  • 31. Data: 2016-01-06 20:01:13
    Temat: Re: Stałoprądowe linie przesyłowe wysokich napięć
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ja widze jeszcze roznice pomiedzy pradem stalym, pradem stalym zmiennym i pradem
    przemiennym. Ale ja truskawki cukrem posypuje.

  • 32. Data: 2016-01-06 20:10:47
    Od: Gregorius <n...@a...pl>

    W dniu 2016-01-06 o 16:31, Gregorius pisze:

    > Jakbyś zwiększył napięcie zasilania do 24W

    Oczywiście miało być 24V.

    --
    Gregorius

  • 33. Data: 2016-01-06 21:23:45
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-06 20:01, Zenek Kapelinder wrote:
    > Ja widze jeszcze roznice pomiedzy pradem stalym, pradem stalym
    > zmiennym i pradem przemiennym. Ale ja truskawki cukrem posypuje.
    Tylko że w kontekście przesyłu IMO nie ma żadnej (jakościowej) różnicy
    pomiędzy "prądem stałym zmiennym" a prądem przemiennym.

    ATSD to gdzie można poczytać o "prądzie/sygnale stałym zmiennym"? :-D
    Bo, dajmy na to, taki Bolkowski w rozdziale "Klasyfikacja sygnałów" z
    "Teorii obwodów" nic o tym nie mówi. Przebąkuje coś o sygnałach
    jednokierunkowych, zmiennych, przemiennych i jakichś tam jeszcze innych. :-D

  • 34. Data: 2016-01-06 22:23:47
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Waldemar pisze:

    > Nie całkiem, albo raczej całkiem nie. Po pierwsze jest efekt naskórkowy,
    > po drugie nie ma czegoś takiego, jak obciążenie czysto rezystancyjne.

    Wiesz że efekt naskórkowy dotyczy AC a nie DC?
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Nask%C3%B3rkowo%C5%9B%
    C4%87

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 35. Data: 2016-01-06 22:25:52
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    PeJot pisze:

    > No to ciekawe rzeczy muszą się dziać w okolicy uziemienia wiodącego prąd
    > rzędu 1.5 kA.

    Wbić pręty w ziemię i czerpać prund z ziemi, normalnie free energy ;)

  • 36. Data: 2016-01-07 09:44:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2016-01-05 o 21:21, Jawi pisze:
    >"W odróżnieniu do tradycyjnych podmorskich linii HVDC, linia SwePol
    >posiada kabel powrotny zamiast elektrod. "
    >Czy to znaczy że tam zamiast żyły powrotnej pracuje ziemia ?

    Tam jak widac jest zyla, w innych liniach ... moze byc ziemia.

    Przy czym woda morska dobrze przewodzi (ale produkuje chlor na jednej
    z elektrod i zasade na drugiej), a "ziemia" to niekoniecznie ...

    J.

  • 37. Data: 2016-01-07 12:01:47
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.01.2016 um 22:23 schrieb AlexY:

    > Wiesz że efekt naskórkowy dotyczy AC a nie DC?
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Nask%C3%B3rkowo%C5%9B%
    C4%87
    A wiesz o co chodzi? O porównanie AC i DC. Ze względu na efekt
    naskórkowy AC ma wyższe straty.

    Waldemar

  • 38. Data: 2016-01-07 12:17:35
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 6 stycznia 2016 21:23:58 UTC+1 użytkownik JDX napisał:
> [...]
    > "Teorii obwodów" nic o tym nie mówi. Przebąkuje coś o sygnałach
    > jednokierunkowych, zmiennych, przemiennych i jakichś tam jeszcze innych. :-D

    Nie wiem gdzie piszą ale nawet na studiach na gliwickiej politechnice nam mówiono raz
    że prąd tętniący to już stały a raz że jak nie jest dokładnie stały, bez składowej
    zmiennej to nie jest stały.

    I to mądre ludzie były, same doktory...

  • 39. Data: 2016-01-07 13:03:58
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-07 12:17, s...@g...com wrote:
    [...]
    > Nie wiem gdzie piszą ale nawet na studiach na gliwickiej politechnice
    > nam mówiono raz że prąd tętniący to już stały a raz że jak nie jest
    > dokładnie stały, bez składowej zmiennej to nie jest stały.
    No bo nie jest stały, zwłaszcza taki prąd tętniący, który przyjmuje
    wartości dodatnie i ujemne, czyli np. wyprostowana sinusoida przesunięta
    o pół amplitudy w dół. :-D Przy czym bazuję tutaj na definicji
    Bolkowskiego, tzn. prąd/sygnał przemienny to sygnał okresowy dla którego
    całka za okres wynosi 0, a tętniący to taki sygnał okresowy dla którego
    ta całka jest różna od 0.

    > I to mądre ludzie były, same doktory...
    Bo rzeczywiście daje się zauważyć pewne zamieszanie w definicjach. Ale
    co do prądu stałego i przemiennego wszyscy są zgodni. Aczkolwiek pojęcie
    przemiennego często upraszcza/ogranicza się (i w sumie nie bez racji) do
    prądu sinusoidalnie zmiennego (w domyśle: ze składową stałą równą 0 :-D ).

  • 40. Data: 2016-01-07 13:50:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tam jak widac jest zyla, w innych liniach ... moze byc ziemia.
    >
    > Przy czym woda morska dobrze przewodzi (ale produkuje chlor na jednej
    > z elektrod i zasade na drugiej), a "ziemia" to niekoniecznie ...

    Ale glizdy mogą z tej ziemi powyłazić (a jeśli prąd większy,
    to nawet górnicy).

    --
    Jarek