  • 1. Data: 2010-05-26 10:26:14
    Temat: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?
    Od: "Srututu" <s...@o...pl>

    Siadł mi inwerter w lapku. Jako że nie miałem innej możliwości to kupiłem
    najpierw świetlówkę (jest na tyle tania że nie opłaca się jej zwracać) i po
    sprawdzeniu okazało się że to jednak inwerter.
    Teraz pytanko. Mam fabrycznie nową świetlówkę i 2 letnią w matrycy. Nic jej
    nie dolega ale zastanawiam się czy świetlówki ulegają wypaleniu/zmianie
    barwy w przeciągu 2 lat. Laptop jako podstawowe narzędzie pracy chodził
    przez ten okres po kilka h dziennie.
    Co o tym sądzicie?
    Fakt, że wymiana świetlówki to operacja ryzykowna i wymagająca doświadczenia
    proszę pominąć.

  • 2. Data: 2010-05-26 14:28:06
    Temat: Re: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?
    Od: Przemek <p...@g...com>

    On 26 Maj, 12:26, "Srututu" <s...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Co o tym sądzicie?
    > Fakt, że wymiana świetlówki to operacja ryzykowna i wymagająca doświadczenia

    Jeśli poradzisz sobie z wymianą, to zdecydowanie warto. Świetlówka
    oczywiście się wypala.

  • 3. Data: 2010-05-26 15:49:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Przemek" <p...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > Jeśli poradzisz sobie z wymianą, to zdecydowanie warto. Świetlówka
    > oczywiście się wypala.

    Pytanie #1 czy tam jest tylko jedna świetlówka? To raczej nietypowe.
    Zwykle są dwie: jedna na górze a druga na dole...

    Pytanie #2 świetlówka się zużywa, oczywiście, ale czy zauważysz różnicę
    pomiędzy nową a starą? Bo jeśli nie, to jesteś taki jak audiofil który
    wydaje kupę szmalu na sprzęt hi-fi który odtwarza częstotliwości które
    słyszy wyłącznie jego pies... Choć czasem w reklamach widzę że
    wzmacniasz przenosi nawet 100kHz, tego nawet pies nie słyszy :-)

  • 4. Data: 2010-05-26 15:58:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał
> [...]
    > który
    > wydaje kupę szmalu na sprzęt hi-fi który odtwarza częstotliwości

    Ale jest w tymjeszcze drugie dno - mozliwosc padu swietlowki.
    Skoro juz mamy rozebrane, to moze warto wstawic nowa i moze juz nie
    trzeba bedzie drugi raz rozbierac.

    A z drugiej strony - ryzyko w czasie wymiany, oraz ... czy ta nowa
    aby na pewno dluzej pochodzi niz stara :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-05-26 16:44:37
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > A z drugiej strony - ryzyko w czasie wymiany, oraz ... czy ta nowa
    > aby na pewno dluzej pochodzi niz stara :-)

    poza tym jest stare przysłowie elektroników "nie naprawiaj zanim się nie
    zepsuje"...
    Osobiście bym odradzał, bo skoro jest dobrze, to nie ma specjalnie
    uzasadnienia.
    Może być zarówno tak, że stara świetlówka pochodzi jeszcze 3 lata, a nowa
    padnie za 3 dni - albo odwrotnie.
    Nie ma możliwości ustalenia tego faktu... Ale jak masz nową - to wtedy sobie
    wymienisz.
    A jak teraz wymienisz na nową - to w razie czego będziesz nową wymieniał na
    starą... :)

  • 6. Data: 2010-05-26 17:49:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > sobie wymienisz.
    > A jak teraz wymienisz na nową - to w razie czego będziesz nową wymieniał

    Ja zakładam że on ma już tego laptopa rozebranego na kawałki,
    bo wymieniał przecież inverter do świetlówki.
    Nie ma więc dodatkowego ryzyka że coś pójdzie nie tak z wymianą.

    Jeśli jest tam tylko jedna świetlówka to bym ją wymienił, czemu nie.
    A starą zostawiłbym sobie na "zapas" :-) I pewnie nigdy nie użył... :-)

  • 7. Data: 2010-05-26 21:24:12
    Temat: Odp: Wymiana sprawnej świetlówki LCD - poprawi się?
    Od: "TheOne" <t...@o...pl>

    > Pytanie #1 czy tam jest tylko jedna świetlówka? To raczej nietypowe.
    > Zwykle są dwie: jedna na górze a druga na dole...

    Zwykle jest jedna świetlówka. Na dole. 85% lapków tak ma.
    Łaj? Bikoz 2 świetlówki żrą 2x więcej niż 1. Dodatkowo łatwość ustawienia
    matrycy pod odpowiednim kątem pozwala w dużym stopniu zniwelować
    niedogodności podświetlania z jednej strony. Może mówisz o stacjonarnych
    monitorach LCD. Tam energożerność nie jest aż tak istotna i najczęściej
    powierzchnia do podświetlenia dużo większa.

  • 8. Data: 2010-05-26 22:48:50
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ja zakładam że on ma już tego laptopa rozebranego na kawałki,
    > bo wymieniał przecież inverter do świetlówki.
    > Nie ma więc dodatkowego ryzyka że coś pójdzie nie tak z wymianą.

    BA! On już chyba nawet wymienił tą świetlówkę na nową i pyta, czy
    wymienić na zod na starą :)...
    "(...) kupiłem najpierw świetlówkę (...) i po sprawdzeniu okazało się że
    to jednak inwerter. "

    Konop

  • 9. Data: 2010-05-27 05:53:53
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Świetlówkę można sprawdzić bez rozbierania matrycy.

    A tak swoja drogą to nie polecam rozbierania matrycy. Wymieniałem raz
    świetlówkę w jakimś ACERze czy innym szmelcu. Jak dla mnie - masakra. To
    trzeba robić w warunkach prawie sterylnych a mimo to na filtrach zostają
    ślady. Moduł matrycy zaklejony jest taśmą, którą trzeba przeciąć. Wszędzie
    czają się tasiemki sygnałowe cienkie jak polsilver. Dodatkowo świetlówka
    schowana jest pod płytką elektroniki, którą trzeba odgiąć a przytwierdzona
    jest do matrycy w zasadzie w sposób jednorazowy.

    Aby zrobić to dobrze należy rozebrać wcześniej z 10 matryc. Takie jest moje
    zdanie. Więc skoro matryca działa to ja bym nie ruszał.

    PC

    P.S.
    Jak ten laptop to właśnie ACER to niestety często siada płyta główna a nie
    inwerter. Nie wiem dlaczego ale tak one mają. Coś na płycie zdycha i nie ma
    podświetlenia.
    Przy okazji może ktoś się spotkał i podpowie co tam siada, czy to jest
    naprawialne bo spotkałem juz kilka egzemplarzy ACERa.

  • 10. Data: 2010-05-27 11:49:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "PC" <p...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > Przy okazji może ktoś się spotkał i podpowie co tam siada, czy to jest
    > naprawialne bo spotkałem juz kilka egzemplarzy ACERa.

    Inwerter ma zwykle 4 piny: GND, Vcc, On/Off i Dimmer (PWM lub analogowy).
    Jeśli wiesz na 100% że inwerter sam z siebie jest dobry to niewiele rzeczy
    może paść na płycie głównej aby nie świecił. Zasilanie zwykle jest, ON/OFF
    i Dimmer to jakieś mosfety, które chyba łatwo wymienić, no chyba że te dwa
    sygnały lecą wprost z chipsetu w jakiejś kostce BGA, ale wątpię...