    From: " " <l...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Starzenie metalu
    Date: Sun, 1 May 2011 09:16:34 +0000 (UTC)

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

    > Obecnie ASME I (Power Boilers), rurociagi wg ASME B31.1 oraz nuklearne
    > przepisy ASME NH, juz uzywaja pelzanie w przepisach.
    > Podobnie w EN 13445 ASME, gdzie naprezenia sa rowniez zaleza od czasu.
    > Dodatkowo, uwzglednia sie fakt ciaglego monitorgu "in-service"
    > Inny sprawa to rowniez obliczenia wytrzymalosci spawow w podwyzszonych
    > temperaturach
    >

    > Alec

    W odniesieniu do PN-En 13445-3 to do jakiego zakresu odnosisz się co do
    obliczeń naprężeń projektowych? Bo coś mi się wydaje, że są tu mocno pomylone
    pojęcia i chyba ktoś myli pełzanie z relaksacją naprężeń (którą zajmuje się
    reologia). Inna sprawa to taka, że w przepisach PN-EN 13445 należy rozważać
    osobno 3 przypadki obliczeń: dla zakresu sprężystego, dla zakresy
    zmęczeniowego i dla zakresy plastycznego (pełzanie). Wartości naprężeń
    dopuszczalnych dla zakresy sprężystego ocenia się na podstawie granicy
    sprężystości (doraźnej 0,1% lub 0,2%), lub wytrzymałości, podzielonej przez
    odpowiednie współczynniki bezpieczeństwa. Na podstawie starych przepisów
    WUDT-UC można z łatwością zauważyć, że wzory na grubość ścianki baniaka to nic
    innego jak stan błonowy wsadzony do twierdzenia HMH i przyrównane do
    dopuszczalnych naprężeń rozciągających. Ale to wszystko jest wyprowadzone
    wyłącznie dla zakresu sprężystego, czyli zakresu, gdzie temp. pracy nie
    przekracza tzw. temp. granicznej!! W stalach węglowych spadek granicy
    plastyczności następuje w temp. ok 400 stopni. Na charakter obciążenia wpływa
    nie tylko temp., ale też czas trwania i wartość naprężeń. Uwzględniając te
    czynniki wprowadza się tu temp. graniczną, czyli taką przy której granica
    plastyczności jest równa wytrzymałości na pełzanie. Wtedy to dopiero można
    zajmować się zakresem plastycznym materiału i obliczenia ręczne (poza pewnymi
    prostymi i znanymi przypadkami) metodami: "kalkulator i ołowek" nie da się
    policzyć.

    Jestem ciekaw, gdzie przepisy ASME i PN-EN mówią, że jeżeli materiał pracuje w
    temp. poniżej wartości granicznej to trzeba brać pod uwagę pełzanie, czyli
    płynięcie w skutek znacznego obniżenia granicy plastyczności, gdzie mnateriał
    nie może być już modele Hooka, gdzie naprężenia=siła/przekrój.