    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Szukam płyty pod NAS
    Date: Mon, 4 Mar 2019 23:45:17 +0100
    <ps107p$skf$1$Adam@news.chmurka.net> <ps2jvu$1h9$1@node1.news.atman.pl>
    <ps76mt$83p$1$Adam@news.chmurka.net>
    <q5isku$l1i$2$rathann@news.chmurka.net>
    <q5j1ct$mr1$1$Adam@news.chmurka.net>
    <5c7d0e80$0$15166$426a74cc@news.free.fr>
    <q5j83f$pcs$1$Adam@news.chmurka.net>
    <5c7d3f8e$0$15166$426a74cc@news.free.fr>
    <q5ju9n$24g$1$Adam@news.chmurka.net>
    <5c7d8a34$0$15485$426a74cc@news.free.fr>

    > Przy liniowym odczycie/zapisie na pewno. Ale czy przy rozrzuconych
    > operacjach też? Bo przy moich (dawnych) testach to wiele RAIDów siadało
    > właśnie przy drobnych operacjach na różnych plikach. Niewykluczone, że
    > obecnie NCQ tutaj może pomóc (wtedy nie było, a dyski w serwerach
    > wyłącznie SCSI).

    Tutaj kłania się dobre ustawienie matrycy, a głównie wielkości paska
    (~klastra) oraz read ahead i write back.
    Dane z programu ATTO z serwera T330 / Perc H730 / SAS 10rpm:

    https://ifotos.pl/z/qwanpax

    Jest całkiem OK, nawet z najmniejszymi plikami.
    Tyle, że ja kładę serwery do baz danych, a nie http - więc i wymagania
    zupełnie inne.

    W starych serwerach na SCSI też były dobre karty. Ale te droższe miewały
    32MB Cache, a teraz taki H730 na 1GB Cache oraz milion "wynalazków".
    Lata temu na dyskach SCSI w czasach Netware 3.3 macierz budowała się
    przez kilkanaście czy kilkadziesiąt godzin, teraz na dyskach
    wielokrotnie większych czasem wystarczą dwie godziny.

    Tu masz "małe co nieco":

    http://www.dell.com/learn/us/en/04/campaigns/dell-ra
    id-controllers

    > To w ogóle opłaca się taka zabawa w domowe FTP? Ja tak robiłem 100 lat
    > temu, ale teraz w ogóle do głowy by mi nie przyszło tak kombinować. VPS w
    > OVH kosztuje żadne pieniądze, ma świetne transfery, 100% uptime, i
    > żadnego grzebania w hardware.

    Inny system pracy u mnie.
    Niestety, mam net tylko przez LTE, więc szybkość niewielka. Klienci mi
    czasem wysyłają gigowe pliki. Więc taki klient męczy się przez godzinę
    lub więcej, aby mi wysłać kilka GB, a ja przyjeżdżam do domu i mam.

    > Szczęściarz :) Albo świat tak poszedł do przodu. Moje doświadczenia ze
    > sprzętowymi kartami są sprzed ponad 10 lat. Pamiętam, że niektóre karty
    > SCSI kosztowały ponad 2000 Euro, a chipsety na nich rozgrzewały się tak,
    > że spokojnie dałoby się jajko ugotować.

    Teraz przyzwoite kosztują poniżej 1000 dolarów. Tyle, że dyski
    enterprise SAS są drogie :(
    Ale zawsze można obsadzić dyskami SATA - jest kompatybilność w dół :)
    Tyle, że tracimy na wydajności i częściowo na trwałości dysków.
    Zwłaszcza, jak klient sobie ubzdura dysk desktopowy a nie serwerowy.
    Ewentualnie można dać słabszy kontroler - zależy, pod co buduje się serwer.

    ... Po chwili ...

    Aż sobie z ciekawości wszedłem na stronę partnerską Della w dział serwerów:
    https://www.dell.com/Solutions/Configurator/PL/PL/g_
    313xxx/EURO/osc/CreateSolution

    Wziąłem na tapetę PowerEdge T340.
    W cenie jest Perc H330 - bardzo słaby kontroler.
    Dopłata do PERC H730P RAID Controller, 2GB NV Cache, Adapter, Full
    Height - 1643 zł. netto - czyli prawie nic (przy koszcie całości), a
    zyskujemy prawie kosmos.

    Ale już:

    1TB 7.2K RPM SATA 6Gbps 512n 3.5in Hot-plug Hard Drive - 765 zł. netto

    1TB 7.2K RPM NLSAS 12Gbps 512n 2.5in Hot-plug Hard Drive, 3.5in HYB CARR
    - 1350 zł. netto

    960GB SSD SATA Read Intensive 6Gbps 512n 2.5in Hot-plug Drive,3.5in HYB
    CARR, PM863a,1 DWPD,1752 TBW - 4741 zł. netto

    Więc chcąc złożyć matrycę z kilku dysków, trzeba się mocno zastanowić.
    Albo mieć zasobnego klienta.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam