    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Spadający łańcuch
    Date: Tue, 14 Mar 2017 04:13:04 +0100

    On 14.03.2017 02:23, bartekltg wrote:

> [...]
    > argumentów ludzi to wcześniej opisujących. Mechanizm ten sam, tylko
    > inaczej opisany;-) "Panie, podskakuje", zamiast "panie, podrywanie za
    > jeden koniec powoduje, że przyszpieszenie liniowe w górę jest mniejsze
    > niż przyszpieszenie kątowe, przez co obracajacy się obiekt naciska na
    > podłoże i tym samym zdobywa dodatkowy popęd" ;-)
    >
    > Zdarza się. Że kwantówka wg Hainsenberka i Schroedingera to to samo też
    > nie od razu wiedziano ;-)

    > Jeśli mówimy o kształtkach powiązanych luźnym sznurkiem,
    > to malutki koralik na długiej nieważiej belce ;-)

    Wszystko co poniżęj napisano, przy tym założeniu, to prawda,
    ale daje chyba niezbyt dobry obraz emchanizmu.

    Ogniwa połączone są raczej na sztywno niż gumką, więc
    nie działą tam siła, ale raczej, po drugiej stronie spektruym
    uproszczeń, pierwsze szarpnięcie nadaje końcóce prędkość v
    (przy zderzeniu niesprężystym, sprężyste może dać końcówce ciut
    wiecej).
    Wtedy (znów symetryczne ogniwo) pierwsz impuls (siła scałkowana
    po czasie, ale krótkim, wiec wygodniej tratować w całości) rozkałda
    się jak siły policzone poniżej.
    W optymalnym przypadku więc dostajemy drugie tyle od podłoża.

    Ale ten immpuls rozpędził jedynie koncówkę do v (przypominam,
    niespręzyste zderzenie). Środek masy leci z v/2.
    Potrzeba jeszcze drugie tyle.

    Od podłoża dostaliśmy więc tylko 1/4 potrzebnego pędu (dla wymeinionego
    'optymalnego' poprzednio kształtu).
    Tłumaczac na język poprzednich obliczeń, R = F/3 (tylko zamiast siły reakcji
    i siły od łańcucha można na to patrzeć jak na łączne impuls siły)

    Jeśli zderzenie byłoby idealnie sprężyste, dostajemy za darmo połowę,
    czyli jak poprzednio, R=F.
    Nic tylko usiąść i ceirpliwie nawijać optymalne sprężyste oczka ;-)

> [...]
    > R=F
    >
    > Osiągneliśmy optimum (wiecej sie nie da, nie ma energii).
    >
    > Tyle, że tak łądnie jest tylko na początku rucu, potem wraz ze wzrostem
    > kąta efekt podpierania maleje.
    >
    > Dla zpokoju sumienia, pręt i hantelka mają odpowiednio
    > I_p = L^2 m /3
    > I_h = L^2 m /2
    >
    > co daje odpowqiendio
    > R = 0.5 F
    > R = 0 F
    > To ostatnie aż mnie zaskoczyło. Ale druga kartka potwierdza:)
    >

    > Sprawa komplikuje się, gdy uzyjemy najcześćiej stosowanego do tego

    ly/mocowania-i-laczenie/sznury-pasy-i-lancuchy/lancu
    chy/lancuch-kulkowy-stahl-fi-3-2-mm-srebrny.html