    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Spadający łańcuch
    Date: Tue, 14 Mar 2017 02:23:58 +0100

    On 14.03.2017 00:01, WM wrote:

    > Oni zabrali głos, bo sporo artykułów błędnie wyjaśnia powstanie efektu.
    > Nie wszystkie artykuły uwzględniają odbicie od naczynia, a to kluczowe
    > dla prawidłowego wyjaśnienia.

    Nie widziałem wyjaśnienia, które pomija oddziaływanie ze stołem.
    A bez tego, jak mówisz, się nie da;-)

    Może w końcu obejrzę filmik;-)

    Prawidłowe rozwiązanie jest znane od dawna a nawet kraży w internecie
    od dawna.

    Jeśli mówią o podskakiwaniu, to obawiam się, że mogli nie zrozumieć
    argumentów ludzi to wcześniej opisujących. Mechanizm ten sam, tylko
    inaczej opisany;-) "Panie, podskakuje", zamiast "panie, podrywanie za
    jeden koniec powoduje, że przyszpieszenie liniowe w górę jest mniejsze
    niż przyszpieszenie kątowe, przez co obracajacy się obiekt naciska na
    podłoże i tym samym zdobywa dodatkowy popęd" ;-)

    Zdarza się. Że kwantówka wg Hainsenberka i Schroedingera to to samo też
    nie od razu wiedziano ;-)

    > Gdybym miał wykonać optymalny łańcuch, to jakie powinno być ogniwo?
    > Chodzi o moment bezwładności, wymiary i umieszczenie środka ciężkości
    > ogniwa.

    Jeśli mówimy o kształtkach powiązanych luźnym sznurkiem,
    to malutki koralik na długiej nieważiej belce ;-)

    Kształtka leży płasko.
    Ciągniemy za prawą stronę, siłą F, oraz podłoże
    pcha siłą R.

    Środek masy przyszpiesza:

    a = (F +R)/m

    dodatkowo mamy przyszpieszenie kątowe (nadal zakładam, że leży
    płasko) względem punktu styku z podłożem w'
    w' * I = F*L
    L - dlugość klocka
    I moment bezwłądnośći _względem punktyu styku z podlozem_

    dodatkowo w' *L/2 = a
    Ramię L/2 obowiązuje dla symetrycznego rozkładu masy, gdy srodek masy
    jest w geometrycznym sroidku ogniwa.

    2a I /L = F*L
    a = F L^2/2I

    F (L^2m/2I) = F + R

    Chcemy zminimalizować I. Założyliśmy już, że środek amsy jest w środku,
    więc minimum będzie, gdy cała masa jest w środku (w odległości L/2)
    I = m*(L/2)^2 = mL^2/4

    F 4/2 = F+R
    R=F

    Osiągneliśmy optimum (wiecej sie nie da, nie ma energii).

    Tyle, że tak łądnie jest tylko na początku rucu, potem wraz ze wzrostem
    kąta efekt podpierania maleje.

    Dla zpokoju sumienia, pręt i hantelka mają odpowiednio
    I_p = L^2 m /3
    I_h = L^2 m /2

    co daje odpowqiendio
    R = 0.5 F
    R = 0 F
    To ostatnie aż mnie zaskoczyło. Ale druga kartka potwierdza:)

    Sprawa komplikuje się, gdy uzyjemy najcześćiej stosowanego do tego
    pokazu łańcuszka:

    https://www.castorama.pl/produkty/narzedzia-i-artyku
    ly/mocowania-i-laczenie/sznury-pasy-i-lancuchy/lancu
    chy/lancuch-kulkowy-stahl-fi-3-2-mm-srebrny.html

    Mają one ograniczony kąt skrętu na jednym ogniwie, więc wiele kulek
    jest na raz w stanie "podnoszenia", robi za jeden element.

    pzdr
    bartekltg