  • 11. Data: 2010-05-27 11:02:34
    Temat: Re: Stabilizator step-down na 5V...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Do 1 szt nie ma problemu, ale by? mo?e to b?d? powiela? w przysz?o?ci, wi?c
    > wygl?da na to ?e si? przyjrz? temu MC34063.
    > Co prawda to chyba taki produkt minionej epoki mam wra?enie, no ale po
    > przejrzeniu datasheeta wygl?da, ?e b?dzie ok,
    > a w koncu to najwa?niejsze...

    Uważaj z tym układem! Generalnie działa dobrze, jest tani, fajny,
    uniwersalny, niby super. Ale działanie ma zdecydowanie inne niż typowe
    przetwornice... on nie ma stałej częstotliwości kluczowania! On po
    prostu włącza i wyłącza klucz wtedy, kiedy potrzeba, albo na określony
    czas... Przez co ciężko przewidzieć na jakiej częstotliwości będzie
    pracować...
    Nie mówię, że Ci go stanowczo odradzam... ale tak jak piszesz - jest z
    poprzedniej epoki i musisz wiedzieć, jak działa, żeby nie było
    niespodzianek... W sumie to w 3 zdaniach można go opisać tak...
    Czeka, aż napięcie wyjściowe spadnie poniżej zadanego. Włącza klucz na
    określony czas, ale jeśli wykryje zbyt duży prąd - to natychmiast
    wyłącza!. Wyłącza klucz i czeka znowu na spadek napięcia, ale nie krócej
    niż określony minimalny czas...

    > W aplikacji jest stabilizator na 5V 500mA, bez zewn?trznego tranzystora, z
    > d?awikiem 220uH, tylko jak zwykle
    > si? zastanawiam czy TME-owskie d?awiki si? nadadz? (bo tam 100kHz ma by?
    > podobno) ?

    Będzie tyle ile wyjdzie... jest kondensator, który ustala minimalny czas
    wyłączenia klucza. Czas załączenia może być bardzo krótki (w przypadku
    na przykład zwarcia itp). Więc maksymalną częstotliwość pracy możesz
    oszacować :)...

    > Z tym poprzednim LM-em eksperymentowa?em z d?awikami poleconymi przez koleg?
    > RoMan'a z ferrystera, i nie sprawdza?em tych z TME
    > chocia? nawet kupi?em, no ale nie by?o jako? czasu... Zreszt? musz?
    > powiedzie?, ?e ten LM2673 bardzo si? ?adnie sprawdzi?, przy 5V 2A nawet
    > ciep?y nie jest...
    > No sama przyjemno?? i sport, jak to si? m?wi.

    No tak, typowy gotowiec... nie jest uniwersalny, nie jest tani, ale
    prosty w zastosowaniu :). Ja używałem w sumie dwóch LMowych przetwornic
    (nie pamięta nawet jakich - szukałem raczej najtańszych) i byłem
    zadowolony. Działały "z marszu"... Dławików specjalnie nie dobierałem ;)...

    > Najgorsze, ?e w TME nie ma informacji o dopuszczalnych cz?stotliwo?ciach
    > tych d?awik?w, kt?re maj?.
    > Np. DE1207-220 m?g?by si? nadawa?, ale w datasheecie jest tylko "excellent
    > for power line dc to dc conventers"...
    > No i jak tu z nimi doj?? do czego? ?

    ...ja kupowałem dławiki w Seguro, choć wybór tam mają mizerny, to się
    nadawały ;).. ale właśnie ja Seguro mam "pod nosem", a nie TME :)... i
    stąd takie a nie inne preferencje ;)...

    A swoją drogą - nie porównywałem tych ofert, ale w Seguro są dostępne
    jakieś układy przetwornic w cenie nawet 5zł/sztukę brutto...
    Wejdź w Układy analogowe -> Stabilizatory impulsowe :)...

    Konop

  • 12. Data: 2010-05-27 11:11:56
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Konop pisze:

    > Czeka, aż napięcie wyjściowe spadnie poniżej zadanego. Włącza klucz na
    > określony czas, ale jeśli wykryje zbyt duży prąd - to natychmiast
    > wyłącza!.

    Nie wyłącza natychmiast, tylko przyśpiesza wyłączenie.

  • 13. Data: 2010-05-27 12:03:32
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No to sprawdze tego MC i ewentualnie LM2574 jeszcze, bo cena w okolicach
    5zł, to jeszcze jest w miarę rozsądnie.

    A tak na marginesie, to ceny z TME zaczynają mnie lekko irytować...

  • 14. Data: 2010-05-27 12:16:06
    Od: zenek <z...@o...pl>

    sundayman pisze:
    > No to sprawdze tego MC i ewentualnie LM2574 jeszcze, bo cena w okolicach
    > 5zł, to jeszcze jest w miarę rozsądnie.
    >
    > A tak na marginesie, to ceny z TME zaczynają mnie lekko irytować...

    TME to sklep dla Detalistow i nawiedzonych co do ATMEGI podlaczaja
    stabilizator przeznaczony dla zlozonych systemow.

  • 15. Data: 2010-05-27 16:37:08
    Od: "remik" <r...@r...remik>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    > No to sprawdze tego MC i ewentualnie LM2574 jeszcze, bo cena w okolicach
    > 5zł, to jeszcze jest w miarę rozsądnie.

    W Maritexie taniej. Co do MC . Daj 470p jako Ct i juz i dzielnik na ile tam
    chcesz.

  • 16. Data: 2010-05-27 16:37:19
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Mogę polecić ST1S10 w TME 6 PLN.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 17. Data: 2010-05-27 16:44:43
    Od: Account <u...@e...org>

    ST1S10PHR - dobry i tani jak jabol.

  • 18. Data: 2010-05-27 16:57:35
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > TME to sklep dla Detalistow i nawiedzonych co do ATMEGI podlaczaja
    > stabilizator przeznaczony dla zlozonych systemow.

    No dobrze, już znam Twoje kolego zdanie, daruj sobie...

  • 19. Data: 2010-05-27 17:01:54
    Od: zenek <z...@o...pl>

    sundayman pisze:

    > No dobrze, już znam Twoje kolego zdanie, daruj sobie...

    Moim skromnym zdaniem to idiotyzm ladowac stabilizator do ukladu ktory
    kosztuje wiecej niz sam procesor . Slyszales kiedys o czyms takim jak
    optymalizacja?

  • 20. Data: 2010-05-27 17:16:47
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > W Maritexie taniej. Co do MC . Daj 470p jako Ct i juz i dzielnik na ile
    > tam chcesz.

    Ok, dzięki za porady i sugestie.
    Tak dla wyjaśnienia, bo co poniektórzy mi tu sugerują przerost formy nad
    treścią... :)

    Całość to jakaś atmega plus kilka analogowych filtrów z cyfrowymi
    potencjometrami,
    sterowanie kilkoma ledami z PWM, jakiś przekaźnik itp.
    Zatem nie jest to procesor + 4 rezystory, natomiast całość nię będzie
    pobierać pona 500mA jak sądzę.

    Oczywiście, że na upartego można tam dać 7805, tylko że stosując step-down
    po pierwsze nie będę miał przyjemnego ciepełka,
    a układ będzie pracował w zamknięciu, nie muszę ściście określać zasilania,
    bo raz to będzie 12V, raz 18 itp.
    O sprawności nie ma co wspominać chyba.
    Ponadto układ będzie elementem większej całości, która jest na tyle
    kosztowna, że robienie metodą ulubioną tu i ówdzie czyli "po taniości"
    jest nie do końca w moim interesie, jako że liczy się jeszcze coś takiego
    jak "jakość".

    Poza tym, dzięki informacjom od kilku życzliwych kolegów poszerzam sobie
    wiedzę, która z pewnością mi się przyda
    , bo układy zasilania to jakby nie było dość podstawowa sprawa, i tego typu
    zasilacz to raczej jedna z bardziej popularnych rzeczy.
    A akurat mam tu pewne - wstyd się przyznać - braki, właśnie dzięki
    stosowaniu do tej pory głównie rozwiązań typu "wielki radiator".
    I dzięki pomocy kolegów się trochę mam nadzieję podciągnąć :)

    Za co oczywiście serdeczne dzięki
    Pozdr.