  • 101. Data: 2017-04-06 11:26:45
    Temat: Re: Stacjonarny mp3
    Od: "V.L.Pinkley" <f...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Lubi tez 8, 16, 32 bitowe slowa, bo sie latwo bity adresuje ... o ile
    > jest taka potrzeba.
    > Lubi tez kwadratowe matryce pamieci.

    http://www.mouser.com/ds/2/464/IDT_72421-72251_DST_2
    013088-882878.pdf

    Tak, widzę 9 linii w pamięci.

  • 102. Data: 2017-04-06 11:33:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "V.L.Pinkley" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    użytkownik J.F. napisał:

    >http://www.mouser.com/ds/2/464/IDT_72421-72251_DST_
    2013088-882878.pdf
    >Tak, widzę 9 linii w pamięci.

    9 bitow. Ale to FIFO.
    Widac klient zyczy sobie z parzystoscia ...

    Moze tez uzywac 18-bitowego DAC/ADC, albo 18-bitowego enkodera, ale
    mysle, ze zazwyczaj chodzi o parzystosc :-)

    Za to jak widac rozmiar maja co 2 skalowany ... tylko 128 brak.

    J.

  • 103. Data: 2017-04-06 14:07:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-05 o 11:11, J.F. pisze:
    > Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    >
    > Informatyka lubi okragle liczby. 4, 8, 16, 32 ... 1024
    > O ile pamietam to kiedys byly przetworniki 7 bit, ale to juz prehistoria.
    > (...)

    A nie wywodzi się to z kart perforowanych albo 5-bitowej taśmy do
    dalekopisu?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 104. Data: 2017-04-06 14:53:29
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No i przeciez tak sie robi, tylko potem nie zdziw sie, ze Ty wyslesz
    > ą,ć,ś, a Rosjanin odbierze jakies swoje cyrylice, a Niemiec jak ci
    > odpowie, to zamieni na umlauty.

    Ale to przecież może zdefiniuje swoje... a jak nie, to z ogólnego zestawu...
    Mnie chodzi o uelastycznienie bardziej, niż o bezmyślne zastąpienie.

    > Tez mi sie tak wydaje, ale jakos tak jest.
    > Nie oplaca sie ciac krzemu na prostokaty ?
    > Po opanowaniu technologii lepiej sprzedac pamiec 4M niz 2M ?

    A bo ja wiem...? W końcu mam przed oczami procek AMD Turion 64 X2 (do
    laptopa, sprawności nie jestem pewien - wyszedł z kompa z podjaraną płytą,
    oddam za browara :)), chip jak najbardziej prostokątny, i to dość
    panoramicznie.
    Wydaje mi się, że opanowanie prostokątnych pamięci nie powinno być jakimś
    zawalistym problemem, przecież nawet, jeśli bit jest kwadratowy, to taka
    kwadratowa "matryca" może nie być jedyna na płytce, dwie na jednym chipie i
    już mamy prostokąt... A okońcówkowanie to raczej mamy chyba już opanowane?
    Najwyżej może elementarne obiekty niech sobie będą kwadratami, ale tak na
    chłopską logikę, prostokątność chipa pamięci nie powinna być IMO żadnym
    istotnym problemem. Najwyżej może podroży koszt o 1%?

    > Z jednej strony - jak najbardziej masz racje, z drugiej ... bylejakosc
    > rosnie.

    A, to swoją drogą, niestety... ale to chyba nie kodek temu winien, przecież
    to algorytm matematyczny, jakość ma, jaką ma, chyba, że automagicznie Palec
    Boży machnął i to zmienił poza naszą wiedzą...

    > Potem sobie zasiadziesz w fotelu w zacisznym mieszkaniu, posluchac
    > ulubionego koncertu, a tam sie okaze, ze zamiast na 24-bitowym sprzecie
    > producent uzyl mp3 :-)

    Cóż... Różni wałkarze tylko się czają, by wyrwać kasiorę za nic... coś jak
    ferdkowe (Świat wg Kiepskich) zarobić, ale sie nie narobić. Ja w każdym
    razie podtrzymuję, że utwór prawidłowo, podkreślam _PRAWIDŁOWO_ zakodowany w
    MP3, będzie brzmiał całkiem znośnie. Co z tego, że mi zgubi jakieś
    pianissimo, jak i tak owo pianissimo daleko szybciej zginie mi w szumie
    ulicy?

    > A mowimy przypominam o stacjonarnym odtwarzaczu. I OP wymagal jakosci
    >
    > Przy czym - te mp3 maja jednak dosc dobra jakosc i ciekaw jestem kto z
    > narzekajacych odrozni, szczegolnie gdy nie bedzie bezposredniego
    > porownania :-)

    Jak zapewne już zauważyłeś NIKT dotąd, komu rzucałem wyzwanie wspólnego
    przystąpienia do Podwójnej Ślepej, nie podjął tego wyzwania.
    A mnie naprawdę nie chodzi o wykazanie komuś mylenia się, tylko naprawdę o
    to, by się sprawdzić. A sprawdzenie się drugiej osoby jest mi potrzebne jako
    punkt odniesienia do interpretacji wyników. Napisałem, że jeśli polegnę, to
    uczciwie się przyznam wszystkim, że tak się stało.

    > P.S. Czasem patrze u znajomych na nowe TV i strasznie kiepski obraz maja.
    > Widac te cyfrowe artefakty bardzo.

    No, niestety, nieraz aż wstrząsa.

    > I nie wiem - niektore programy maja niski bitrate, czy telewizory cos
    > psuja ?
    > A moze to kwestia materialu - w niektorych sytuacjach nadawca stracil na
    > laczach, albo transkodowania miedzy systemami ?

    Przekłamania, przekroczenie stopy błędów (zakłócenia - np. jak doprowadzenie
    sygnału z anteny straci masę, propagacja wielodrożna, wspólna praca kilku
    nadajników na jednym kanale, wzbudzanie się nieofiltrowanego niczym SDRa na
    wejściu - a rozbierzcie sobie taki dekoder DVBT..., itp), transkrotnica ma
    za słabego procka, albo zbyt chuj^Wchałowy algorytm, wreszcie układy w
    telewizorze/dekoderze zajęte intensywnie czymś innym, nie wyrabiają się z
    obróbką bieżącego przekazu.

    > Ale tu akurat roznice sprzetowe moga byc zauwazalne ... przez koneserow
    > :-)

    Albo i przeze mnie. Dużo słyszę, jak wspominałem. Tylko, że właśnie, słucham
    muzyki, a nie kodeków, czy sprzętu. I mam swoje preferencje, najbardziej
    wolę Steinway'a (miękka, nieco ciemna barwa), a najmniej Yamahę (fortepian,
    barwa ostra, sucha, brzęcząca zwłaszcza przy niższych dźwiękach, niekiedy
    dość koścista przy wyższych). Ale, ktoś może mieć dokładnie odwrotne
    preferencje co do fortepianów i ja to w pełni szanuję, ale i domagam się
    uszanowania moich preferencji. A różnica ta nie przeszkadza mi zachwycać się
    muzyką, utworem, podziwiać pianisty.

    > Czasy takie, ze to mozna sprawdzic :)
    > Program sobie napisac, czy skorzystac z jakiegos narzedzia i posluchac jak
    > brzmi 16 bitow skompresowanych np do 11 :-)

    Bardzo chętnie przystąpię do takiej próby i obiecuję maksymalny obiektywizm.

    > Juz nie pamietam ... wydaje mi sie, ze nie wystarczalo. Na pewno byl
    > slyszalny dosc spory szum.

    Jeśli, to szum kwantyzacji, rzeczywiście był. Ale to nie było trudne do
    polepszenia.
    Zresztą, jak w kuchni gospodyni robi obiad, to jej te 48 dB wystarczy. W
    samochodzie, to nawet nie za bardzo więcej, bo przy zbyt dużej dynamice,
    pianissima po prostu znikną w hałasie otoczenia. Prędzej przeszkodzi szum
    kwantyzacji, który rzeczywiście słychać, zwłaszcza, jak chałowe
    przetwarzanie.

    > Byly programy do manipulowania dzwiekiem, tylko uzywalem jakis, a potem
    > cos znikl z rynku, teraz chyba Goldwave by potrafil obciac w strumieniu
    > 16-bit najmlodsze 8 bit i odtworzyc
    > https://www.goldwave.com/
    >
    > Przy czym mozna obciac po chamsku, a mozna z jakism ditheringiem, efekty
    > beda rozne.

    Dać pewnie by się dało, ale kwanty będą bździć. Ostatnio sporo myślę o
    napisaniu sobie programowego generatora dźwięku z obsługą skryptów, z prostą
    obróbką, to mogę pomyśleć, aby zrobić, żeby te 8 bitów obciąć i zobaczyć,
    jaki to da efekt. Także z czystej ciekawości.
    Nie wiem, czy takiej obróbki nie zrobi też Audacity, muszę wczytać się w
    instrukcję.

    > Bylo - ta kompresja to tylko na "wyposazeniu abonenckim".

    Jeszcze postaram się tym zająć, jakoś na razie zacząć trudno, jak to z weną
    u artysty, choć ja artystą nie jestem. Z ciekawości, pobawić się bitami,
    jeszcze, jakbym znalazł jakiś kompilator, który umożliwi mi skompilowanie
    programu, umiejącego bezpośrednio gadać z kartą grającą. O, ale mam pomysł,
    jak zobaczyć, jak będzie słychać przekaz, z obciętymi 8 młodszymi bitami -
    po prostu, do każdego z bajtu dokleić kolejny, czyniąc z tego starszy bajt,
    a młodszy będzie "nieruchomy", tylko nie pomnę teraz, czy ma on być $FF,
    $7F, czy $00...? Może spróbuję wszystkich wersji? Może spróbuję pobawić się
    z zagęszczaniem próbkowania w miejscach newralgicznych i odtwarzaniem
    profilu po stronie "odbiorczej" (oraz np. ratowaniem przekazu po
    niewłaściwym dekodowaniu)? Ale pomierzyć tego nie będe już mieć czym...
    Chęci ogrom, pomysłów multum, ale środków (głównie pomiarowych, multimetr to
    za mało) brak... A najtrudniejszy pierwszy krok, jak śpiewała pewna ładna,
    miła pani.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 105. Data: 2017-04-06 15:20:39
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Pcimol" <...@...com> napisał w wiadomości

    > Byłoby ciekawie sprawdzić powyższe ślepą próbą.

    Kiedyś po terkotaniu określałem firmę, która zrobiła dysk.

    > Ok - dla Ciebie - na dobry bas podkręcasz laptopa.
    > Każdy lubi, co lubi i nie podlega to dyskusji.

    Oczywiście!
    Tylko, czemu od razu musimy demonizować to, co nam do tego gustu nie
    przypadnie?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 106. Data: 2017-04-06 15:21:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Pierwsza linijka cytatu: "dziś jadę na samym systemowym" czyli obecnie,
    > nie 12 lat temu. Obecnie nawet firewalla na windzie nie mam, zwalam to
    > zadanie na router.

    A ja mam, systemowy, jest bardzo dyskretny i skuteczny. A router też robi
    swoje.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 107. Data: 2017-04-06 15:32:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Kodek_GSM
    >
    > Tu nawet o 5600 pisza w GSM (Half Rate).
    >
    > No ale jak ktos chce za jakosc zaplacic, to i wieksza moze dostac.

    Ja mam w abo... T-Mobile, czyli Fuck-Fuck, bardzo często, jak gdzieś
    dzwonię, dźwięk ma chyba do 8 kHz, jeśli nie bardziej i jest, jakby kablem z
    sąsiedniego pokoju doprowadzony. Aż muszę na próbę wyłaczyć CDMA (inne, niż
    nieistniejące już Sferiowe)... (2100?) i dać tylko GSM, by sprawdzić, czy
    czegoś nie zaimplementowali dla polepszenia. Bo mi w Sferii teraz, będącej
    obecnie MVNO w Polkomtelu, takich jakości nie ma (ale podmienię aparaty i
    zobaczę).
    Nie korzystałem z niczego płatnego w tej dziedzinie.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 108. Data: 2017-04-06 15:35:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Moze tez uzywac 18-bitowego DAC/ADC, albo 18-bitowego enkodera, ale mysle,
    > ze zazwyczaj chodzi o parzystosc :-)
    >
    > Za to jak widac rozmiar maja co 2 skalowany ... tylko 128 brak.

    Wydawało mi się, że istnieją karty graficzne, gdzie bitów jest tyle
    właśnie... Ale wtedy parzystości...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 109. Data: 2017-04-06 15:50:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >Wydaje mi się, że opanowanie prostokątnych pamięci nie powinno być
    >jakimś zawalistym problemem, przecież nawet, jeśli bit jest

    No, ja sie bardziej boje ze bit moze nie byc kwadratowy.
    A caly krzem chcemy miec kwadratowy :-)

    >kwadratowa "matryca" może nie być jedyna na płytce, dwie na jednym
    >chipie i już mamy prostokąt... A okońcówkowanie to raczej mamy chyba
    >już opanowane?

    Ale tak sie robi - slynne 32kb ze spektrum - pamieci 64kb, zrobione z
    dwoch matryc obok siebie ... i jak w jednej z matryc jest jakas
    usterka, to sir Sinclair chetnie kupi taki polowicznie dobry chip :-)

    Ale nadal krzem wychodzi kwadratowy :-)

    >Najwyżej może elementarne obiekty niech sobie będą kwadratami, ale
    >tak na chłopską logikę, prostokątność chipa pamięci nie powinna być
    >IMO żadnym istotnym problemem. Najwyżej może podroży koszt o 1%?

    Nie siedze w produkcji polprzewodnikow, to nie powiem co ich boli, ale
    jakos tak pamieci lubia miec "parzyste" rozmiary, procesorki z
    UV-epromem byly bardzo drogie, itp niezbyt zrozumialych rzeczy bylo
    cale mnostwo :-)

> [...]

    >wspólna praca kilku nadajników na jednym kanale, wzbudzanie się
    >nieofiltrowanego niczym SDRa na wejściu - a rozbierzcie sobie taki

    Nie, to mi nie wyglada na jakies problemy transmisyjne, to mi wyglada
    na niska jakosc kodowania obrazu.

> [...]
    >Zresztą, jak w kuchni gospodyni robi obiad, to jej te 48 dB
    >wystarczy. W samochodzie, to nawet nie za bardzo więcej, bo przy zbyt

    Sobie w miedzyczasie posymulowalem ... mnie by leciutko wk*.
    Jednak szyszalnie szumi, choc faktycznie niezbyt mocno.
    W kuchni musialoby cos zagluszyc.
    W samochodzie ... byc moze naturalne szumy dalyby rade.

> [...]
    >z prostą obróbką, to mogę pomyśleć, aby zrobić, żeby te 8 bitów
    >obciąć i zobaczyć, jaki to da efekt. Także z czystej ciekawości.

    No wiec w Goldwave sie da, choc mam pewne watpliwosci czy zrobil
    dokladnie to co chcialem.
    Ale szumi ladnie :-)

    Przy okazji podpowiedzieli Matlaba - tam chyba tez sie da.

    >Nie wiem, czy takiej obróbki nie zrobi też Audacity, muszę wczytać
    >się w instrukcję.
    Audacity ... to mogl byc ten program, co mi wylecial z glowy.

    Gdzies mi jeszcze chodzi po glowie taki jeden, co pozwalal sie bawic
    DSP na windows.
    Zestawialo sie rozne bloczki, i on sygnal przetwarzal na biezaco.
    Ale bloczkow to kwantyzacji to tam raczej nie bylo.

> [...]
    >się bitami, jeszcze, jakbym znalazł jakiś kompilator, który umożliwi
    >mi skompilowanie programu, umiejącego bezpośrednio gadać z kartą

    Bezposrednio to sie juz chyba nie da, ale darmowe kompilatory na rozne
    srodowiska sa.

> [...]
    >kolejny, czyniąc z tego starszy bajt, a młodszy będzie "nieruchomy",
    >tylko nie pomnę teraz, czy ma on być $FF, $7F, czy $00...?

    Inaczej - wczytujesz probki 16 bit, zerujesz co drugi bajt - ten
    mlodszy.
    Albo i wiecej bitow zerujesz.

    Na dobra sprawe mozna zerowac w plikach, ale trzeba naglowek wav
    rozpoznac, a to coraz trudniejsze - bo teraz do wszystkiego sa gotowe
    biblioteki :-)

    J.

  • 110. Data: 2017-04-06 16:48:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Wydawało mi się, że istnieją karty graficzne, gdzie bitów jest tyle
    >właśnie...

    Ale to jest FIFO. Nie ma 64 czy 256 bitow, tylko pamiec 64 lub 256
    (lub 4096) slow po 9 bitow.

    >Ale wtedy parzystości...

    albo ECC. Albo uwazamy, ze grafika jest przejsciowa, i nie trzeba jej
    zabezpieczac bitami kontrolnymi :-)

    Ale sprawa krzemowa jest - zwyklych pamieci DRAM raczej nie widzialem
    9-bit. Choc do koncepcji kwadratu by pasowalo :-)

    J.