    From: " " <l...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Starzenie metalu
    Date: Sat, 30 Apr 2011 17:40:45 +0000 (UTC)
    <a...@q...googlegroups.com>
    <ipbmt4$9m8$1@news.onet.pl>
    <d...@a...googlegroups.com>
    <ipc1k5$ikb$1@news.onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > P.S. wyklad na studium wojskowym:
    >
    > .... lufy karabinow i pistoletow sa wytwarzane ze stali
    > analogicznej.
    > -panie plk, co to jest stal analogiczna ?
    > -no wiecie, to jest stal o podwyzszonej wytrzymalosci .. dobra na
    > lufy.
    >
    > [przewraca kartke konspektu] ".. jak na lufy dzial i mozdzierzy".

    Dobre :) Ja miałem pytanie na egzaminie z metaloznawstwa u prof. z dużym
    poczuciem humoru, który mieszał to poczucie z dużą dawką sarkazmu. Pytanie na
    egzaminie ustnym było takie: "z czego robi się szyny?" ... cisza na sali
    (zdaje trzech studentów). Odpowiedź: "stal austenityczna, bo wzmacnia się pod
    naciskiem i trudnościeralna itd, itp."... Drugie pytanie: "z czego robi się
    gąsienice w czołgu?"... Wtedy każdy z nas zaczął wymyślać różne teorie,
    dopasowywać własności stali do zapotrzebowania jakie jest na sprzęt wojskowy,
    a odpowiedź była taka: "z byle czego!!! Bo po co komu dobra gąsienica jak
    jednym pociskiem rozpierd.li pół czołgu!!! :D:D:D ".. Inne pytanie jakie
    często padało to: "jak rozróżnić stal od żeliwa", ale to chyba każdy wie jak
    kiedyś sprawdzało się zlewy :)

    Natomiast co do samej armaty, to nie wydaje mi się, żeby czas składowania
    wpływał na własności materiału jeśli armata jest dobrze konserwowana. Ja
    bardziej bym rozważał w jaki sposób była składowana. Nie wczytywałem się ile
    waży taka armata, ale biorąc pod uwagę, że sposób podparcia podczas
    składowania nie jest w stanie odciążyć całej masy armaty, to wydaje mi się, że
    trzeba brać pod uwagę relaksacje naprężeń, zmianę odkształceń itd. Jeśli
    będzie ona składowana w pozycji poziomej (podparta na całej długości) to z
    czasem (ale to zapewne baaardzo długim) nastąpi zmiana jego o przekroju
    poprzecznego i trzeba by zmierzyć ponownie odchyłkę kołowości. Ponieważ armaty
    te mają zapewne znacznie mniejszy stosunek Re do masy własnej,od
    małogabarytowych konstrukcji, dlatego nie porównywałbym tego z mieczem,
    którego stosunek wytrzymałości do masy jest pewnie znacznie większy niż dla
    konstrukcji wielkogabarytowych.