyste oczka ;-)

  • 10. Data: 2017-03-14 08:09:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-14 o 02:23, bartekltg pisze:

> [...]
    > R = 0.5 F
    > R = 0 F
    > To ostatnie aż mnie zaskoczyło. Ale druga kartka potwierdza:)

    ciekawe

> [...]
    >

    > Mają one ograniczony kąt skrętu na jednym ogniwie, więc wiele kulek
    > jest na raz w stanie "podnoszenia", robi za jeden element.

    Jeszcze powinno się sprawdzić warunki potrzebne do wystartowania ponad
    krawędź.
    Tam na początku jest tarcie, które utrudnia spadek części łańcucha
    będącej za krawędzią.

    WM